H Harald Blåtumme skrev:
Kikade in i en gammal motorsåg som enbart körts på Aspen 2T, cylinderloppet såg ut som nytt, tändstiftet perfekt efter ca 20 års periodisk säsongsdrift. Absolut inga problem någonsin, inga igensatta bränslefilter etc. Kompression bättre än när maskinen levererades en gång i tiden.
Avlagringarna hamnade i cylindern då eller hur skulle den annars bli tätare?
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag kör allt mitt på vanlig 98 bensin. Inga problem att starta efter att dom stått ett tag. Inga problem med avlagringar eller filter eller förgasare som satt igen. Har en billig röjsåg som det inte går att justera förgasaren på som ska ha en annan blandning än 2%. Provade den med alkylatbensin efter diskussioner i en annan tråd men den gick så dåligt på den bensinen att det knappt gick o använda den. Alkylat är säkert bra men inte är det helt överlägset vanlig bensin.
 
MultiMan
N Niq skrev:
Avlagringarna hamnade i cylindern då eller hur skulle den annars bli tätare?
Kolvringar sliter in sig så att de tätar bättre än med en helt ny motor? Inte särskilt underligt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Aspens 2T-alkylat i mina Stihlmaskiner. Körde 98 oktan pga lägre etanolhalt i åkgräsklipparen (Stiga Park 2015-2024) i 9,5 somrar utan problem.
 
R Rejäl skrev:
När vi köper Husqvarna eller stihl maskiner så brukar skog o trädgårdsbutikerna rekomendera att man antingen kör med vanlig bensin eller akrylat men inte blanda ibland vanlig och nästa gång akrylat..
Någon som vet varför?
Vad jag lärt mig så blir slangar, membran osv i "gummi" hårda om man byter från mackbränsle till alkylat. Att då byta tillbaka blir inte så bra.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Kolvringar sliter in sig så att de tätar bättre än med en helt ny motor? Inte särskilt underligt.
Visst från helt ny till inkörd så håller jag med men inte efter 20 års användande. Fast om den är använd så lite att den bara är lite mer än inkörd så är det ju inte så underligt om allt ser nästan nytt ut.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vi gick ihop några st och köpte 5 st 20 liters Aspen 98 av en leverantör och fick bättre pris, vi betalade runt 25:- litern, klart billigare är 5 liters dunkarna i affären/macken.
Det var billigt!

Pappa och jag och grannen som också eldar med vet bränner säkert över 50 liter motorsågsbränsle i året tillsammans. Skulle vi gå ihop och köpa 100 liter på det där viset skulle det garanterat ta slut inom två år. Undrar om det finns någon leverantör som säljer på det där viset i Finland för ett sånt där pris.....
 
R Real-House skrev:
Kanske viktigaste användning av alkylatbensin är för ens egen hälsa.
Ja huvudvärken är ett minne blott värt varje krona. Och de stora fördelarna enligt inlägget innan ditt. Lagringstiden närmast oändlig och noll problem med avlagringar i förgasare vilket är ett elände om man har säsongsmaskiner. Räknade lite snabbt och de finns väl en 12-15 på vår gård så bekymmerna är så värt att slippa
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Kolvringar sliter in sig så att de tätar bättre än med en helt ny motor? Inte särskilt underligt.
Då har den motorsågen inte körts mycket på 20 år.

Det är ju i det skedet som man brukar behöva byta kolvring och kanske kolv på en husbehovsmotorsåg för att de är uppnötta.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det var billigt!

Pappa och jag och grannen som också eldar med vet bränner säkert över 50 liter motorsågsbränsle i året tillsammans. Skulle vi gå ihop och köpa 100 liter på det där viset skulle det garanterat ta slut inom två år. Undrar om det finns någon leverantör som säljer på det där viset i Finland för ett sånt där pris.....
Prova från någon som köper direkt från Neste.
Eller om du har företagsnamn så kanske du kan beställa direkt från Neste
 
Jag har kört alkylatbränsle i mina maskiner - gräsklippare, röjsågar och motorsågar, och kört med Biltemas alkylat på 1-liters flaskor. 5 x 1 liter á 189 kronor. Vilket gör 37:80/liter. Mitt emot Biltema finns en gräsklipparfirma som säljer alkylat på tapp, men jag har faktiskt föredragit Biltemas 1-liters flaskor före större 5-, 10- och 20-liters dunkar.

