Hej,

Jag kommer inom kort börja åtgärda ytskickt på lägenhet som återställs efter att delar av vägg och golv bilats upp och lagats. Ett problem är väggarna som har skarpa skillnader där det rivits och återbyggts. Hur kan jag som amatör åtgärda mina väggar så de är jämna och går att måla över? Räcker det att jämna ut kanten och spackla över? Det är relativt små delar av väggen. Kanske en yta på på 40x30cm på ett par väggar från golvet. Bifogar bilder på hur det ser ut. Tacksam för den hjälp jag kan få :)
 
  • Vägg med synlig övergång mellan olika ytskikt. En mörkare yta ovanpå möter en ljusare och råare ytbeläggning nedanför som verkar vara delvis borttagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vägg med skarpa skillnader i ytan där delar av färgen har flagnat och gipslagningar syns. Väggytan ska jämnas ut och målas om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Allt som är löst måste bort till att börja med.
Om du vill ha det slätt efter målningen så bör du nog bredspackla hela ytan.
 
  • Gilla
Jamarutski
  • Laddar…
Det ser ju ut att vara någon strukturtapet, så den måste antingen bort eller spacklas över om du inte ska se någon skillnad
 
  • Gilla
Jamarutski
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Det ser ju ut att vara någon strukturtapet, så den måste antingen bort eller spacklas över om du inte ska se någon skillnad
Tack! Tror du det går bra att spackla över den biten som är bortriven och jämna till en bit inpå strukturtapeten eller kommer det se knasigt ut?
 
J Jamarutski skrev:
Tack! Tror du det går bra att spackla över den biten som är bortriven och jämna till en bit inpå strukturtapeten eller kommer det se knasigt ut?
Jag tror du kommer behöva bredspackla allt för att det ska bli bra
 
  • Gilla
Jamarutski
  • Laddar…
En uppdatering om någon är i samma sits:

Bestämde mig för att först spackla upp ojämnheter och sedan tapetsera över med glasfiberväv som matchade strukturen på befintlig vägg. Tycker det gick smidigt och blev ändå snyggt. Målade med matchande färg som jag köpte till i butik.
 
  • Nymålad hörna av ett rum med turkos vägg, vitt golv- och dörrlist, och pappersskydd på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pjkw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.