Hejsan,

har köpt mig en stuga där jag bak huset har ett dike. tillrinningen sker från åkrar runtomkring, och diket börjar kanske 2-3km ifrån min stuga.
diket kan vara helt torrt på sommaren och i extremfall ha ett djup om ca 1,5m och en bredd på kanske 2m när det är som värst på höstarna.

kruxet är att geografin i området gör att diket rinner i en dalgång. höjdskillnaden mellan botten dike och marken runt huset är kanske 5m. och diket ligger nära huset. som närmast kanske 6-7m.

man kan tydligt se att marken sjunkit genom åren på den sidan av huset som vetter emot diket, och bitvis så har market gett vika ner emot diket. närmaste "raset" ligger kanske 3-4m ifrån huset, och man kan som sagt se tydligt att marken sjunkit mellan hus och dike. jag ser detta som en risk på sikt för huset (som är ifrån 1960)

detta sammantagetgör att jag vill göra om diket, som ligger helt på min tomt. jag vill flytta diket kanske 2-3m, räta ut det. säkra upp med sprängsten där den gamla dragningen av diket är som närmast huset, och återställa slänten emot huset.

jag misstänker att detta är en ändring som jag måste ansöka om (hos länsstyrelsen???), och jag vill kolla om någon har erfarenhet av detta?

finns ju några olika vägar framåt:
ansöka (om det krävs?). hur lång tid tar det? vad är normalt utfall vid en sådan ansökan? mycket jobb? kostar det något att ansöka? kan man få ett nej, trots att huset är i riskzonen på sikt?

skita i att ansöka:
gräva och bara köra på. vad riskerar jag då?

diket ligger ute på landet. det syns inte ifrån någonstans egentligen. ligger på min fastighet, på andra sidan är det en hästhage, sedan kommer skog. ligger i en dalgång, så syns ej ifrån någon fastighet alls än ifrån min.

tacksam för om ni delger mig ererfarenhet.

mvh
 
Det låter som att det kan finnas ett vattenföretag för diket, alltså en samfällighet som du äger ihop med dina grannar. Den är i så fall registrerad hos Lantmäteriet och bör komma upp om som en gemensamhetsanläggning om du tittar på ”Min fastighet” på Lantmäteriet.

En sådan kan dock finnas även utan att listas på webben, då de flesta är nåt hundratal år gamla.

Med det sagt tror jag att få om någon kommer ha åsikter om det du tänkt göra så länge jobbet görs ordentligt.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Om ett vattenföretag finns kan det nog tänkas att det är en gemensam utgift för sagda företag att återställa och säkra upp slänten. Ligger ju i allas intresse att inte fylla upp diket längre nedströms med jord från din tomt...

Jag har mest varit i änden att utefter andelstal betala till vattenföretag jag är med i, oavsett var på dikesdragningen grävning har behövts...
 
Hejsan!

Spännande, aldrig ens hört talas om vattenföretag förut.
Jag har bott här ute hela livet och tror inte något sådant finns på fastigheten, men ska absolut kolla upp de GA:n som ligger på fastigheten.

Om vi antar att fastigheten inte har ett sådant GA, finns det något som hindrar mig att göra "vad jag vill" typ? Jag trodde ni skulle säga att sånt här är snudd på dödsdom ifrån länsstyrelsen/ kommunen,om man ger sig på en bäck och stör hur den är dragen?

Mvh Henrik
 
Generellt kan du "komma undan" med mer om du har för avsikt att återställa/bevara. Oavsett om diket/bäcken är naturlig(t) och ras uppstår på grund av hur din tomt är planerad, eller diket är anlagd och behöver underhållas är det absolut inget fel att du gör det.

Är du igång och gräver kan det vara lämpligt att göra en djupare del strax innan det flyter vidare från din mark. Då får man ofta en naturlig sedimentering och minskar mängden partiklar i vattnet till förmån för fiskar och andra vatteninvånare. Vill du kan du även passa på att gå ner och gräva upp lite prima gödning till landen när det torkat ut.
 
