Hallå forumet! Jag hänger lite här, men postar inte så mycket, men här är en fråga jag gärna fråga folk här.

Jag blev dörrknackad av ett företag som heter Nya Energihem, och fick rådgivning eftersom jag har tänkt på solceller men aldrig orkat snoka runt om offerter, och dessutom vet för lite för att göra vettiga bedömningar om var de svaga punkterna kan finnas.

Det jag är intresserad av är att veta om Nya Energihem kan tänkas hålla vad de lovar, alltså om det finns någon här på forumet som har erfarenhet av dem. På Trustpilot ligger de inte jättebäst till, men de flesta bittra 1or där går att avfärda. Tyvärr kan många 5or också avfärdas, så tja… jag frågar här.

Det förslag jag fick från dem:
* Jag har ett tak i sydvästläge, inget som skymmer.
* 50 kvadrat paneler (25 paneler) menade deras system skulle, med tanke på soltimmarna här och förmodad vinkel på taket, generera cirka 9500 kWh per år.
* Jag har en årsförbrukning idag på cirka 13500.
* Elpriset just nu för mig är billigt, då jag låste det precis innan det small, med ett kWh-pris på c:a 75 öre och en nätkostnad på ungefär lika mycket. Jag förmodar att fast pris jag kommer få när mitt går ut nu i höst är på det tredubbla, alltså cirka 2:25 per kWh, nätkostnaden oförändrad, alltså cirka 3kr per kWh totalt.
* Med ovan antagande kommer min års-el hamna på en 40k.
* De 9500 kWh per år som potentiellt skulle genereras av panelerna kommer förstås inte komma när de behövs som mest. Under november, december, januari, februari (minst) antar jag att panelerna genererar ungefär noll. Överskottet som jag får under sommaren kommer. förstås inte att säljas till det pris jag betalar; säljaren nämnde ett snitt-spotpris på 1:50 per kWh, men det är nog utslaget på ett år, och jag tror inte att det är snitt-spotpris för mars till september. Men kanske at man får 1 spänn per kWh då. Eller något.
* Med ovanstående i åtanke – att jag genererar 70% av mitt elbehov med panelerna, men måste sälja den för billigare än jag köper när jag behöver – skulle jag kanske neutralilsera maximalt hälften av min årsräkning för el. Alltså 20k.
* Prisförslaget jag fick var 170k för dessa 50 paneler, växelriktare Sungrow, inklusive all montering, byggställning etc etc, inga dolda eller tillkommande kostnader alls.

Jag har ingen direkt uppfattning om det här är rimligt eller inte, men om det stämmer skulle anläggningen "ish" betala sig på under 10 år, vilket ju känns ganska rimligt.

Det jag är intresserad av är, som sagt
* Har någon här en erfarenhet av Nya Energihem? Är de klåpare? Ljuger de rakt ut? Att saker och ting blir försenade skiter jag ganska blankt i; det jag bryr mig om är om sakerna håller, blir korrekt installerade och så.
* Spot-priset i snitt mellan april och september, vad rör vi oss om där?
* Är priset och deras antagna produktion för 50m2 rimligt, eller uppåt väggarna?

Vore väldigt tacksam för rådgivning härifrån.
 
Men hur många paneler och hur många kWp installerad paneleffekt är det? Det är den som är viktigt för kWh-skörden.
En panel har ju en märkeffekt som uttrycks i Wp, Watt peak.

Var det inte en firma som hette Energihem i Sundsvall som gick i konkurs för ca 2 år sedan?
 
Jo, vad jag förstår så togs de över av en annan energifirma som ombildade till Nya Energihem.

Peak watt skulle vara 390, vad jag förstår, per panel.
 
Paneler på 390w var vanliga för typ 2 år sedan, nu ligger många/de flesta över 420w som verkar monteras. 390w är troligen gammalt lager som de övertagit från "gamla Energihem"

Sök här på forumet så får du många träffar och mycket att läsa om företaget.
 
  • Gilla
Zimeon
  • Laddar…
Är det 170.000kr netto efter grönteknik för 25st 390w paneler så är det riktigt dyrt, 17.43kr/wp. Numera verkar priserna ligga kring 11kr/wp och då ofta inkl ett mindre batteri på kring 5kwh.

Är priset 170.000kr brutto göre grönteknik så innebär det (170000*(1-(0,2*0,97)))/(25*390)=14,05kr/wp, vilket också är dyrt i dagens läge.
 
  • Gilla
Zimeon och 1 till
  • Laddar…
Tack för utförliga svar. För en som gärna undviker att gräva i djungeln, vilket företag är mest rekommenderbart, skulle ni säga?

En sak som är värd att nämna är att det blåser ofta mycket hos oss, så det måste vara pålitliga infästningar... Det är en sak jag varit lite orolig för.
 
