Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Bara lite tokigt. Det som är temporärt blir gärna permanent.

Kabeln behöver nödvändigt skydd där den ligger på marken, hur mycket beror på hur utsatt den blir för åverkan. Om ni aldrig ens kommer att trampa på den så kan den klara sig utan.

Grenuttag hänger ni upp på utsidan hönshuset, väderskyddat så att inte vatten tränger in i grenuttaget.

Inne i hönshuset bör det endast finnas ett uttag för värmelampan, och lampan (med sitt uttag utomhus). Uttaget bör hängas i taket (oåtkomligt för hönsen) så att stickproppen till värmelampan åker ut ifall den ramlar ned. Alternativt har dagens värmelampor skydd som gör detta onödigt, och då slipper ni också ett uttag inomhus.

Jag sätter säkerheten före behörighetskraven. Jag vet inte vad som hindrar er att göra rätt?
Jo vi ska göra rätt men just nu finns inte möjlighet. Det blir först till våren. Finns jordfelsbrytare i Boden som kabeln kommer dras ifrån, ger väl lite säkerhet?
Vi traskar inte runt k den delen av trädgården så mycket att kabeln kommer utsättas för mycket påverkan men tänker ändå att man kanske kan lägga den i ett extra skydd. Kan man inte ha uttag till både ljus och värmelampa inne i huset?
 
E elmont skrev:
Orkar du inte gräva dom 20 metrarna? Skaffa en dikesspade av den här typen, [länk]
Du menar att gräva ner en kabel själv? Jo det skulle jag kunna göra men det kommer ta lång tid då marken inte är särskilt rolig.
 
Carin83 Carin83 skrev:
Finns jordfelsbrytare i Boden som kabeln kommer dras ifrån, ger väl lite säkerhet?
Ha ingen övertro på JFBn. Den är krockkudden i bilen och förhindrar inga olyckor, utan bara mildrar effekten av olyckan så att man överlever. I första hand ska du undvika olyckor genom att skydda kabeln så mycket som behövs och minimera elapparater i den frätande miljön inne i hönshuset.
Carin83 Carin83 skrev:
Jo vi ska göra rätt men just nu finns inte möjlighet.
Ni kan inte ens gräva ned en markkabel som man tillfälligt sätter stickpropp och uttag på?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Carin83 Carin83 skrev:
Du menar att gräva ner en kabel själv? Jo det skulle jag kunna göra men det kommer ta lång tid då marken inte är särskilt rolig.
Med en spade/slunga av den typen så får du ett ca 10 cm brett "dike" och det ska vara berg i dagen för att vålla nått större problem. Naturligtvis får man inte vara allergisk mot svett 😉
 
  • Gilla
Carin83
  • Laddar…
E elmont skrev:
Med en spade/slunga av den typen så får du ett ca 10 cm brett "dike" och det ska vara berg i dagen för att vålla nått större problem. Naturligtvis får man inte vara allergisk mot svett 😉
Nädå allergisk mot svett är jag inte. Bygger ju ett hönshus själv 🤪
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ha ingen övertro på JFBn. Den är krockkudden i bilen och förhindrar inga olyckor, utan bara mildrar effekten av olyckan så att man överlever. I första hand ska du undvika olyckor genom att skydda kabeln så mycket som behövs och minimera elapparater i den frätande miljön inne i hönshuset.

Ni kan inte ens gräva ned en markkabel som man tillfälligt sätter stickpropp och uttag på?
Jo det skulle vi nog kunna. Men hade helst undvikit det om jag kan 🤣🤪
 
Carin83 Carin83 skrev:
Nädå allergisk mot svett är jag inte. Bygger ju ett hönshus själv 🤪
Och dessutom tjänar du in på grävkostnaden mer än vad kabeln kostar, du kan kanske tom kosta på ett skyddsrör.
 
  • Gilla
Carin83
  • Laddar…
H
T TheGame skrev:
Dra en skarvsladd från grannen
Finns den tråden kvar?
 
H
e02jr e02jr skrev:
[länk]
Har nu läst den tråden igen. Det var inte så underhållande som jag kommer ihåg att den var för 14 år sedan. Undra om grannen betalde för sig någon gång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.