Har tvättmaskin i lägenheten då jag bor i hyreshus. Största anledningen till att jag har egen beror på att övriga hyresgäster i huset inte bryr sig hur maskinenerna ska skötas och tvättar mattor och annat. En gång låg det en våt blöja i trumman i en maskin som jag skulle använda.

Vi har två tvättstugor i huset. Den ena är riktigt fin med nya maskiner medan den andre har äldre maskiner. Hade lite täcken att tvätta häromdagen så jag använde den gamla tvättstugan. Där inne finns en rund gammal tvättcentrifug som ej har varit inkopplad under de 10 år jag har bott där. Har ingen aning om den fungerar eller inte men jag tog mobilen med mig och tog några kort på den i alla fall.

Hade varit intressant att veta hur gammal centrifugen är. Den verkar heta Bohus 40 eller 48. Någon annan som har en sådan här gammal centrifug i huset? Gissar att pedalen framför måste vara sättet man stoppar trumman med.
 
  • Äldre centrifugerad tvättmaskin med öppet lock, belägen i ett rum med synliga rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet gammalt metalliskt toalettstol på en betonggolv nära en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
A
T Tvattman skrev:
Har tvättmaskin i lägenheten då jag bor i hyreshus. Största anledningen till att jag har egen beror på att övriga hyresgäster i huset inte bryr sig hur maskinenerna ska skötas och tvättar mattor och annat. En gång låg det en våt blöja i trumman i en maskin som jag skulle använda.

Vi har två tvättstugor i huset. Den ena är riktigt fin med nya maskiner medan den andre har äldre maskiner. Hade lite täcken att tvätta häromdagen så jag använde den gamla tvättstugan. Där inne finns en rund gammal tvättcentrifug som ej har varit inkopplad under de 10 år jag har bott där. Har ingen aning om den fungerar eller inte men jag tog mobilen med mig och tog några kort på den i alla fall.

Hade varit intressant att veta hur gammal centrifugen är. Den verkar heta Bohus 40 eller 48. Någon annan som har en sådan här gammal centrifug i huset? Gissar att pedalen framför måste vara sättet man stoppar trumman med.
fortfarande mycket vanlig tingest i tvättstugor även om de flesta inte används längre
 
T Tvattman skrev:
Har tvättmaskin i lägenheten då jag bor i hyreshus. Största anledningen till att jag har egen beror på att övriga hyresgäster i huset inte bryr sig hur maskinenerna ska skötas och tvättar mattor och annat. En gång låg det en våt blöja i trumman i en maskin som jag skulle använda.

Vi har två tvättstugor i huset. Den ena är riktigt fin med nya maskiner medan den andre har äldre maskiner. Hade lite täcken att tvätta häromdagen så jag använde den gamla tvättstugan. Där inne finns en rund gammal tvättcentrifug som ej har varit inkopplad under de 10 år jag har bott där. Har ingen aning om den fungerar eller inte men jag tog mobilen med mig och tog några kort på den i alla fall.

Hade varit intressant att veta hur gammal centrifugen är. Den verkar heta Bohus 40 eller 48. Någon annan som har en sådan här gammal centrifug i huset? Gissar att pedalen framför måste vara sättet man stoppar trumman med.
Där jag bodde i början av 1990-talet (hyresrätt, miljonprogramshus) renoverades tvättstugan från grunden, med nya fina maskiner. Även en centrifug, principiellt lik den på din bild, men sprillans ny.

Jag hade aldrig sett en sån maskin förr men insåg snabbt hur bra de är. Torktiden för tvätten blev drastiskt kortare när man använde den separata centrifugen, jämfört med att bara låta tvättmaskinen centrifugera den.

Förutom att maskinen i sig centrifugerar bättre än en tvättmaskin, så kan man ju för hand packa tvätten i den på ett sådant sätt att det inte uppstår alltför stor obalans. Ibland lyckas inte en tvättmaskin så bra med det, med påföljd att centrifugeringen blir ineffektiv eller rent av avbryts i förtid.
 
