Jag har börjat bygga en altan bakom huset, vi har så dåligt med utrymme under tak och vårt hus är dåligt designat för att man ska kunna förlänga taket som fanns. Så jag har valt att gå på denna väg. Jag bygger vid sidan istället


Har ritat en modell i Fusion
3D-modell av en altan med tak, fäst vid en vit byggnad med rött tak. Altanen har vita träpaneler och ett genomskinligt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fått bygglov och började gräva undan för plintarna:
En påbörjad altan med utgrävda gropar och jordhögar bakom ett grått hus. Verktyg och material syns vid husväggen. Trädgård och studsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plintrör i plast (ej korrugerat på insidan, insidans diam. 174mm)
Plastringen är lastad på en släpvagn som är fäst vid en bil, redo för transport. I bakgrunden syns en altan under byggnation och ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående byggprojekt av en altan med grävda hål för plintar i trädgården bakom ett hus. Olika verktyg och material syns på marken och en kamera står på stativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävt område med byggplintar installerade på gården bakom ett hus, synliga plaströr för plintarna, och en del byggmaterial runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla plintar gjutna, alla plintar står på berget dessutom, det är ca en meter ner.
Sex plintar i grävd mark, de första stegen i att bygga en altan. Verktyg och material spridda omkring, med lekutrustning och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag börjar jag med bärlinan som är 48x123 (standard finska hyvlade mått, 45x120 i sverge)
Förarbete för altanbygge med virke på bockar, verktyg, och utrustning framme på en stenlagd uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänker lägga betongskruvar i grunden, som är gjuten betongsockel med flytande platta på insidan. Man behöver inte oroa sig om att borra i nån golvvärmeledning.

Förborrar 600mm C-C, använder fräsen med stativ för att borra rakt, på lägsta fart går det bra, som en borr
En Bosch överhandsfräs placerad på en bit trä, redo för arbete, med en uteplats och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min makita borr börjar vara slut. hammarborrläget är sönder, så jag har denna black and decker från kanske 80 talet som funkar ännu
Bild på en grön och orange eldriven borrmaskin, liggandes på en grusig yta bredvid en gjuten betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Makita borrmaskin monterar en betongskruv genom en bärlina av trä in i en betongsockel med hjälp av en hylsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bärlinan på plats
Altanprojekt; husfasad med bärlina under fönster monterad, verktyg och byggmaterial utspridda runt grunden och gropar för plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär långt har jag kommit tills idag, hoppas få allt färdigt under semestern.
 
  • Gilla
Totte_S och 6 till
  • Laddar…
K
Ett enkelt sätt för att få bärlinan i våg om man fäster i huset är att sätta två.. Den första väger man in efter bästa förmåga men sätter några mm lågt. Lätt att det inte blir helt i våg när man borrar i betong/mursten etc. Sen sätter man då en utanpå den som blir exakt i våg och i den höjd man ska ha, vilket är absolut mycket lättare att göra i trä jämfört med betong..
 
  • Gilla
michfris och 2 till
  • Laddar…
Jag fick nog till det helt bra, vattenpasset ser så rakt ut så jag kan inte se skillnad.

Det hjälpte att börja hålen i betongen genom träet, som man riktat in först. Då styr hålen i träet var man borrar väldigt noggrant. Sen plockade jag bort efter jag startat alla hål och borrade resten av vägen.

När allt skruvades fast var det i vattenpass.

Träregeln riktade jag in genom att fästa en "linjal" på undersidan av den gamla bärlinan så den kunde vila där, sen skruvade jag in tillfälliga stöd då jag riktade in resten.
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Nåjaa jag har fått och sitta och rulla tummarna medans jag väntat på virket i flera dar nu... Idag fick jag äntligen det sista så jag kan påbörja ramkonstruktionen. Jag börjar med de yttre stolparna. Tyvärr har det fina vädret övergått i regn så det har också varit otrevligt och man får starta och pausa.