Z Zimeon skrev:
Tack för utförliga svar. För en som gärna undviker att gräva i djungeln, vilket företag är mest rekommenderbart, skulle ni säga?

En sak som är värd att nämna är att det blåser ofta mycket hos oss, så det måste vara pålitliga infästningar... Det är en sak jag varit lite orolig för.
Jag skulle generellt säga att alla leverantörer är i stort lika bra/dåliga om man tittar till helheten och inte på priset. Det är lite Bingolotto om man hittar en leverantör som är bra och dessutom får ett bra eller dåligt montageteam.

De generella grova råden jag kan ge dig är :
1. Besiktiga installationen, t.ex via solenergikvalitet.se
2. Betala inget i förskott
3. Se till att du får snö- och vindlastberäkningen före du betalar något.
4. Skriv in i avtalet att du har rätt till vite för motsvarande grönteknik om installationen inte är färdigställd 31/12 för att undvika årsskiftesproblematiken enligt Skatteverkets regelverk
5. Var hemma under hela montagetiden så du kan följa montörerna och elektrikern.
6. Se till så du har fast nätverkskabel till växelriktaren, trådlöst Wifi blir oftast bara problem.

Lycka till
 
  • Gilla
Elajomannen och 4 till
  • Laddar…
Tackar igen.

Jag hörde av mig till E.on, som ju är min elleverantör (inte för att jag har något val just där, men), och de klippte priset med 50k.

Deras paneler var glas/glas på 440wp, vilket resulterar i just 11,09 kr/ wp, och de hade dessutom länge garantitid för effekten.

Känns ju inte som om Nya Energihem har så mycket att komma med i den jämförelsen. Eon har för mig också fördelen att de faktiskt är direkt intresserade av att göra ett bra jobb, eftersom jag är deras återkommande kund.

Eller har någon dålig erfarenhet av Eons paneler? En sak jag gillade var att det inte var något säljarsnack på Eon, utan mer sakliga fakta. Och otroligt mycket snabbare.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Z Zimeon skrev:
Jag blev dörrknackad….
Har något bra någonsin börjat så?
Låter som du fick ett vettigare pris med Eon.

Lita inte på det påhittade snittpriset från någon säljare, 1,5 skulle vara en dröm haha.

Vi har köpt för 0,88kr inkl och sålt för 0,425kr i år. Sålt 1,025kr med 60öringen i SE4 under 2024.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Har något bra någonsin börjat så?
Nej och ja. Förmodligen mestadels Nej i betydelsen om man köpte av säljaren ifråga, men "ja" i betydelsen att de fick en att komma igång och rota lite i solcellsdjungeln och faktiskt komma till skott, även om det absolut inte blir av säljaren ifråga. Om det nu blir solceller från E.on, så är ju det bra; jag hade aldrig fått tummen ur röven för att kolla upp sakerna om det inte hamnat på bordet. :p

Angående säljpriset sa E.on att de inte riktigt har snittsiffror bara för april till september (som väl troligen är månaderna då man kommer att få överskott), men de brukade räkna med 0,70 för SE4. Vi ligger i SE3, så det är väl lägre här, 60 öre kanske. Men det är ju som sagt snittpriset över året, och inte över det troligtvis betydligt billigare halvåret, så man får väl räkna med hälften (30 öre). Plus så 60 öre i elskatten, så kanske en krona per kWh.

Då tillkommer en fråga som jag inte fått rätsida på: Hur pass värt är ett batteri? Rent klassiskt så konsumerar vi ju mer på kvällar/tidiga nätter eftersom det är då TVn och PS5:an går på (i runda slängar 1kW), och om man dessutom sätter igång diskmaskinen då, så går det väl en 10kWh kanske.

Är det värt att ha ett batteri som tar dagstillverkningen och sparar en 10kWh till kvällen när solen gått ner?
 
Z Zimeon skrev:
Nej och ja. Förmodligen mestadels Nej i betydelsen om man köpte av säljaren ifråga, men "ja" i betydelsen att de fick en att komma igång och rota lite i solcellsdjungeln och faktiskt komma till skott, även om det absolut inte blir av säljaren ifråga. Om det nu blir solceller från E.on, så är ju det bra; jag hade aldrig fått tummen ur röven för att kolla upp sakerna om det inte hamnat på bordet. :p

Angående säljpriset sa E.on att de inte riktigt har snittsiffror bara för april till september (som väl troligen är månaderna då man kommer att få överskott), men de brukade räkna med 0,70 för SE4. Vi ligger i SE3, så det är väl lägre här, 60 öre kanske. Men det är ju som sagt snittpriset över året, och inte över det troligtvis betydligt billigare halvåret, så man får väl räkna med hälften (30 öre). Plus så 60 öre i elskatten, så kanske en krona per kWh.

