Sedan påfyllkingsdunkar som är mindre och autostopp pipar.m, även med kedjeolja.
Orange och blå påfyllningsdunkar med autostopp-pipar för bensin och kedjeolja på en träyta. Blå dunken etiketterad "Bensin 4-takt Gräsklippare".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi gick ihop några st och köpte 5 st 20 liters Aspen 98 av en leverantör och fick bättre pris, vi betalade runt 25:- litern, klart billigare är 5 liters dunkarna i affären/macken.
 
A AndersS skrev:
Sedan påfyllkingsdunkar som är mindre och autostopp pipar.m, även med kedjeolja.
[bild]
Hur fungerar autostopp för kedjeolja när det är kallt?

Vid -25 är det precis så den rinner genom en vanlig pip.
 
Brukar tömma tanken på veteranhojen på hösten och slå i en 10 liter aspen, kör sedan en runda så soppan åker igenom förgasarna och slipper utfällningarna som blir av vanlig bensin. Skulle den råka stå still något år för länge så är det inga problem. Slipper plocka isär förgasarna för rengöring som jag annars var tvungen till efter framtagning med vanlig macksoppa.
 
  • Gilla
klosp11 och 1 till
  • Laddar…
Alltså, farsans stigaklippare har gått på 95 i typ 10-15 år. Min börjar närma sig 10.

De startar alltid på första rycken och skulle det vara så att man råkar behöva lämna in något år tidigare för renovering av förgasare så har man ju tjänat igen det i multum jämfört med om man ändå måste ner med det om man kör alkylat :)
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Hur fungerar autostopp för kedjeolja när det är kallt?

Vid -25 är det precis så den rinner genom en vanlig pip.
Vi har så sällan -10 grader eller kallare, kanske några dagar per år.
Så vet inte.
 
A AndersS skrev:
Vi har så sällan -10 grader eller kallare, kanske några dagar per år.
Så vet inte.
Det var ju synd för jag är nyfiken.
 
Kan inte tänka mig annat än att köra alkylatbensin i motorsågar, röjsågar, lövbåsar etc. Literpriset är visserligen en smula högre men det man får är en helt överlägsen produkt.

Lagringsbeständighet är fantastiskt bra, den inblandade oljan i tex Aspen 2T är av den högsta kvalitet som finns för luftkylda småmotorer dvs JASO FD. Extremt mycket bättre avgasvärden för användaren som ofta sitter med näsan i närheten av avgasröret.

Kikade in i en gammal motorsåg som enbart körts på Aspen 2T, cylinderloppet såg ut som nytt, tändstiftet perfekt efter ca 20 års periodisk säsongsdrift. Absolut inga problem någonsin, inga igensatta bränslefilter etc. Kompression bättre än när maskinen levererades en gång i tiden.

Glöm TCW-klassingar av alkylat för luftkylda högvarviga motorer, recept på sammanbrott förr eller senare - TCW-soppa är avsett för 2-takts utombordare med låg temp i förbränningsutrymmet pga vattenkylningen. Skrev till Jula för några år sedan om detta men mitt inlägg togs bort, de marknadsförde TCW-klassad 2T för motorsågar, röjsågar etc vilket är helt fel applikation.
 
  • Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
S
H Harald Blåtumme skrev:
Literpriset är visserligen en smula högre
Jag håller med dig om det mesta, men jag tycker inte att man ska skönmåla priset på alkylatbensin. Det är mellan ca 45 kr litern på 5-litersdunk och 35 kr litern på tappen. Inga struntsummor direkt; 85 % till 230 % dyrare än 95-oktanig bensin. Det vore extremt bra för oss och miljön om vi konsumenter fick se lägre pris på alkylatbensin och fler köpställen på lösvikt.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Helt klart är alkylat dyrare, men för de flesta av oss är det inte särskilt många 5-litersdunkar man tankar under en säsong så det handlar om småpengar för de flesta. Några tior eller i västa fall hundralappar hit eller dit.

Jag tankar mitt 4T och 2T från pump lokalt, Aspen. Minns inte senaste literpriset men det var bra mycket lägre än om jag skulle köpt motsvarande på dunk.

Vad gäller skogsbolag, fastighetsbolag som har anställda att köra dessa småmaskiner förutsätter jag att det är obligatoriskt att enbart köra alkylatbränsle, inte minst av arbetsmiljöskäl.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
galento
R Rkarlsson skrev:
Alltså, farsans stigaklippare har gått på 95 i typ 10-15 år. Min börjar närma sig 10.

De startar alltid på första rycken och skulle det vara så att man råkar behöva lämna in något år tidigare för renovering av förgasare så har man ju tjänat igen det i multum jämfört med om man ändå måste ner med det om man kör alkylat :)
Har heller inte haft några problem med gräsklipparen vid start på våren med 98
stående i tanken ( tidigare 95 E5 ) Har inte haft problem med hojarna heller även
om vi försöker tanka 98 före vintern. Kör 98 + Castrol i det mesta 2-takt här och
Aspen i två "småmaskiner". T.ex röjsågen har gått på mackbensin sen ny +30 år
utan öppnad förgasare och fungerar bra.
 
galento galento skrev:
Har heller inte haft några problem med gräsklipparen vid start på våren med 98
stående i tanken ( tidigare 95 E5 ) Har inte haft problem med hojarna heller även
om vi försöker tanka 98 före vintern. Kör 98 + Castrol i det mesta 2-takt här och
Aspen i två "småmaskiner". T.ex röjsågen har gått på mackbensin sen ny +30 år
utan öppnad förgasare och fungerar bra.
Typ samma här. 3 motorcyklar, 1 båt med 2 takt utombordare, 2 st stiga klippare. Övrigt underhåll är skött på alla motorer så de har gått utmärkt. Jag själv har aldrig kunnat motivera 35 kr litern.
 
S
den lokala Huskvarna/Stihl handlaren här Sandviken kör med utbytesdunkar för Aspen 4T o 2T , blir lite billigare per dunk och slipper tomdunkar hemma
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vi gick ihop några st och köpte 5 st 20 liters Aspen 98 av en leverantör och fick bättre pris, vi betalade runt 25:- litern, klart billigare är 5 liters dunkarna i affären/macken.
Billigt, jag fick ge ca 32kr/l för oljeblandad alkylat på Qstars tapp i Norrköping.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Tomture61
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag kör inte 6 mil för att tanka på pump.
Och visst kan man lämna tomdunkarna på ÅV men det känns dumt med massa onödiga plastförpackningar.
Svavel och blyhalten är visst mindre än i mackbensin men vi pratar om mycket små mängder.
CO2-utsläpp per liter är ungefär likadant.
Få bli varannan.
Mackbensin innehåller ej svavel eller bly men det innehåller bensen vilket alkylatbensin är befriat från
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.