Så rekommendationen är således att inte kontakta kommunen eller liknande instans? Eller snarare så ska de inte kunna ha någon åsikt i frågan?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
B busgraab skrev:
Så rekommendationen är således att inte kontakta kommunen eller liknande instans? Eller snarare så ska de inte kunna ha någon åsikt i frågan?
Njae, att "flytta" ett dike eller en bäck är anmälningspliktig vattenverksamhet i de allra flesta fall.

Länsstyrelsen ska kontaktas, och det eventuella dikesföretaget (samfälligheten) ska också kontaktas om sådant finns.

Det enda som man i stort sett alltid får göra, är att rensa befintliga diken i befintlig sträckning i jordbruksmark utan att ha kontaktat Länsstyrelsen.

Vissa gör saker ändå och hoppas undgå upptäckt, men sedan Länsstyrelserna ökat granskningen av satellit bilder med hög upplösning, så riskerar man "att åka dit".

Det är billigare att göra rätt, än att få betala vite.

Senast jag behövde göra en större ändring på jordbruksmark,så gick det enkelt och smidigt att få det där tillståndet: jag tog en kartbild med hög upplösning, ritade in hur vi ville göra, och skickade denna med ett följebrev som förklarade hur och varför, och fick tillstånd direkt, men med några förhållningsorder om hur vi skulle säkra dikeskanterna.

Du får säkert också tillstånd att åtgärda diket, eftersom det handlar om att förebygga erosion.
Tänk på att en uträtning av ett dike kan påverka flödeshastigheten i hela dikets/bäckens längd, vilket kan ställa till det för andra markägare. Så det kan vara så att man måste tänka till lite för hur man ska lösa problemet på din mark/tomt.

Så kontakta Länsstyrelsen så ordnar det sig. I normala fall så ger handläggarna också råd och tips.

Kommunen kan eventuellt ha åsikter, om åtgärden kräver "marklov". Men jag skulle börja med Länsstyrelsen och dikningsföretaget (om sådant finns).
 
Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Tänk på att en uträtning av ett dike kan påverka flödeshastigheten i hela dikets/bäckens längd
Det här tycker jag är en viktig poäng. Det som görs påverkar dem nedströms och är redan vårflodens hastighet ett problem som ger erosion hos TS kan det gälla fler. Att bekanta sig med vattendraget och se hur grannar nedströms har det kan vara lärorikt.
 
Jag skulle också säga att du behöver höra med länsstyrelsen. Det som kommer i fråga kallas anmälan om vattenverksamhet. Finns e-tjänst att fylla i på din länsstyrelses hemsida.

Normaltid för handläggning av en anmälan är 2-3 månader. Kostar 1660 kr. Fyll i så mycket du kan i formuläret och ta några foton. Saknas något får du chans att komplettera.

De kan förstås säga nej, men motiverar du väl och har en rimlig omfattning av åtgärd i förhållande till problemet är det sannolikt inga problem.

Det som nämns ovan är markavvattningsföretag. Du kan se om din fastighet omfattas på vattenarkiv.se, finns kartsök. Dessa visas inte i Lantmäteriets register.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Njae, att "flytta" ett dike eller en bäck är anmälningspliktig vattenverksamhet i de allra flesta fall.

Länsstyrelsen ska kontaktas, och det eventuella dikesföretaget (samfälligheten) ska också kontaktas om sådant finns.

Det enda som man i stort sett alltid får göra, är att rensa befintliga diken i befintlig sträckning i jordbruksmark utan att ha kontaktat Länsstyrelsen.

Vissa gör saker ändå och hoppas undgå upptäckt, men sedan Länsstyrelserna ökat granskningen av satellit bilder med hög upplösning, så riskerar man "att åka dit".

Det är billigare att göra rätt, än att få betala vite.

Senast jag behövde göra en större ändring på jordbruksmark,så gick det enkelt och smidigt att få det där tillståndet: jag tog en kartbild med hög upplösning, ritade in hur vi ville göra, och skickade denna med ett följebrev som förklarade hur och varför, och fick tillstånd direkt, men med några förhållningsorder om hur vi skulle säkra dikeskanterna.

