Hej alla
Var och tittade på ett fritidshus där ena gaveln lokalt på tre stockar var rutna eller är det något annat ? Övriga fasaden på hela huset är bra så det är bara lokalt i ett hörn. Vågar man köpa och kan man fixa detta enkelt själv ?
 
  • Rutten trästock i nedre hörnet av en fritidshusvägg. Green och brun färg på stockarna syns tydligt. Fasaden är i gott skick bortsett från detta hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ruttna stockar på gaveln av ett fritidshus, synligt nära hörnet där flera stockar är skadade. Övriga fasaden och omgivande vegetation är synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rutten trävägg på ett fritidshus, tre stockar är allvarligt skadade vid en hörngavel, omgiven av grönska och sitter på en stenfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådär brukar det bli när man använder stockväggslasyr som bildar ett tätt skikt och hindrar träet från att torka.

Man reparerar det genom att såga virke i rätt dimension, låta det lufttorka minst ett år, hyvla det till rätt profil, timra upp en knut med så långa stockar att de gott och väl räcker till avtrappade skarv mot friskt virke och så passar man in den nya knuten på sin plats.
 
  • Gilla
JockeAhr
  • Laddar…
Tack för snabbt svar så ofarligt att köpa och som jag förstår lätt att fixa om man är händig
 
Ofarligt att köpa såvida priset är i proportion till skicket.

Lätt att fixa är det inte men jag skulle säga att det är möjligt för en som inte har lärt sig timra. Fast det tar tid. Om man är händig med trä men inte timringskunnig kan det bli tre intensiva semesterveckor. Förutom att det kräver kontakter till en mindre såg som kan såga specialmått och ett snickeri som kan hyvla och fräsa virket till rätt mått och profil.

Det där skall synas i priset!
Tre eller i värsta fall fyra semesterveckor med långa arbetsdagar plus en massa rännande med virke på släpkärra från sågen till snickeriet och till sommarstugan har ett visst värde.

Sedan borde du skrapa lasyren av hela huset så samma sak inte händer igen. Det tar flera veckor det också.

Om det blir affär så kan jag förklara hur du skall göra men se för allt i världen till att pruta ordentligt och tänk igenom så du har tiden som krävs.
 
  • Gilla
JockeAhr
  • Laddar…
Tack blir det aktuellt så hör jag av mig. Det fanns lite timmer i samma dimension i förrådet men kollade inte kvaliteten
 
J JockeAhr skrev:
Tack blir det aktuellt så hör jag av mig. Det fanns lite timmer i samma dimension i förrådet men kollade inte kvaliteten
Det skall vara ganska långa bitar. Rötan brukar gå längre än man tror. Sedan måste man ju trappa av det så man får länge bitar ju längre ner man kommer så de nedersta kan bli över 3 meter långa. Trappar man inte av det kommer skarven i linje och då blir det ingen stabilitet i väggen.
 
  • Gilla
JockeAhr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.