Men den yttre nedre bärlinan och tre stolpar är på plats nu.
Tre trästolpar fixerade med stödbrädor och en bottenplanka vid en byggarbetsplats på en grön gräsmatta med en studsmatta och en liten stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska två 48x123mm relgar skruvas igenom som stadgar upp konstruktionen i en riktning.

3D-rendering av en ramkonstruktion under byggnation, med tre upprättstående stolpar och två blå fästelement på sidorna samt en grund av brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen ska jag fästa balkskor i den yttre bärlinan och börjar fästa 48x123or mellan väggen den yttre bärlinan. Då har jag nånting stadigare att fästa stolparna i och kan sätta på den övre bärlinan för taket.
 
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Blev litet till gjort den här kvällen. Med dessa som räcket ska byggas runt blev styvheten mycket bättre.

Byggprojekt: Stomme av träbjälkar med stöd, placerad på gräsmatta framför en grå trähusfasad. Stegar ses intill husväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja jag blandar tryckt och vanligt här men jag tycker det gör inget. De mest utsatta delarna blir tryckta och annat blir vanligt virke, som målas och behandlas så gott det går.

Pågående byggprojekt av altanräcke med trästolpar och stödbrädor. Trästolparna är delvis fastsatta i gräsmattan med metallfästen, omgivna av verktyg och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar se lite råddigt ut, här kan man se hur den gamla altanen ser ut, brädorna har börjat böja sig osv. 28x120 var det väl, med de här förhatliga rillorna fel väg, inte jag som byggde altanen... Jag ska ha 145mm brädor på den nya altanen och sen ska de här bytas ut mot samma.

Möbler och grillutrustning på en uteplats med en täckt hög av virke och diverse byggmaterial; två garagebyggnader och två bilar i bakgrunden; träd runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det nya däcket kommer se ut lite såhär med brädor som går tvärs över för att bryta upp mönstret:
3D-modell av ny altan med vita räcken och mörkt trädäck i mönster där brädor går tvärs över. Altanen står på vita stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Toppen till räcket installerat på framsidan, jag har förmodligen gjort det för invecklat men äh.

Jag jobbar inte så snabbt. Jag spenderar 30% av tiden att sitta och glo på det jag gjort och funderar hur jag ska gå vidare, 60% av tiden att söka verktygen, speciellt måttbandet och pennan försvinner ofta. Resterande 10% på att jobba.

Träram av räcke under installation i trädgård, stöttor håller upp ramen. Gröna omgivningar med gräsmatta, träd och en liten byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detaljbild av ett träräcke som nyligen har installerats utomhus, med en gård och byggnad i bakgrunden. Bygg- och trädgårdsverktyg syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvbalkarna börjar installeras:

Golvbalkar installerade på framsidan av ett hus, fästa med metallbeslag vid en pelare och liggande över en betongfundament i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom är alla mer eller mindre som bananer i nån riktning och det är super frustrerande. Jag har denna mall att klämma ihop mot medan jag skruvar fast regeln i bärlinan.
En borrmaskin och en justerbar klämma monterad på träreglar under ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vattenpasset och aluminiumprofilen är viktiga för att se till att allting är rakt.

Byggprojekt av ett trädäck, med golvbalkar som börjar installeras på tomten, träramen på plats och ett aluminiumrör använt som stöd. Bakgrund av en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med C-C på 600 mm mellan golvbjälkarna så går jag definitivt in för 34x145 mm brädor sedan och inte 28mm.
 
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
K
CC 600mm fungerar alldeles utmärkt med 28mm trall
 
Det har jag på min existerande altan och tycker inte om det, det har faktiskt sjunkit på vissa ställen.

Planen är att först lägga 34mm på altantakets golv och sedan byta den gamla altanen mot 34mm också. Innan jag lägger golvet funderar jag på att tjära reglarna som inte är impregnerade. Har använt tjära på den gamla altanen (trappan) och det har fungerat otroligt väl på utsatta reglar nära marken.

