GK100 GK100 skrev:
Vill du testa så kan jag särskilt rekommendera CM-serien med rostfritt utförande. Lägg märke till hur muffarna är utförda-tillverkade och för trådens fall kanske mest den minimala godstjockleken där. Som nästa steg kan du dissekera en i pumpdelen och förvånas över hur samma tema kommer igen där med extremt taffliga lösningar på gränsen utförande och materialmässigt helt olikt det som byggt deras starka varumärke. Kanske ett pumparnas Apple likt vad som beskrivs i en annan tråd nu.

För sånt som ligger mig mer nära dvs eltekniskt är det lika taffligt utfört. Steget kring anslutningslådan ger alla exempel på hur man tror sig vara smart och gå lite för långt i sparandet samma med hur lindningarna är gjorda och säkrade. Hela statorn är en del utan bakre lagersköld så i princip ingen möjlighet till "right to repair" minsta läckage i axeltätningen ger närmast direkt utfall som nu betyder soptunnan om man inte verkligen vill rusta upp den på pin kiv.

Så att ansluta gängan en gång oberoende om det är lite avigt är det minsta problemet totalt sett om man vill gynna de som inte fallit så långt i en del detaljer. Kuriöst nog tillverkas de i forna låglönelandet Ungern i närheten av Tata-Oroszlany (inte på Jylland) där många underleverantörer inom automotive har verksamhet. När jag ibland har uppdrag där ligger jag inte sällan i Grundfos wing på Hotel Kristaly Tata och träffar på nordens araber där också. :)
Eftersom jag ska beställa en pump nästa vecka - vilket fabrikat föreslår du då istället?
 
Jag har jobbat med att sälja pumpar, dock inte Grundfos, och blir ledsen av att läsa detta.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Eftersom jag ska beställa en pump nästa vecka - vilket fabrikat föreslår du då istället?
Är det en pump likt TS för borrad brunn du ska ha eller något annat? Mitt exempel CM är en annan typ pump och där är som sagt en hel del exempel på designer som gått för långt sett till livslängd möjlig reparation osv.

Just att få till kopplingens gänga är ju inget problem för dig som van att meka med olika sker som jag förstått det. Och för brunnspumpar är nog de namnkunniga som Grundfos, Wilo, Xylem osv likvärdiga på de flesta sätt av de vanliga konsumenttyperna. De är ju massvaror och inte professionellt valda pumpar för olika processer osv där är det som jag sett det helt annorlunda och ofta med andra aktörer som levererar. Men även där lever vissa fördröjt på sina namn och kan tälja lite extra ibland.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Jag har jobbat med att sälja pumpar, dock inte Grundfos, och blir ledsen av att läsa detta.
Tror du inte att de flesta i detta segmentet som vanligt likriktats ät liknande håll? Vilka sålde du då?
 
GK100 GK100 skrev:
Tror du inte att de flesta i detta segmentet som vanligt likriktats ät liknande håll? Vilka sålde du då?
Det finns flera hundra tillverkare av pumpar i Europa, de flesta små. En del märken är billiga, andra är bra och några guldkorn är både och. Men att försöka sig på att vara dyr och dålig känns som en ovanlig inriktning.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Det finns flera hundra tillverkare av pumpar i Europa, de flesta små. En del märken är billiga, andra är bra och några guldkorn är både och. Men att försöka sig på att vara dyr och dålig känns som en ovanlig inriktning.
Om du ser på tex VVS-firmor av olika slag och för all del även många ramar för upphandlingar förkommer ju som likt en Pavlovsk reflex inte sällan Grundfos och de andra välkända där. Dyr i kraft av namn på marknaden och inte tillräckligt dålig överlag för att trampa genom gränsen där är väl formulär 1A i nutid.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
J jackass skrev:
Hittade två bilder men svårt att få ut nåt av dom kanske
Om du kan fota så man ser gängorna på båda i samma foto så är det toppen men.... just nu ser det inte ut att vara samma gängor....

Om du har lera eller liknande så prov att gjuta av gängstigningen och sen jämför med den andra
 
GK100 GK100 skrev:
Är det en pump likt TS för borrad brunn du ska ha eller något annat? Mitt exempel CM är en annan typ pump och där är som sagt en hel del exempel på designer som gått för långt sett till livslängd möjlig reparation osv.

