Hej, i aug 2022 la vi plattor i vår hall. Underlag från betongvalvet är nivellreglar, golvspån (limmat och skruvat mot reglar)med vattenburna golvvärmeslingor i, golvgips (limmat med schönox fs och skruvat mot golvspånet). Sedan la en plattsättare klinker, ca 30x60 i hallen. Vet inte med vilket fix.

De kom tillbaka o fixade en platta som efter ett halvårhade släppt. Den sitter som berget nu. Men nu senaste månaderna har ytterligare plattor (4-5 st) släppt. Så här ser det ut under dem:
Närbild på en borttagen klinkerplatta som avslöjar mörka fläckar på fixet och träunderlaget i en hallrenoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upptagna klinkerplattor i hallen visar mörka fläckar i fixet, potentiellt från fukt eller härdningsprocess, med stora plattor och spår av applicerat fix på underlaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person håller en lossad kakelplatta och visar baksidan. På golvet syns mönster i fixet där plattan suttit, och området runtom verkar torrt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några funderingar:
- Varför är det mörkt i vissa dalar? Ser ju ut som fukt - det känns torrt och vi har försökt torka ut det med hårtork utan att lyckas. Skrapar man med kniv ser man att det bara är precis toppen som är mörk. Är det en effekt av härdningsprocessen eller är det något som tillkommit efteråt?
- Det är stora plattor men bara fix applicerat på underlaget ser det ut som - ska man inte på större plattor sätta på båda klinker och underlag?

Innan jag hör av mig till plattsättarna tänkte jag kolla med er för att ha lite mer kött på benen.

/V
 
Jag vet inte om jag kan hjälpa dig så mycket. Men fixet på golvet ser mycket bra ut. Lagom mängd, som blivit uttryckt ordentligt. Det som däremot ser konstigt ut, är plattan. Det ska sitta lika mycket fix på den. Här ser man bara en skugga, efter fixet. På större plattor, som här, så ska även fix apliceras på plattan vid läggning. Det har man uppenbarligen missat. Men det borde ändå inte bli så dåligt. Det måste ha funnits spår av fett eller annat på plattan, som gjort att den inte fäst ordentligt. Ni kanske tvättade plattorna innan, utan att få bort allt rengöringsmedel.
 
  • Gilla
tehvicke
  • Laddar…
Som sagt fel utfört, man skall lägga fix även på plattan när det är så stora plattor. Men det vanligaste felet när fix inte har fäst på plattan sådär, är att det blivit skinn på fixet. Det har alltså börjat torka innan plattan läggs. Kan givetvis vara annat fel också, som fett som föreslogs i tidigare inlägg.
 
  • Gilla
tehvicke
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag vet inte om jag kan hjälpa dig så mycket. Men fixet på golvet ser mycket bra ut. Lagom mängd, som blivit uttryckt ordentligt. Det som däremot ser konstigt ut, är plattan. Det ska sitta lika mycket fix på den. Här ser man bara en skugga, efter fixet. På större plattor, som här, så ska även fix apliceras på plattan vid läggning. Det har man uppenbarligen missat. Men det borde ändå inte bli så dåligt. Det måste ha funnits spår av fett eller annat på plattan, som gjort att den inte fäst ordentligt. Ni kanske tvättade plattorna innan, utan att få bort allt rengöringsmedel.
Det är mycket till hjälp att veta att åtminstone en delförklaring är att det inte applicerats korrekt.

Plattsättarna hämtade klinkerplattorna jag beställt från kakelbutiken samma dag de la plattorna, så jag har inte gjort ngn tvätt av dem och tror inte att de gjorde det heller.
H hempularen skrev:
Som sagt fel utfört, man skall lägga fix även på plattan när det är så stora plattor. Men det vanligaste felet när fix inte har fäst på plattan sådär, är att det blivit skinn på fixet. Det har alltså börjat torka innan plattan läggs. Kan givetvis vara annat fel också, som fett som föreslogs i tidigare inlägg.
Det var en varm sommardag när klinkern lades, kanske skyndade det på härdningstiden till den grad att det blev för mkt skinn och därför, kombinerat med felaktig applicering, flera plattor som släppts.

Att det är missfärgning/mörkare färg på på delar av fixet är inget som ni tycker ser konstigt ut?

/V
 
Är det limma direkt på golvgipset?

Jag gjorde det och fick samma problem. Problemet var att golvgipset sög upp allt vatten från limmet innan det härdad ordentligt. Fick lägga ett tätskikt mellan limmet och gipset innan vi gjorde om golvet igen.

Det var mitt problem iallafall
 
  • Gilla
tehvicke
  • Laddar…
M MAxium skrev:
Är det limma direkt på golvgipset?

Jag gjorde det och fick samma problem. Problemet var att golvgipset sög upp allt vatten från limmet innan det härdad ordentligt. Fick lägga ett tätskikt mellan limmet och gipset innan vi gjorde om golvet igen.

Det var mitt problem iallafall
Intressant tanke - hur såg du att det var just det som var orsaken?

Nu var det nästan 2 år sedan men om jag minns rätt la de en primer direkt när de kom innan de börja vispa fix
 
Vissa av dem lossnade när vi höll på och foga.
Det var inte många med tillräckligt för vi skulle göra om det. De första satt inte alls hårt och limmet satt inte på plattorna.

Vi använde samma lim andra gången och den gången gick det inte lyfta plattorna utan att knäcka dem.
Vi la på två olika ställe med samma sort plattor så det var inget fett eller annat på dem.
 
  • Gilla
tehvicke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.