Större delen av golvet nu monterat och även den övre bärlinan är nu monterad, det gick å göra det själv, skruvade fast träbitar ovanpå (där stolparna kom) så föll den inte ner då jag lyfte upp den.

Påbörjad byggnation av altan med träramar och reglar framför ett grått hus med röda takpannor, med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny montaget stolpe och bärlina av trä på en altan med bakgrund av träd och molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Går långsamt, men jag sitter och väntar på takbjälkar och plasttak nu. Jag hoppas de kommer idag, senast imorgon. Jag borde börjar tänka på att måla saker vita snart färmodligen. Innan trädäcket och plasttaket monteras iallafall.

De här räckena är jäkligt stabila...

Byggprojekt vid ett grått hus med tak i röd plåt, med träramar för ett blivande trädäck och plasttak. Stege och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis byggt trädäck med träreglar och stabila räcken intill ett grått hus. En blå tunna står i bakgrunden. Skog och gräs runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Igår runt 5 tiden kom virket för taket
Byggprojekt på baksidan av ett hus: träram konstrueras för att koppla ihop altaner, träreglar och verktyg spridda på marken, stege och takvirke syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Börjat på ramen för att koppla ihop altanerna
Byggprojekt vid hus med blå fasad, där en trästomme för altan håller på att resas. En stege står lutad mot ramen och gräs omger arbetsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lägger upp allt själv så det krävs lite planering och omtanke, speciellt då man ska ha den första balken rakt mot kanten.

Träram för takbygge på altan med en stege lutad mot ramen, en husvägg och skog synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Villa1949 och 2 till
  • Laddar…
Några funderingar.

-Borde man lägga markduk under altanen?

-Borde jag även fylla med grus, marknivån under altanen är lägre än gräset.

-Jag skråskruvar bara takbjälkarna nu, borde jag använda nån sorts beslag? Som takåsfästen, gaffelankare eller bara vinkeljärn?

Byggillustration visar hur en takbjälke fästs med ett takåsfäste eller gaffelankare vid en träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av två träbjälkar som är skruvade med metallbeslag för att visa korrekt fastsättning vid sned vinkel.
 
Takbjälkarna på plats och jag har börjat på med bärläkten. Snörasskydd beställt också och ska installeras.

Byggnation av en altan med takbjälkar på plats bredvid ett hus, utrustningsmaterial på marken runt konstruktionen, förråd synligt till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En byggarbetsplats för en husutbyggnad med takbjälkar och bärläkt på plats, verktyg på marken och en stege lutad mot utbyggnaden. Ett litet förråd till vänster i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fin utsikt här uppifrån:
Utsikt från ett pågående takbygge med takbjälkar i förgrunden, en svart pergola, en studsmatta och ett litet förråd med rött tak i en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förrådet till vänster byggde jag själv också, finns en tråd om det.
Takbjälkar under konstruktion med bärläkten påbörjad, förråd med rött tak till vänster och garage med rött tak till höger, samt en pool i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir tajt men det kommer att gå enligt mätningarna. Jag har tänkt jag behöver inte dra plasten hela vägen mot väggen utan kan lämna en luftspalt så blir det ventilation och varm luft lämnar inte där.
Nyinstallerade takbjälkar och rött tak med snörasskydd på en byggnad. Förråd till vänster och träd i bakgrunden under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har gjort majoriteten av arbetet med enkla verktyg, jag har en kap/gersåg med stativ men det är inte vattentåligt och det har regnat mycket, jag har således bara kört på med cirkelsågen för det mesta.

Cirkel- och handverktyg på arbetsbänk utomhus. Virke kapat och bearbetat med hyvel, beskrivning av enkel verktygsanvändning vid regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde en mall för att kapa till profilen på alla bjälkarna sen hyvlade jag till det sista.

Hyvlad bjälke med en handhyvel som används utomhus på stenlagd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rickard.lj och 2 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat, det ser stiligt ut! 😀👍👌
 
Snyggt jobbat. Annorlunda men väldigt stabil konstruktion av räcket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.