L Leoontr skrev:
Låter mer rimligt nu. När du nämner plåt är det enbart krönplåtar som ska monteras eller ska dem montera tillverkade plåtar anpassat för taket?
Nu känner jag mig lite dum, min kunskap brister för att jag ska kunna svara dig… Det har pratats om krönplåtar, men hur menar du med plåtar anpassat för taket? Jag är helt ny på allt det här 😳 men vill lära mig!

Det ska även vara en plåt som går upp mot bostaden, längs den bit som sitter samman med garaget. Idag är där en typ platt plåt och brädor bara. Så ska göras om så det blir korrekt.
 
S solroslucia skrev:
Nu känner jag mig lite dum, min kunskap brister för att jag ska kunna svara dig… Det har pratats om krönplåtar, men hur menar du med plåtar anpassat för taket? Jag är helt ny på allt det här 😳 men vill lära mig!

Det ska även vara en plåt som går upp mot bostaden, längs den bit som sitter samman med garaget. Idag är där en typ platt plåt och brädor bara. Så ska göras om så det blir korrekt.
Vid behov behöver man anlita en plåtslagare som tillverkar måttanpassad plåt utifrån behov om det inte finns att köpa passande plåt på byggvaruhandel. Då ska dem montera ståndplåt mellan bostad och garage, ibland har man sett att det finns tillverkade krönplåtar på hus/garage som inte går att köpa. Vid tillverkning blir plåt alltid mycket dyrare.
 
L Leoontr skrev:
Vid behov behöver man anlita en plåtslagare som tillverkar måttanpassad plåt utifrån behov om det inte finns att köpa passande plåt på byggvaruhandel. Då ska dem montera ståndplåt mellan bostad och garage, ibland har man sett att det finns tillverkade krönplåtar på hus/garage som inte går att köpa. Vid tillverkning blir plåt alltid mycket dyrare.
Okej, då hänger jag med. Det enda jag vet är att plåtar ingår i priset. Sen om de tar in plåtslagare vet jag inte.
 
Vi betalade ca 30 kkr för att byta ut takpapp och plåtar runt om på en yta typiskt garage plus carport. De instruerades att ta bort existerande takpapp, samt att ordna ny råspont i botten där det var befogat dvs ruttet vilket det det var här och där.

Arbetet blev utfört helt enligt plan, resultat perfekt fortsatt efter tre år.
____
Detta enbart som ett referensprojekt då.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Vi betalade ca 30 kkr för att byta ut takpapp och plåtar runt om på en yta typiskt garage plus carport. De instruerades att ta bort existerande takpapp, samt att ordna ny råspont i botten där det var befogat dvs ruttet vilket det det var här och där.

Arbetet blev utfört helt enligt plan, resultat perfekt fortsatt efter tre år.
____
Detta enbart som ett referensprojekt då.
Oj, nu låter det ju som jag inte fått så bra pris längre... 😮 Men kanske fast pris och ökade priser på allt driver upp det...
 
S solroslucia skrev:
Oj, nu låter det ju som jag inte fått så bra pris längre... 😮 Men kanske fast pris och ökade priser på allt driver upp det...
Ja helt andra priser nu än för tre år sedan, byggmaterial har stigit extremt i pris sedan 2021. Tyvärr får väl vi husägare säga.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi har bytt råspont, isolering, papp och plåt själva på ca30kvm garage nyligen och bara materialet landade på över 20 000.
 
S solroslucia skrev:
Hej!😄
(Hoppas jag lagt tråden rätt, är nybörjare på att använda forum)

Vi har ett låglutande garagetak där det börjat läcka rejält med vatten tyvärr.
Haft ett takföretag som tittat och nu lämnat offert på 142.000 kr (innan ROT)
Taket är ca 40 kvm stort.
Det som ska göras som ingår i offerten är att byta pappen, all råspont, underlagspapp och fixa plåten runt.

Det står i offerten att det inte ingår att byta ut skadad isolering (vilket är uppenbart att där kommer vara skadad isolering som behöver bytas eftersom där är fuktfläckar synligt inne i garagets tak).

När företaget var här och tittade sa de att de skulle ställa upp en toalett för arbetarna, ha säkerhetslinor (ingen ställning, för det blev för trångt) och container. Allt detta står att det inte ingår i offerten. Tycker det låter märkligt att man utelämnar det när det lät självklart att det skulle vara med. Men det står under "Förutsättningar" att vi ska tillhandahålla matplats och toalett till arbetarna (men de får inte lov att vistas inne i vår bostad enligt företagets policy).

Jag har haft en del hantverkare här förut, både mindre och lite större firmor, men aldrig stött på detta.

Blir lite orolig att slutfakturan ska sluta på det dubbla. Och tycker redan det låter lite väl högt i pris, eller är det rimligt?

Ett stort plus (om det nu är sant...) är att de lämnar garanti på 20 år för takpappen och utförandet, men att de menar att den kan hålla i 40 år och längre utan underhåll. Stämmer detta är det kanske värt att betala mer och slippa bekymmer typ resten av livet, men låter lite för bra för att vara sant...

Har svårt att hitta företag som har tid eller vill göra detta. Enmansfirmor har backat ur pga dagens regler. Och det här projektet måste i hamn till hösten.

Otroligt tacksam för svar! 🙏😊
Det låter konstigt att ni ska fixa toa och kök men inte får släppa in dem. Men angående kostnaden så varierar den beroende på om du har svensk, utbildade takarbetare eller utländska outbildade. En billig offert kan medföra att de överlämnar jobbet till en annan firma som i sin tur köper in utländska snickare av en tredje. Vi valde den billigaste och fick därefter rötskador pga fuskjobb. Trots att de vi köpte tjänsten av var välrenommmerade. Jag gissar att offerten avser svenska utförare anställda av den firma som du kontaktat och då kan kostnaden vara korrekt. Så mitt råd är att få skriftligt på vem som anställer utförarna och vem som anställer arbetsledaren så att du vet vem som gör jobbet. Samt var närvarande under arbetet. Och granska offerten, tex vilka dimensioner de ska använda på virket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.