Skall sätta in ett fönster i en vägg av korrugerad plåt. Skall va så stort att nan kan klättra ut genom det.
 
Enklast är väl att göra ett hål....
Vad är problemet tänker du?
 
Tomture61
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Skall sätta in ett fönster i en vägg av korrugerad plåt. Skall va så stort att nan kan klättra ut genom det.
Förslagsvis så får du montera en träram på insidan där fönsterkarm kan monteras på .
Hur utsidan skall göras regntät har jag inge bra svar på .
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Enklast är väl att göra ett hål....
Vad är problemet tänker du?
Verktyg: funkar sticksåg?
Hur få det tätt?
Om jag inte bryr mig om det blir tätt?
Komplikationer?
Etc etc
Frågeställningar som en 100% amatör.

I själva verket är jag inte ens amateur. För dom älskar ju sin hobby eller göromål
 
  • Haha
plåtrickard
  • Laddar…
Vad är det för hus?
Hur ser det ut på insidan?
Sticksåg fungerar utmärkt
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad är det för hus?
Hur ser det ut på insidan?
Sticksåg fungerar utmärkt
Det är ett skjul
 
  • Ett skjul med plåttak omgivet av träd och skog, med föremål täckta av en presenning inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såga hål, regla upp för karmen, montera fönstret.
 
  • Gilla
RutigaRutger
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Såga hål, regla upp för karmen, montera fönstret.
Låter som fotbollstränaren vars taktiksnack med laget var: gör mål och släpp inte in några.

Skämt åsido:
Jag tror jag sätter in en plastskiva.
sätter brädorna på båda sidor om väggen. Då blir det nåt att skruva i . Sedan sätter jag fast plastskivan på utsidan med ett lager brädor till,
Men jag behöver väl täta till mellanrummen bräda/plåt med nåt jox? Vilken passar att spruta in?

Jag får skippa öppningsbarheten och nöja mig med ljusinsläppet.
 
Tomture61
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Låter som fotbollstränaren vars taktiksnack med laget var: gör mål och släpp inte in några.

Skämt åsido:
Jag tror jag sätter in en plastskiva.
sätter brädorna på båda sidor om väggen. Då blir det nåt att skruva i . Sedan sätter jag fast plastskivan på utsidan med ett lager brädor till,
Men jag behöver väl täta till mellanrummen bräda/plåt med nåt jox? Vilken passar att spruta in?

Jag får skippa öppningsbarheten och nöja mig med ljusinsläppet.
Har du testat att söka efter byggtips där fasaden är korrugerad plåt och hur det konstrueras runt fönster / dörrar för att få vädertätt .
 
MultiMan
Apropå fotboll så tänker jag mer på Bob Lindemans "gröna sidan upp" som han instruerar Nisse med när du säger att du inte ens är "amateur". 😀

För att underlätta uppsättningen av plastskivorna kan du skaffa klara vinylskivor, de har redan hål i mitten för skruven, och kan även ge härliga nostalgivibbar för besökare.

Lycka till i vilket fall. Du får improvisera lite helt enkelt. Försök föreställa dig hur vatten rinner på en vägg så blir det lättare att sätta materialen så det blir tätt, t ex att skarvar och överlapp har öppningen nedåt och inte uppåt. Utefog är tillåtet om det behövs pga glipor, men måla helst över eftersom fåglarna gillar att äta det.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Låter som fotbollstränaren vars taktiksnack med laget var: gör mål och släpp inte in några.

Skämt åsido:
Jag tror jag sätter in en plastskiva.
sätter brädorna på båda sidor om väggen. Då blir det nåt att skruva i . Sedan sätter jag fast plastskivan på utsidan med ett lager brädor till,
Men jag behöver väl täta till mellanrummen bräda/plåt med nåt jox? Vilken passar att spruta in?

Jag får skippa öppningsbarheten och nöja mig med ljusinsläppet.
Varför inte skaffa en plastskiva med samma profil som bef plåt och byta om det bara är ljusinsläpp du behöver?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mellan bräda och vägg hade jag provat svällband / drevband. De finns i olika bredd och hur mycket de kan expandera. Överliggaren går ju att skydda med ett fönsterbleck på ovansidan.

/Höghus
 
  • Gilla
Rönnerdahl
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför inte skaffa en plastskiva med samma profil som bef plåt och byta om det bara är ljusinsläpp du behöver?
Tack
Visste att sånt fanns
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Tack
Visste att sånt fanns
Du har ju sådan plast i "gavelfönstret", är det inte bara att skaffa likadan och montera på samma sätt om du vill ha mer ljusinsläpp?
 
Ok, fpr kolla med stegen när jag kommer upp nästa gång. Det var förre ägaren som satte in det. Han gjorde det säkert proffsigt , och därmed svårt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.