För dem som behöver ett kul verktyg för att motivera sig själv att överhuvudtaget göra jobbet själv, och inte köpa in tjänster, betalar väl oftast i princip vilka verktyg som helst sig själva. Nackdelar att beakta är dock det extra sopberg som blir när alla dessa sällanmaskiner ska skrotas. Ytterligare nackdel är den plats de tar. Bäst är väl att istället hyra verktyg som används sällan. Detta senare råd har jag tyvärr inte följt själv hittills… Men kollar nu, och en Ryobi grensåg tex, kostar runt 200kr/dag för en enda dags hyrning på Hygglo.
 
Ska man göra detta jobb med tigersåg så gäller det nog som sagt att man har en pendlande. Jag har en 18V Makita som inte pendlar, och jag tror att en vass bågsåg är snabbare och bättre för ändamålet.

Har en Ryobi grensåg själv, och kan bekräfta att den är enkel och säker att använda.
Nackdel att använda en vanlig motorsåg är att mer skyddsutrustning också bör användas. Typ sågskyddsbyxor och stövlar.
 
Om ts idag inte har något speciellt fabrikat för batterimaskiner är Ryobi ett vettigt märke för hemmabruk, största sortimentet och tillräckligt bra kvalite.
Så börjar man med en grensåg, så kommet det att behövas en trimmer för att hålla efter ny sly, kan handlas utan följande batteri, osv. Har inte det själv men några bekanta som kör med Ryobi även med skruvdragare, muttermaskin, sticksåg, multimaskin, osv.
 
galento
Testade en grensåg från Stihl och man blev imponerad över hur bra den
funkade på grova grenar.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag har ett antal ryobi, allt från ett gäng skruvdragare till trimmer och den lilla motorsågen. Motorsågen funkar för det lilla behovet i den vanliga villaträdgården. Tidigare hade jag bensindriven motrorsåg men skönt att slippa avgaserna samt alla problem när man skulle försöka starta fanskapet, blodstörtning

Men både ryobi motorsågen och trimmern behöver det stora batteriet tycker jag (5 Ah), dom små duger bara bra till skruvdragarna
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Jag har ett antal ryobi, allt från ett gäng skruvdragare till trimmer och den lilla motorsågen. Motorsågen funkar för det lilla behovet i den vanliga villaträdgården. Tidigare hade jag bensindriven motrorsåg men skönt att slippa avgaserna samt alla problem när man skulle försöka starta fanskapet, blodstörtning

Men både ryobi motorsågen och trimmern behöver det stora batteriet tycker jag (5 Ah), dom små duger bara bra till skruvdragarna
Jag kör med 5 Ah så länge det räcker. Sedan är det bra med två 1,5 Ah batterier medan man laddar 5 Ah... 🤓
 
Glömde visst att jag har en ryobi häcksax också. Tycker det blir bättre "bett" med ett nyladdat 5 Ah som då räcker runt hela vår tomt när häcken behöver putsas
 
Som hemmaanvändare tycker jag det är vettigt att hålla sig till ett fabrikat och några batterier. Jag behöver aldrig avbryta något arbete pga av batterier. Att det blivit en del maskiner genom åren är också två fastigheter och med lite lathet ska de finnas "här och nu" när något behöver göras.
 
Skulle ta och röja lite sly/klent och fick för mig att testa med en 18V Bosch tigersåg. Har man ingen såg med kedja så visst kan man kapa, bytte snabbt till annan maskin.
Visst den sågar.....

Ts, hur har det gått för dig, vad blev det eller har jag missat det i tråden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.