Just att få till kopplingens gänga är ju inget problem för dig som van att meka med olika sker som jag förstått det. Och för brunnspumpar är nog de namnkunniga som Grundfos, Wilo, Xylem osv likvärdiga på de flesta sätt av de vanliga konsumenttyperna. De är ju massvaror och inte professionellt valda pumpar för olika processer osv där är det som jag sett det helt annorlunda och ofta med andra aktörer som levererar. Men även där lever vissa fördröjt på sina namn och kan tälja lite extra ibland.
Byter ut en ejektorpump i en gammal borrad brunn (32m 5”) till en djupbrunnspump. Gillade att SQE hade mjukstart och att annat från grundforms har fungerat bra, men om resten av pumpen är dåligt konstruerad finns det säkert bättre alternativ. Tex xylem/lowara, Debe, altech, DB3 etc.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Byter ut en ejektorpump i en gammal borrad brunn (32m 5”) till en djupbrunnspump. Gillade att SQE hade mjukstart och att annat från grundforms har fungerat bra, men om resten av pumpen är dåligt konstruerad finns det säkert bättre alternativ. Tex xylem/lowara, Debe, altech, DB3 etc.
Pumptypen jag skrev om är ingen dränkpump utan en normal centrifugalpump med flera steg två röranslutningar och motorn hopbyggd. Den ligger ytligt sett i det lite bättre segmentet av liknande men som sagt har min lilla erfarenhet och dissektion av ett par fallerade inte stärkt min bild av just det utförandet.

Numera är det ju vanligt med enfaspumpar och som du säger mjukstart medskickat. Det är både för och nackdelar tex om man ligger så till att åska eller andra överspänningar är vanligt som i landsbygdsnät. Det kan i så fall vara värt att titta lite på något överspänningsskydd.

Många är ju nöjda med sina brunnspumpar Grundfos SQE så det är inte direkt rättvist att peka ut enstaka tillverkare där. Men av andra som inte brukar vara på tal så ofta skulle jag tänka mig tex DeBe och EMS som vettiga med bra pris/prestanda.
 
  • Gilla
torparavgrund och 2 till
  • Laddar…
Uppdatering:
Fick en ny koppling av annat fabrikat (Isiflo) som ser annorlunda ut och den kunde jag dra 3-4 varv för hand innan den bet så vid tillfälle ska jag lina och dra fast den. Klämringen mot plaströret var lite gullig också med plastbricka och o-ring.
Så nu finns hopp om rinnande vatten på semestern igen.
 
  • Två olika mässingskopplingar för plaströr, en med plastbricka och o-ring, på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två rörkopplingar av olika fabrikat på en vit yta, den ena med markerade gängor och klämring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi får väl se hur det går för mig till helgen. SQE 2-55 och samma Vatette-koppling som du misslyckades med, eftersom jag alltid kör vatette. Hoppas på bättre tur!
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vi får väl se hur det går för mig till helgen. SQE 2-55 och samma Vatette-koppling som du misslyckades med, eftersom jag alltid kör vatette. Hoppas på bättre tur!
Jag har 2st du kan få till ett riktigt bra pris ;)
Hoppas också komma vidare till helgen.
Lycka till och tack för hjälpen.
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
@jackass @MathiasS Jag vill ha en uppdatering från er båda sedan för jag kommer ha exakt samma situation inom överskådlig framtid.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
J jackass skrev:
Jag har 2st du kan få till ett riktigt bra pris ;)
Hoppas också komma vidare till helgen.
Lycka till och tack för hjälpen.
Nu är vi nyfikna, har semestern bjudit på rinnande vatten ännu? :D
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
@jackass @MathiasS Jag vill ha en uppdatering från er båda sedan för jag kommer ha exakt samma situation inom överskådlig framtid.
1. Jag trodde att stödhylsan följde med Vatette PE-kopplingen, det gjorde den inte, så glöm inte att köpa den separat.

2. Det gick att gänga på kopplingen på pumpen, men det var inte lätt och jäkligt trögt. Vi drog den utan gängtätning då det ändå satt så hårt. Jag skulle kanske ta en Beulco-koppling nästa gång (Beulco 66 tror jag den heter).
 
  • Gilla
LindhA och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.