A AG A skrev:
Vet du om byggnaderna är planerade att ligga över, eller under mark. Om jag förstått saken rätt, äger man inte marken ca 50cm under mark.
Har diskuterats i annan tråd.
Man äger marken ner till jordens kärna, men inte automatiskt rätten till allt som finns där eller rätt att göra vad man vill under marken, om jag minns rätt.
 
  • Gilla
Tela80 och 3 till
  • Laddar…
P Peter Mi skrev:
Har diskuterats i annan tråd.
Man äger marken ner till jordens kärna, men inte automatiskt rätten till allt som finns där eller rätt att göra vad man vill under marken, om jag minns rätt.
Nej ta Kiruna och LKAB's gruvor som då LKAB äger rättigheterna för. Sen kan det då bli så värdefullt att man flyttar en hel stad pga riskerna med gruvbrytningen. Exakt lagstiftning kan man säkert lägga ner tid på.
 
P paralun skrev:
Nej ta Kiruna och LKAB's gruvor som då LKAB äger rättigheterna för. Sen kan det då bli så värdefullt att man flyttar en hel stad pga riskerna med gruvbrytningen. Exakt lagstiftning kan man säkert lägga ner tid på.
Du måste ha svarat på fel inlägg eller nåt, för jag förstår inte din poäng när du opponerar dig mot det jag skrev på det viset?

Det jag, förenklat, skriver är att även om man äger marken så äger man inte automatiskt rätten till alla mineraler (Eller brytningsrätten), fornfynd mm. Inte heller rätten att bygga under jord utan bygglov.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
I praktiken arrenderar man marken från staten ( fastighetsavgiften) och man är tvungen att be om lov för att få nyttja marken på ett nytt vis.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Peter Mi skrev:
Du måste ha svarat på fel inlägg eller nåt, för jag förstår inte din poäng när du opponerar dig mot det jag skrev på det viset?

Det jag, förenklat, skriver är att även om man äger marken så äger man inte automatiskt rätten till alla mineraler (Eller brytningsrätten), fornfynd mm. Inte heller rätten att bygga under jord utan bygglov.
Jo nu var det då angående vem som äger fyndigheter under jorden och Kiruna är ett mycket bra exempel.
https://samhallsomvandling.lkab.com/om-samhallsomvandlingen/kiruna/
 
Om bygglovet skulle beviljas så kan det blockera andra bygglov för fastigheten, så jag skulle göra en formell skriftlig invändning i ärendet så det finns diariefört dokument, oavsett om ärendet avslutas, om att du som fastighetsägare planerar annan markanvändning.

Detta för att det kan finnas en marginell risk för att man startar ett nytt ärende vid en senare tidpunkt där man hänvisar till detta ärende.

Detta utan att skriva något om vad den planerade markanvändningen är (eller om den är samma som det redan är), några tidsplaner eller hur konkreta planerna är. Bara så det blir uppenbart att det finns en målkonflikt.

Kostar ett frimärke.
 
  • Gilla
Mannersten och 8 till
  • Laddar…
Jag håller med Dan Norstedt
 
  • Gilla
Smarf
  • Laddar…
M Magnus Eriksson7 skrev:
Har fått papper om förenklad delgivning om bygglovsansökan från kommun.
Blev kontaktad av ett bolag som håller på med energilagring och ville arrendera en bit mark för energilagring.
Tackade nej till detta pga dåliga vilkor enl mig.Ej skrivit på något.
Nu har detta företaget sökt bygglov för detta.
Har läst lite om det och kommit fram till att man kan göra så men att man inte får nått startbesked utan markägarens medgivande.
Undrar om någon annan vart ute för detta?
Vad kan deras tanke vara?
Telia gör så när dom ska bygga servicestationer, konstig lag vi har, om det är nån riktig lag?
 
C
S Stefan_sve skrev:
Kanske har du en rejäl elservis in på fastigheten från någon tidigare nedlagd verksamhet, det brukar vara det som projektutvecklarna letar efter?
Ha ha
- Du vi lånar lite el här i ditt elskåp, det är väl okej?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.