Du får säkert också tillstånd att åtgärda diket, eftersom det handlar om att förebygga erosion.
Tänk på att en uträtning av ett dike kan påverka flödeshastigheten i hela dikets/bäckens längd, vilket kan ställa till det för andra markägare. Så det kan vara så att man måste tänka till lite för hur man ska lösa problemet på din mark/tomt.

Så kontakta Länsstyrelsen så ordnar det sig. I normala fall så ger handläggarna också råd och tips.

Kommunen kan eventuellt ha åsikter, om åtgärden kräver "marklov". Men jag skulle börja med Länsstyrelsen och dikningsföretaget (om sådant finns).
Hejsan och Tack för utförligt svar. Det var ungefär detta som grävaren sa till mig, skönt att få det bekräftat 👍.

Jag har hört talas om handläggningstider på typ år, men du säger att det gick fort, ungefär hur fort uppskattar du att det gick?

Förenat med några kostnader? (Utöver grävning då)

Högupplöst karta, hur fick du tag i denna? Jag har kollat dom flesta vanliga ställena (Google, eniro osv) och dom är för dåliga för att man ska se något vettigt. Fick du dessa kartor av länsstyrelsen, eller var det något du fixade själv innan?
 
Gebon
G Genomklok skrev:
Jag skulle också säga att du behöver höra med länsstyrelsen. Det som kommer i fråga kallas anmälan om vattenverksamhet. Finns e-tjänst att fylla i på din länsstyrelses hemsida.

Normaltid för handläggning av en anmälan är 2-3 månader. Kostar 1660 kr. Fyll i så mycket du kan i formuläret och ta några foton. Saknas något får du chans att komplettera.

De kan förstås säga nej, men motiverar du väl och har en rimlig omfattning av åtgärd i förhållande till problemet är det sannolikt inga problem.

Det som nämns ovan är markavvattningsföretag. Du kan se om din fastighet omfattas på vattenarkiv.se, finns kartsök. Dessa visas inte i Lantmäteriets register.
Haha, du svarade innan jag hann publicera mitt förra inlägg 😂
 
Claes Sörmland
B busgraab skrev:
Högupplöst karta, hur fick du tag i denna? Jag har kollat dom flesta vanliga ställena (Google, eniro osv) och dom är för dåliga för att man ska se något vettigt. Fick du dessa kartor av länsstyrelsen, eller var det något du fixade själv innan?
Gå till Min Karta hos Lantmäteriet så har du flygfoto med bra upplösning.
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
B busgraab skrev:
Hejsan och Tack för utförligt svar. Det var ungefär detta som grävaren sa till mig, skönt att få det bekräftat 👍.

Jag har hört talas om handläggningstider på typ år, men du säger att det gick fort, ungefär hur fort uppskattar du att det gick?

Förenat med några kostnader? (Utöver grävning då)

Högupplöst karta, hur fick du tag i denna? Jag har kollat dom flesta vanliga ställena (Google, eniro osv) och dom är för dåliga för att man ska se något vettigt. Fick du dessa kartor av länsstyrelsen, eller var det något du fixade själv innan?
Som karta använde jag en uppförstorad variant av en del av "blockkartan" som man använder när man söker EU-stöd för jordbruk, men Skogstyrelsens karta, eller Lantmäteriets karta lär fungera fin fint.

Det tog ungefär någon vecka att få ansökan beviljad. Det här var sensommaren 2020. Har inget minne över att jag betalade något, men det kanske jag gjorde?

Nu är det semestertider, så färre handläggare är på plats, dvs omöjligt att sia om tidsåtgång för handläggning.

Alla Länsstyrelser är olika, vissa är snabba med vissa saker, men långsammare med andra, På en annan Länsstyrelse är det andra saker som går fort, eller långsamt.

Prata med dem på LST! De allra flesta handläggare på LST jag har kontakt med är väldigt hjälpsamma när man behöver hjälp med att förstå något regelverk, eller med att fylla i någon ansökan.
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Tack för input! Känner mig nu mera trygg i alternativet att "göra rätt" och prata med dem istället för att ta en chansning.

Jag var rädd att det skulle kunna ta år, att dom skulle kräva dyra geologiska undersökningar och gud vet allt. Kanske jag som tror att Sverige är mer byråkratiskt än vad det faktiskt är.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.