G
Hej!

Vi har en liten gästtoalett på ca 2,5 kvm utrustad med element (fjärrvärme), handfat och toalettstol.

Planen är att vi ska riva allt.

Vi köper in kakel, klinker, fog, toalettstol, kommod (m. blandare etc) och spegelskåp själva.

Omfattning vi behöver hjälp med enligt nedan.
Demontering radiator. Anpassning tappvatten- spillvatten- och värmeledningar. Väggar riktas
och förstärk där så behövs. Elinstallationer anpassas, el-uttag i spegelskåp samt 2 spottar i tak,
ny väggbrytare. Väggar och tak förses med ny gips. Golv återställs med EPS alternativt
skivmaterial och spacklas. Dörr och karm ersätts med ny, likvärdig övriga befintliga. Tätskikt
på golv med uppvik. Golv förläggs med klinker och väggar med kakel enligt beställarens val.
Inpassning nytt foder runt fönster och dörr. Slutmontering el-installationer, wc-stol, kommod
med handfat, blandare, spegelskåp och ny radiator.

Jag har fått 2 offerter och inväntar 1 sista.
Offert 1 på 93 000kr efter rot.
Offert 2 på 78 000kr efter rot.

Har priserna stuckit så rejält eller är detta verkligen rimliga priser?

Tack på förhand!
 
G Guerra skrev:
Hej!

Vi har en liten gästtoalett på ca 2,5 kvm utrustad med element (fjärrvärme), handfat och toalettstol.

Planen är att vi ska riva allt.

Vi köper in kakel, klinker, fog, toalettstol, kommod (m. blandare etc) och spegelskåp själva.

Omfattning vi behöver hjälp med enligt nedan.
Demontering radiator. Anpassning tappvatten- spillvatten- och värmeledningar. Väggar riktas
och förstärk där så behövs. Elinstallationer anpassas, el-uttag i spegelskåp samt 2 spottar i tak,
ny väggbrytare. Väggar och tak förses med ny gips. Golv återställs med EPS alternativt
skivmaterial och spacklas. Dörr och karm ersätts med ny, likvärdig övriga befintliga. Tätskikt
på golv med uppvik. Golv förläggs med klinker och väggar med kakel enligt beställarens val.
Inpassning nytt foder runt fönster och dörr. Slutmontering el-installationer, wc-stol, kommod
med handfat, blandare, spegelskåp och ny radiator.

Jag har fått 2 offerter och inväntar 1 sista.
Offert 1 på 93 000kr efter rot.
Offert 2 på 78 000kr efter rot.

Har priserna stuckit så rejält eller är detta verkligen rimliga priser?

Tack på förhand!
Skulle tro det är rimliga. Tyvärr. Vi ska påbörja vårt på 4kvm strax. Det enda jag ser vi ska ha som ni saknar är golvvärme. Vårt går på ca 140kkr efter rot exklusive yt material. Våra offerter spann från 120 - 140kkr. Vår budget inklusive besiktningsman (3 besiktningar) är 350 kkr. Tror vi klarar det precis. Måste måttbeställa glasparti till duschen som kommer kosta en del.

Vi gjorde en tvättstuga med målade väggar förra året för 90kkr efter ROT.
 
Redigerat:
G Guerra skrev:
Hej!

Vi har en liten gästtoalett på ca 2,5 kvm utrustad med element (fjärrvärme), handfat och toalettstol.

Planen är att vi ska riva allt.

Vi köper in kakel, klinker, fog, toalettstol, kommod (m. blandare etc) och spegelskåp själva.

Omfattning vi behöver hjälp med enligt nedan.
Demontering radiator. Anpassning tappvatten- spillvatten- och värmeledningar. Väggar riktas
och förstärk där så behövs. Elinstallationer anpassas, el-uttag i spegelskåp samt 2 spottar i tak,
ny väggbrytare. Väggar och tak förses med ny gips. Golv återställs med EPS alternativt
skivmaterial och spacklas. Dörr och karm ersätts med ny, likvärdig övriga befintliga. Tätskikt
på golv med uppvik. Golv förläggs med klinker och väggar med kakel enligt beställarens val.
Inpassning nytt foder runt fönster och dörr. Slutmontering el-installationer, wc-stol, kommod
med handfat, blandare, spegelskåp och ny radiator.

Jag har fått 2 offerter och inväntar 1 sista.
Offert 1 på 93 000kr efter rot.
Offert 2 på 78 000kr efter rot.

Har priserna stuckit så rejält eller är detta verkligen rimliga priser?

Tack på förhand!
Hej.
När det gäller priset på arbetet så kan det variera oerhört mycket beroende på vilken entreprenör som är där och tittar på jobbet. Priserna som du har fått skulle jag säga att det är där det ungefär ligger.
På ett "mindre" projekt likt Ert så kan prisskillnaden mellan olika BKR ansluta företag variera ca: 30.000-40.000:- från den billigaste till den dyraste.

Jag kan dessvärre inte hjälpa Er med priser på arbetet men önskar ni hjälp med kakel/klinker & Inredning så är det bara att höra av Er då jag arbetar som återförsäljare utav badrumsinredning kakel/klinker & microcement.

Lycka till med val utav entreprenör, hör av Er om det är något ni undrar över.
Tack så mycket:
//J
 
Problemet med offerter är att du sällan vet vad du får levererat.

Jag vet t.ex att eftersom jag är ensam blir jag ofta något dyrare än om man t.ex anlitar en lite större firma.

Detta bland annat p.g.a att jag vill kunna leverera 100% och åtager mig därför ytterst sällan mer än ett projekt i taget vilket gör att jag har full fokus på pågående projekt och kund men när jag får dötid har jag inget annat jobb att åka till för att fylla ut dagarna.

Sen räknar jag alltid en del extra tid för att där verkligen ska finnas tid att jobba lugnt och metodiskt med respekt för att jag är i någons hem där de lever och bor medan jag utför ett arbete så där ska alltid utan undantag finnas tid för att städa undan och ställa i ordning innan man lämnar för dagen.

Jag är även som huvudansvarig alltid på plats samtidigt som min elektriker och rörläggare kommer för att göra sina delmoment.
Mycket av detta för att assistera dem och minimera deras tid på platsen samt framförallt för att vi ska hitta bästa lösningarna tillsammans för kunderna.

Problemet för de flesta Svenssons är att de oftast har vädligt svårt att tyda offerter då de skrivs och utformas på olika sätt och det blir svårt och se vad som levereras.
Skulle t.ex jag titta på dina två offerter TS och kolla av de som lämnat offerterna så har jag en ganska stor känsla av att de inte levererar exakt samma sak än om det i ditt fall bara skiljer 15000kr.

De flesta som låter billiga är det av olika orsaker som t.ex att de har dåligt med jobb och varför har de då det kan man fråga sig... ofta för att de inte är speciellt efterfrågade för de har inget bra rykte.
En annan anledning är att de vet att de flesta Svenssons bara tittar på nedersta raden av offerten och väljer en som är billig så de har istället smugit in texter om tillkommande kostnader hit och dit så i slutänden blir de ofta dyrare än den dyraste offerten där allt ingår.

Svårt och säga om dina offerter är rimliga utan mer kött på benen så att säga men det låter absolut inte orimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.