Och här kommer min fråga. Alkylatbränsle tillverkas ju...

Alkylatbensinen tillverkas av gasformiga kolväten från fossila bränslen: en slags ångor eller gaser som uppstår vid raffinering av olja. Processen kallas alkylering, och innebär att överskottsgasen från råoljedestillationen och från krackningsanläggningen slås samman och bildar en alkylatvätska.

...och då undrar jag - är Biltemas alkylat Aspentillverkad eller vem ligger bakom Biltemas alkylat? Någon som vet?
 
Har kört min klippo med hondamotor med 98 oktanig bensin sedan inköp för 2 år sedan. Startar utan problem. Dock så varvar motorn oroligt när den blir varm.
Testade biltemas alkylat för någon dag sedan. Nu går motorn mycket jämnare när den blir varm. Hade inte förväntat mig det.
 
Öland4ever Öland4ever skrev:
Jag har kört alkylatbränsle i mina maskiner - gräsklippare, röjsågar och motorsågar, och kört med Biltemas alkylat på 1-liters flaskor. 5 x 1 liter á 189 kronor. Vilket gör 37:80/liter. Mitt emot Biltema finns en gräsklipparfirma som säljer alkylat på tapp, men jag har faktiskt föredragit Biltemas 1-liters flaskor före större 5-, 10- och 20-liters dunkar.

Och här kommer min fråga. Alkylatbränsle tillverkas ju...

Alkylatbensinen tillverkas av gasformiga kolväten från fossila bränslen: en slags ångor eller gaser som uppstår vid raffinering av olja. Processen kallas alkylering, och innebär att överskottsgasen från råoljedestillationen och från krackningsanläggningen slås samman och bildar en alkylatvätska.

...och då undrar jag - är Biltemas alkylat Aspentillverkad eller vem ligger bakom Biltemas alkylat? Någon som vet?
Bra fråga, vem vet, kanske är det samma.
När det gäller 2T Alkylat finns skillnader, men det beror nog på att de använder olika tvåtaktsolja i bränslet.
Jag köpte en dunk i en ICA butik av okänt märke.
Våra moppar luktade sur fisk när man åkte bakom, fan vet om de blandat i fiskleverolja eller nått liknande.
När man åker på tex Aspen luktar det inte så.
 
P Pyka skrev:
Har kört min klippo med hondamotor med 98 oktanig bensin sedan inköp för 2 år sedan. Startar utan problem. Dock så varvar motorn oroligt när den blir varm.
Testade biltemas alkylat för någon dag sedan. Nu går motorn mycket jämnare när den blir varm. Hade inte förväntat mig det.
Jag har själv en Klippo Excellent (48cm) med 140cc Hondamor som är tillverkad 2019 (möjligtvis 2018). Har alltid kört den på alkylat. Både p gr av att motorerna sägs må bättre av alkylaten samt naturligtvis även p gr av min egna hälsa eftersom så gott som alla cancerogena ämnen samt flyktiga mindre nyttiga kolväten inte existerar i alkylaten.

Men det där med att motorn varvar oroväckande mer på ena bränslet - men mindre på det andra verkar ju lite konstigt? Iof sig bra att motorn går lugnt och fint på Biltema bränslet men ändå lite märkligt.
Isakare Isakare skrev:
Bra fråga, vem vet, kanske är det samma.
När det gäller 2T Alkylat finns skillnader, men det beror nog på att de använder olika tvåtaktsolja i bränslet.
Jag köpte en dunk i en ICA butik av okänt märke.
Våra moppar luktade sur fisk när man åkte bakom, fan vet om de blandat i fiskleverolja eller nått liknande.
När man åker på tex Aspen luktar det inte så.
ICA är nog bättre på att kränga mat än på bensin! 😀

Avgaserna från Biltemas alkylat via en miljöstämplad Hondamor i en Klippo Excellent H (140cc) tycker jag faktiskt luktar riktigt gott! 👍
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
R
Purre Purre skrev:
Vad jag lärt mig så blir slangar, membran osv i "gummi" hårda om man byter från mackbränsle till alkylat. Att då byta tillbaka blir inte så bra.
Det låter vettigt, har aldrig tänkt på det förrän denna tråden dök upp men nästa gång man lämnar något på service alternativt köper något så ska jag ta en utförligare redogörelse ifrån mekaniker som jobbar med dessa produkter..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.