Då tillkommer en fråga som jag inte fått rätsida på: Hur pass värt är ett batteri? Rent klassiskt så konsumerar vi ju mer på kvällar/tidiga nätter eftersom det är då TVn och PS5:an går på (i runda slängar 1kW), och om man dessutom sätter igång diskmaskinen då, så går det väl en 10kWh kanske.

Är det värt att ha ett batteri som tar dagstillverkningen och sparar en 10kWh till kvällen när solen gått ner?
Glöm framförallt inte spisen som ofta drar igång kring 17.00 som är en storförbrukare oavsett årstid.
 
Ja, den också. Det är klart att under juni, juli och kanske augusti, så lyser väl solen även klockan 8 på kvällen, men det är ju just i de där övergångsmånaderna, typ september-oktober och kanske april-maj, när solen dyker redan vid sexsnåret, som man undrar om det kan vara värt att spara lite av ens produktion.

För trots allt så kommer ju den största vinsten om jag lyckas producera för mig själv. Med nya elpriset lär ju jag behöva betala minst 3kr/kWh, och sälja gör jag väl för max 1kr/kWh.

Eller så kryper jag till korset och kör timpris (usch, behöva bry sig om elpriset för varje enskild timme känns som ett bra sätt att få mig otroligt stressad), och är nöjd med att elen på kvällen/natten är billig.
 
Z Zimeon skrev:
Ja, den också. Det är klart att under juni, juli och kanske augusti, så lyser väl solen även klockan 8 på kvällen, men det är ju just i de där övergångsmånaderna, typ september-oktober och kanske april-maj, när solen dyker redan vid sexsnåret, som man undrar om det kan vara värt att spara lite av ens produktion.

För trots allt så kommer ju den största vinsten om jag lyckas producera för mig själv. Med nya elpriset lär ju jag behöva betala minst 3kr/kWh, och sälja gör jag väl för max 1kr/kWh.

Eller så kryper jag till korset och kör timpris (usch, behöva bry sig om elpriset för varje enskild timme känns som ett bra sätt att få mig otroligt stressad), och är nöjd med att elen på kvällen/natten är billig.
Enligt mig så är timpris det enda rätta när man har solceller, oavsett om man har batteri eller ej.
 
25 paneler för 35.000kr
Växelriktare 10.000kr

20 mantimmar a 600kr = 12.000kr
Elektriker 2 timmar men säg 3 då a 800kr = 2400kr

Material och arbete är 60.000kr innan avdrag.

Ställning och ev extramaterial tillkommer.

Över 80 är dyrt.
Över 100 är ocker.
Över 120 är låga Stockholmspriser.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Med tanke på att jag bor i Stockholm, antar jag att jag får acceptera att det ligger på en 120, då, inte sant? eller finns det verkligen någon som kan leverera för mindre än 80?

Angående batteri blev den historien betydligt besvärligare att räkna på än jag först tänkte.

Jag föredrar ju fast elpris eftersom jag då slipper bry mig, och det är värt en hel del för mig (kommer gå och fjanta om elpriset hela tiden som någon jämrans aktiekurs, och det kommer stressa upp mig), och tänkte att jag kunde ha ett batteri för att spara min dagsproduktion till min kvällskonsumtion, eftersom "fast köppris" på el troligtvis är betydligt dyrare än "sälj spotpris" under soltimmarna. Det här skulle ju då bara vara rimligt under de månader då det är produktion på dagen, men inte på kvällen (alltså vår och höst).

Men å andra sidan, med timpris är det troligen så att "ungefär" att säljpriset under soltimmarna är ish detsamma som köppriset under sena kvällar / nätter (kan någon bekräfta?) och i så fall skulle ju då hela elnätet fylla samma funktion som ett batteri. Med timpris gör batteriet snarare tjänst under vintern, då den kan ladda upp batteriet när timpriset är billigt, och sen använda det under dagen.

Men spontant räknat, ett batteri på 10kWh kostar en 50 lax (enligt E.on). Om jag lyckas med konststycken att köpa el för 1kr/kWh på natten och använda denna på dagen när timpriset kanske är 5kr/kWh (nu hittar jag bara på priserna, de kanske till och med är överdrivna), så vinner jag 40 kronor per dygn, alltså max 1200 kronor i månaden under de tyngsta månaderna nov, dec, jan, feb, i storleksordning kanske max 5000 per år. Då tar det 10 år innan batteriet har betalat av sig, och till skillnad från solceller har jag upplevelsen att batteriers livslängd inte är så otroligt mycket längre än så.

Räknat åt andra hållet, om jag har fast pris på elen, säg 3kr/kwH totalt, och säljer för 1kr/kWh under soltimmarna, så blir besparingen bara 2kr/kWh kanske under vår och höst (max 6 månader), alltså på sin höjd 20 kronor per dygn, eller 600 i månaden, eller bara 3600 per år.

Under bägge omständigheterna verkar det inte som om batteri alls betalar av sig i tid. Är det någon som har någon annan erfarenhet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.