Håller på å bygga ett hönshus längst ner på tomten och funderar på detta med el. Just nu har vi inte möjlighet att ta in en elektriker så min undran är om man kan göra det provisoriskt så länge. Behöver el till värmelampa och en ljuskälla.
Kan man dra en vanlig kabel för utomhusbruk in i hönshuset för detta ändamål eller är det helt tokigt? Vet ju att stickkontakten inne i huset måste ha en särskild klassning men det går väl att få tag på? Hur hade ni gjort?
 
Om du tänker på gummikabel för utomhusbruk så får den bara vara provisoriskt utlagd på marken. Den får inte grävas ner. Är hönshuset permanent placerat på tomten bör man gräva ner ett gult kabelskyddsrör minst 35 cm som man kan dra lämplig typ av kabel inuti.
 
J Josth skrev:
Om du tänker på gummikabel för utomhusbruk så får den bara vara provisoriskt utlagd på marken. Den får inte grävas ner. Är hönshuset permanent placerat på tomten bör man gräva ner ett gult kabelskyddsrör minst 35 cm som man kan dra lämplig typ av kabel inuti.
Ja isåfall provisoriskt utlagd på marken fram tills nästa vår när vi kan ta hit elektriker. Är det ens något man kan göra eller är det helt galen tanke?
 
Hur lång kabel behöver du?
 
D Dilato skrev:
Hur lång kabel behöver du?
Ca 20 meter mellan en bod i trädgården (den har egen jordfelsbrytare) och ner till hönshuset
 
Carin83 Carin83 skrev:
Ca 20 meter mellan en bod i trädgården (den har egen jordfelsbrytare) och ner till hönshuset
Kan du hänga den i luften i stället så den inte kan utsättas för nötning så skulle jag gjort det.

Eller rättare sagt jag skulle grävt ner slang i marken och dragit rätt kabel men det får man ju inte så därför blir det ju att försöka göra det näst bästa 🙄
 
D Dilato skrev:
Kan du hänga den i luften i stället så den inte kan utsättas för nötning så skulle jag gjort det.

Eller rättare sagt jag skulle grävt ner slang i marken och dragit rätt kabel men det får man ju inte så därför blir det ju att försöka göra det näst bästa 🙄
Hänga i luften blir nog svårt. Men kanske kan man sätta ett extra skydd utanpå kabeln så den håller bättre?
Meningen är ju att ta ut en elektriker till våren men hönsen behöver ljus å värmelampa innan dess. Vågar man göra så utan att riskera grillade höns? Vill ju inte orsaka en brand. Å isåfall koppla in grenuttag i huset som tål den dammiga miljön.
 
Elinstallationen inuti hönshuset måste klara frätande och brandfarlig miljö. Isoleringsklass minst IP44. Jordfelsbrytare måste skydda anläggningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Elinstallationen inuti hönshuset måste klara frätande och brandfarlig miljö. Isoleringsklass minst IP44. Jordfelsbrytare måste skydda anläggningen.
Jordfelsbrytare finns i Boden som kapseln ska få el ifrån. Den är separat från bostadshusets jordfelsbrytare
 
Dra en skarvsladd från grannen
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Willmanh och 13 till
  • Laddar…
Carin83 Carin83 skrev:
Hänga i luften blir nog svårt.
Varför?
Man spänner en stålwire mellan husen på typ tre meters höjd som man hänger kabeln i.
 
  • Gilla
Carin83
  • Laddar…
Köp en riktig jordkabel N1XV den kostar inte mer (troligen billigare) än en gummikabel. En N1XV får ligga i mark utan skyddsrör, men skyddsrör är att föredra om man tänker på ev skaderisk.
Att ha kablar liggande uppe på marken en lite längre tid är kanske inte så bra ide då den lätt kan bli skadad.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Dra en skarvsladd från grannen
Fan, Du hann först 😆😆
 
  • Haha
Renoverings-Pettson
  • Laddar…
Carin83 Carin83 skrev:
Kan man dra en vanlig kabel för utomhusbruk in i hönshuset för detta ändamål eller är det helt tokigt?
Bara lite tokigt. Det som är temporärt blir gärna permanent.

Kabeln behöver nödvändigt skydd där den ligger på marken, hur mycket beror på hur utsatt den blir för åverkan. Om ni aldrig ens kommer att trampa på den så kan den klara sig utan.

Grenuttag hänger ni upp på utsidan hönshuset, väderskyddat så att inte vatten tränger in i grenuttaget.

Inne i hönshuset bör det endast finnas ett uttag för värmelampan, och lampan (med sitt uttag utomhus). Uttaget bör hängas i taket (oåtkomligt för hönsen) så att stickproppen till värmelampan åker ut ifall den ramlar ned. Alternativt har dagens värmelampor skydd som gör detta onödigt, och då slipper ni också ett uttag inomhus.
Carin83 Carin83 skrev:
Hur hade ni gjort?
Jag sätter säkerheten före behörighetskraven. Jag vet inte vad som hindrar er att göra rätt?
 
E elmont skrev:
Köp en riktig jordkabel N1XV den kostar inte mer (troligen billigare) än en gummikabel. En N1XV får ligga i mark utan skyddsrör, men skyddsrör är att föredra om man tänker på ev skaderisk.
Att ha kablar liggande uppe på marken en lite längre tid är kanske inte så bra ide då den lätt kan bli skadad.
Det funkar inte om man lägger kabeln i ett extra skydd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.