Hej!

På ett mindre hus med en äldre skorsten med en vedköksspis, går det att ansluta en kamin till samma skorsten som jag antar bara har en rökgång.

Eller ska man ha separata rökgång för varje "eldstad".

 
Vad jag har hört så är den regeln just avskaffad. Mao kan man ha flera eldkällor kopplade till samma rökgång.

mvh
David
 
Mogge skrev:
Ryker det inte in då???
Stäng spjället.
 
Är inte ägare av huset än men ska undersöka saken närmare vid tillfälle. Man tycker ju att det borde fungera att stänga spjället till vedköksspisen.

 
Ska man laborera med flera eldstäder och spjäll så är det viktigt att tänka på att man inte får stänga spjället innan all glöd är borta..

Det är onödigt att behöva drabbas av koloxidförgiftning.
 
Efter att ha totalrenoverat vår skorsten (glidgjutit två pipor) med hjälp av en urbra kakelugnsmakare och en skitsur sotare vet jag mer om skorstenar än jag egentligen vill. Som jag uppfattade dessa läromästare är det förbjudet med två eldstäder i samma pipa! I vår hall hade man tidigare (huset är byggt -36) en kamin som hade samma pipa som köksspisen fick jag veta av kakelugnsmakaren - jag blev eld och lågor och såg genast framför mig att vi nyinstallerade denna kamin! Men han sa att denna konstruktion (med två eldstäder i samma pipa och om jag fattade det rätt stängde man spjället i köket när man öppnade det i hallen och tvärtom) må ha varit tilläten 1936 men gillades inte av sotaren nu för tiden!
 
Vi kommer att ha två eldstäder på samma pipa, en vedspis i köket och en liten kamin på övervåningen. Det sitter ett spjäll i pipan mellan dessa, det kommer också att finnas ett spjäll på kaminanslutningen mot skorstenen på övervåningen.
Det var kravet för att få det godkänt av sotarn, (som var en mycket trevlig och positiv kille. :D )
 
Samma här, tillåter, men brandchefen avrådde å det bestämdaste.
 
Det ska kanske tilläggas att man inte får elda i bägge samtidigt.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.