Bor i hus byggt -17 med ligusterhäck. Den saknar växtkraft och trots att den är sju år gammal är den inte högre än ca 80 cm som bäst. Tät och fin eftersom jag klippt den ordentligt. Gödslat lite snålt kanske (hönsgödsel vartannat/vart tredje år).

Bytt ut någon buske och ser då att det bara är drygt 30 cm jord och därefter grus och hård lera. Är det detta som är problemet? Svårt att svara på förstås, men kanske någon har erfarenhet av liknande.

Tips för åtgärd?
 
Claes Sörmland
Vanligen är det dålig jord med dålig vattentillgång. Det kan röra sig om krossmaterial från ett husbygge eller kompakterad lerjord där vattnet blir stående och sen blir som cement när sommartorkan kommer.

I båda fallen är lösningen densamma, mulch. Du behöver grannskapets grenklipp och gräsklipp. Lägg det längs med häckarna i ett 10-20 cm lager längs med häcken. Fyll på sommar som vinter. Detta gör att jorden förbättras. Har du en flismaskin så kör gärna så mycket grenar som du kan hitta genom den och sprid ut längs häcken.

Om du har kompakt lerjord så att häcken står i ett dike fyllt av vatten så behöver du också dränera så att vattnet rinner bort.
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Här ett exempel på hur min magnolia som står i torrt läge med lerjord klarar denna plats med hjälp av mulch. Grenklippet från beskärning av avensbokshäcken las på för ett par veckor sedan.

Magnolia planterad i torrt läge med lerjord, omgiven av mulch av flis och kvistar från beskärning av en avensbokshäck, mot en bakgrund av träd och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vanligen är det dålig jord med dålig vattentillgång. Det kan röra sig om krossmaterial från ett husbygge eller kompakterad lerjord där vattnet blir stående och sen blir som cement när sommartorkan kommer.

I båda fallen är lösningen densamma, mulch. Du behöver grannskapets grenklipp och gräsklipp. Lägg det längs med häckarna i ett 10-20 cm lager längs med häcken. Fyll på sommar som vinter. Detta gör att jorden förbättras. Har du en flismaskin så kör gärna så mycket grenar som du kan hitta genom den och sprid ut längs häcken.

Om du har kompakt lerjord så att häcken står i ett dike fyllt av vatten så behöver du också dränera så att vattnet rinner bort.
Intressant. Jag har tänkt kring att gräva upp och byta till bättre jord, men det är ju ett jättejobb med 60 m häck. Det du beskriver låter mer i min smak, om det fungerar.

Hur är tanken? Att fukten hålls kvar mha lagret? Annan effekt?
 
Claes Sörmland
S stenfan skrev:
Hur är tanken? Att fukten hålls kvar mha lagret? Annan effekt?
Det håller kvar fukt och förbättrar jordstrukturen. Mycket handlar om mikrobiotan som utvecklas med mulch. Och nästan alla vedartade växter lever i symbios med svamp som ser till att de får näring från jorden.
 
  • Gilla
stenfan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det håller kvar fukt och förbättrar jordstrukturen. Mycket handlar om mikrobiotan som utvecklas med mulch. Och nästan alla vedartade växter lever i symbios med svamp som ser till att de får näring från jorden.
Tack för info.

Eftersom jag inte har tillgång till en massa kvistar eller gräsklipp tänker jag kanske köpa mulch. Funkar tänkbark för syftet?

Har ytterligare fråga angående häcken i denna tråd, denna gång med bilder:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-skoeta-ligusterbuske-adderad-till-befintlig-haeck.523795/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.