Jag ställde en fråga till AI och fick svar:

"Ja, det är en vanlig missuppfattning att man blir förkyld av att frysa. Förkylningar orsakas av virus, inte av kyla. Däremot kan kyla påverka kroppens immunförsvar och göra det lättare för virus att få fäste. Dessutom kan folk samlas inomhus när det är kallt, vilket ökar risken för smittspridning. Sammanfattningsvis blir man inte direkt förkyld av kyla, men det kan indirekt öka risken för att bli smittad av förkylningsvirus."

Hur förklarar man att jag personligen alltid blir förkyld efter varit utsatt för vind? Nu senast i söndags när det blåste så jädrans - jag var lite för tunt klädd och ett par timmar på stan - nu hemma sjuk. Samma sak efter att ha åkt en tur med någons cab eller segla. Betyder det att jag alltid bär på virus som blommar ut när mitt immunförsvar blir svagt på direkten?

Ställde frågan till AI:

"Du bär inte alltid på aktiva förkylningsvirus, men det är möjligt att du ibland bär på latenta virus eller virus som ditt immunsystem håller i schack utan att de orsakar symtom. När ditt immunförsvar tillfälligt försvagas, till exempel av kyla eller fysisk stress, kan dessa virus aktiveras och orsaka sjukdom. Det är också möjligt att du blir exponerad för nya virus i miljöer där folk samlas, vilket kan leda till förkylning när ditt försvar är nedsatt."

KOMMENTARER?
 
GPT är en språkmodell, den är skapad för att konversera och använda språk "som en människa". Den är inte skapt för att använda källkritik eller presentera tillförlitlig fakta. Ett vanligt problem är att dessa modeller "hallucinerar", de hävdar självsäkert falska påståenden som inte finns någonstans i datan som de tränats på.

Dock är det min uppfattning om förkylningar att du skulle få ungefär samma svar från en mänsklig forskare på ämnet. :)
 
  • Gilla
Posselosse och 2 till
  • Laddar…
Prova att tjata lite på AIn och säg att den har fel och du har rätt några gånger så ger den snart med sig och ändrar sin teori.
 
Nu är jag inte ute efter att ifrågasätta AI utan varför jag blir förkyld av vind/nedkylning - kommer som ett brev på posten. Det är flera som säger att man inte blir sjuk av kyla utan från virus. :)
 
Vad menar du med förkyld?

Rinnig näsa, lite hängig? Feber? Ledvärk?

Hur snabbt går det över?
 
Ring din doktor imorgon. Ditt immunförsvar suger helt enkelt.

AI är inte din doktor. Så ring imorgon om du vill veta.
 
Det är välkänt att drag inte är bra för oss människor. Och för vissa innebär det problem som du upplever. Nä, man blir inte sjuk av kyla eller vind, men man får nedsatt/rubbat immunförsvar, och man har i princip alltid latenta virus i eller i närheten av slemhinnorna eller i blodet som passar på om tillfälle ges.

Folk som säger att man inte blir sjuk ” av väder” kan prova själva, när dom känner helt friska, att hälla en hink vatten över sig när det är 5 grader kallt och sen sätta sig på en stol ute i en timma eller två. Och sen kolla om man är opåverkad av det när man kommer in i värmen igen. Eller om en liten förkylning kanske gör sig påmind då.
 
M Mulvaden skrev:
Folk som säger att man inte blir sjuk ” av väder” kan prova själva, när dom känner helt friska, att hälla en hink vatten över sig när det är 5 grader kallt och sen sätta sig på en stol ute i en timma eller två. Och sen kolla om man är opåverkad av det när man kommer in i värmen igen. Eller om en liten förkylning kanske gör sig påmind då.
Är inte risken betydligt större att man får förfrysning och köldskador med den testen, blir det bara "en liten förkylning" så....... Nu tror jag ingen vill prova det.😉
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är inte risken betydligt större att man får förfrysning och köldskador med den testen, blir det bara "en liten förkylning" så....... Nu tror jag ingen vill prova det.😉
Ja det finns risk för fler komplikationer, helt klart :)

Men poängen är att utsätter man kroppen för den typen av nedkylning, med fel förutsättningar, så kommer en förkylning eller liknande garanterat, enligt min erfarenhet. Klassisk, och inte lika farligt som att sitta ute timtals blöt i kylan, är när man tränat sig dyngsur utomhus och sen inte byter om eller kommer in i värmen, utan man kanske bara står eller sitter ner och tar det lugnt en anings för länge.

Jag minns när Wolfgang Pichler fräste åt en TV-reporter för att reportern uppehöll en åkare för länge i en intervju ” vill du att hon ska bli förkyld!?”
 
Det är ju inget nytt fenomen att koppla samman nedkylning med förkylning, tittar man språkligt på många av de stora språken så härleds ju benämningen på att vara förkyld just till att bli nerkyld. Så något ligger det ju säkert i det.
Vetenskapligt är det nog dock ingen större tvekan om att ett av väldigt många virus är inblandat när man är förkyld (infekterad)
 
P
Är högst troligt en del "confirmation bias" också där du varje gång accosierar din förkylning med att det blåst eftersom du bestämt dig för att blåsten är problemet.
Högst troligt blir du inte alltid sjuk så fort du får vind på dig, men du noterar bara gångerna du faktiskt blir sjuk och blir således mer och mer övertygad över att det är blåsten. Och varje gång du blir sjukt hittar du något tillfälle bakåt i tiden där det blåst på dig och bekräftar för dig själv att det är problemet, när det egentligen var något annat
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
En läkare sade åt mig att en betydande del av virusen som man får in i kroppen så klarar immunförsvaret av utan att man märker något annat än en dålig dag då man är litet halvseg mot slutet av arbetsdagen.
Om kroppen samtidigt arbetar tungt med någonting annat till exempel kyla eller hetta eller tungt kroppsarbete så ökar risken att immunförsvaret inte orkar med och man märker att man är sjuk.

Jag skulle aldrig fråga någonting av ett AI program. De drar ju dalagubbar värre än Råis-Hannes berömda harjakt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.