Jag har ett hus från -65. Bortsett från vissa grejer som jag är övertygad om att föregående ägare gjort själv (gröngul kabel i fas osv) så ser alla kablar ut att vara original. Bland annat är jordtråden i köket röd och mig veterligen var det rätt längesen man använde röd jord.

Jag har tänkt dra jord till samtliga rum i huset (givetvis med elektrikers hjälp) men borde man då även dra om allt befintligt kablage? Det kan ju dra iväg lite i kostnad.

Tack!
 
Ska du dra in jord till rummen så ska ALLA uttag, lamputtag bytas till jordade och det innebär att det blir en omdragning av allt. Man använder dom g:a trådarna för att dra i dom nya.
Elinstallationer från 60-talet behöver inte bytas pga ålder dom klarar sig över 100 år till.
Vill du höja säkerheten är det första steget att sätta in en eller några JORDFELSBRYTARE.
I samband med det så kan ju elektrikern gå igenom anläggningen och bedöma den allmänna statusen.
Ps
Eljobb är väl kanske det som är minst lämpat som hempul, det finns många snubbeltrådar.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Okej okej, så man kan inte bara dra en ny jordtråd bredvid de existerande faserna och nollorna?
Jag ska låta en elektriker göra allt alltså, jag bara försöker bilda mig en uppfattning om omfattningen.
 
erikhhhhhhhhhh erikhhhhhhhhhh skrev:
Okej okej, så man kan inte bara dra en ny jordtråd bredvid de existerande faserna och nollorna?
Jag ska låta en elektriker göra allt alltså, jag bara försöker bilda mig en uppfattning om omfattningen.
Det går bra att dra i en jordtråd, men ibland kan det vara trögt att få i en tråd till, då är det enklare att dra om alla trådar.
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Vi (elfirman vi anlitade alltså) drog nyligen om allt i en lägenhet från 50-talet i samband med att vi ville ha tre-fas till det nya köket med induktionshäll och ugn med pyrolytisk rengöring. Blev så bra, jordade uttag/strömbrytare Schneider Renova överallt och inga konstiga röda trådar längre ;) Ny central med automatsäkringar och jordfelsbrytare för rubbet, känns så skönt och gick väldigt smidigt
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
erikhhhhhhhhhh erikhhhhhhhhhh skrev:
Okej okej, så man kan inte bara dra en ny jordtråd bredvid de existerande faserna och nollorna?
Om det går att få i en dragfjäder i befintligt rör med trådar I beror på flera saker, dels hur många trådar det är från början, del hur rören är dragna, bl.a. hur skarpa böjarna är.

Oftast är det enklare och mer tidsbesparande att använda befintliga trådar som dragtråd.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.