En sådan fick jag alltid packa ner lakan 30-40st samt handdukar fördelat på 6-8 körningar, varje gång jag fick följa med till tvättinrättning som fanns i Tyringe på 1950 talet. Då skolan var B-form 2 årskullar i samma skolsal var vi i 1:a klass lediga Onsdag ( man gick i skolan även på Lördag) föreståndare kom rusande när hon såg att det var ett barn som packade, men när man starta centrifugen var där inte minsta vibration!
Du har rätt, det är en bromspedal.
Känner man med knytnäven att det är lika mycket runt om så funkar den perfekt och det var mangeltorrt direkt.

Ett tips kolla på motorskylten efter tillv datum, troligen sent 30-tal eller 40-talet.
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
T Tvattman skrev:
Har tvättmaskin i lägenheten då jag bor i hyreshus. Största anledningen till att jag har egen beror på att övriga hyresgäster i huset inte bryr sig hur maskinenerna ska skötas och tvättar mattor och annat. En gång låg det en våt blöja i trumman i en maskin som jag skulle använda.

Vi har två tvättstugor i huset. Den ena är riktigt fin med nya maskiner medan den andre har äldre maskiner. Hade lite täcken att tvätta häromdagen så jag använde den gamla tvättstugan. Där inne finns en rund gammal tvättcentrifug som ej har varit inkopplad under de 10 år jag har bott där. Har ingen aning om den fungerar eller inte men jag tog mobilen med mig och tog några kort på den i alla fall.

Hade varit intressant att veta hur gammal centrifugen är. Den verkar heta Bohus 40 eller 48. Någon annan som har en sådan här gammal centrifug i huset? Gissar att pedalen framför måste vara sättet man stoppar trumman med.hej
vi har en sån i vårt hus flerbostadshus från 1913, fungerande, den är gjord nån gång sent 40-tal då vi byggde tvättstugan huset, superbra och går aldrig sönderi, ja, pedalen bromsar man med, då först kan man öppna luckan.
 
Hur sköter man mjukvaruuppdateringen hos den och finns det fortfarande kretskort som reservdel?
 
  • Haha
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur sköter man mjukvaruuppdateringen hos den
Plockar ur den centrifugerade tvätten och stoppar i ny blöt tvätt.
 
  • Älska
  • Haha
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Plockar ur den centrifugerade tvätten och stoppar i ny blöt tvätt.
Är inte det en hårdvaru uppdatering?
 
  • Wow
Alfredo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är inte det en hårdvaru uppdatering?
Då tvättar du för sällan? Min tvätt är mjuk!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag kollade skylten och det fanns en bruksanvisning och det verkar som om centrifugen är från 1961. Jag frågade en hyresgäst som har bott länge i huset och det verkar som om själva fundamentet som centrifugen står på är trasig på något sätt och att det är därför som de har kopplat loss den från elen. Peraonen sade också att det ekade i hela källaren så centrifigen var i gång så den bullrade tydligen mycket.
 
T Tvattman skrev:
Jag kollade skylten och det fanns en bruksanvisning och det verkar som om centrifugen är från 1961. Jag frågade en hyresgäst som har bott länge i huset och det verkar som om själva fundamentet som centrifugen står på är trasig på något sätt och att det är därför som de har kopplat loss den från elen. Peraonen sade också att det ekade i hela källaren så centrifigen var i gång så den bullrade tydligen mycket.
De fristående centrifugerna bullrade när de var felpackade.

De där centrifugerna var fantastiska men man var tvungen att packa tvätten rätt i dem, annars blev det ett himla liv.

Från första början fanns ingen centrifugering alls på tvättmaskiner och sedan när det kom var det inte så många varv per sekund som tvättmaskinen mäktade med. Idag är tvättmaskinernas centrifugering så bra att man inte behöver separat centrifug.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.