Hej,

En olycka ledde till att en kopplingsdosa till gammal strömkälla för element skadades (ingen spänning på). Jag måste byta ut hela dosan. Är det bara en kulodosa jag ska ha och sen sätta ihop de olika ledarna med wago?

Jag ser att den som monterat den trasiga kopplingsdosan gjort fel.

Hälsningar
 
  • Skadad kopplingsdosa med exponerade flerfärgade ledningar i ett hål i väggen, samt en bit av ett trasigt lock på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tommty
Vad ser du som är fel med den gamla monterade kopplingsdosan?
du behöver inte wagos? ledarna är ju redan isolerade.

skruva bort gamla bakstycket på kopplingsdosan och sedan köp en ny kopplingsdosa.
 
Trodde kablarna skulle föras in genom hål i bakstycket på kopplingsdosan. Här har man ju skurit av en del av bakstycket på dosan för att få in de båda kablarna.

Anledningen till att jag skulle isolera om dem hade varit för att få kablarna genom bakstycket. Men jag kan ju göra på samma sätt som redan är gjort.
 
Tommty
N nyatider skrev:
Trodde kablarna skulle föras in genom hål i bakstycket på kopplingsdosan. Här har man ju skurit av en del av bakstycket på dosan för att få in de båda kablarna.

Anledningen till att jag skulle isolera om dem hade varit för att få kablarna genom bakstycket. Men jag kan ju göra på samma sätt som redan är gjort.
ja, utskärningen i bakstycket är inget konstigt, blir oftast en sådan lösning då dessa dosor inte har färdiga hål för 2 rör bredvid varandra.

så köp en likadan dosa, klipp på samma sätt och montera dit så slipper du koppla bort något.
 
  • Gilla
nyatider
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.