Jag är på jakt efter tre skivor Gyproc Habito men hittar ingen handlare som har hemma i lager. Har den utgått? Finns det mer eller mindre identiska skivor från t.ex Norgips man kan använda istället? Jag behöver en rejält skruv och slagfast skiva till ett projekt och jag tror Habito är det enda vettiga alternativet.
 
R RocketScienceSmurf skrev:
Jag är på jakt efter tre skivor Gyproc Habito men hittar ingen handlare som har hemma i lager. Har den utgått? Finns det mer eller mindre identiska skivor från t.ex Norgips man kan använda istället? Jag behöver en rejält skruv och slagfast skiva till ett projekt och jag tror Habito är det enda vettiga alternativet.
Vart i landet bor du ? Går du in på deras hemsida så kan du se återförsäljare
 
  • Gilla
RocketScienceSmurf
  • Laddar…
R RocketScienceSmurf skrev:
Jag är på jakt efter tre skivor Gyproc Habito men hittar ingen handlare som har hemma i lager. Har den utgått? Finns det mer eller mindre identiska skivor från t.ex Norgips man kan använda istället? Jag behöver en rejält skruv och slagfast skiva till ett projekt och jag tror Habito är det enda vettiga alternativet.
säljs av dom mesta byggvaruhandlarna, tex Beijer.

men en fråga, vad ska du använda den till?
Många misstar skivan och dess funktion helt
 
Norgips heter ultraboard. Är tyvärr inte så vanligt att det finns på lager, men gå till en stor handlare där proffsen handlar och kolla.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
säljs av dom mesta byggvaruhandlarna, tex Beijer.

men en fråga, vad ska du använda den till?
Många misstar skivan och dess funktion helt
Beijer hade inte hemma och de hade dessutomstängt när jag skulle svänga förbi och fråga ifall dom kunde beställa hem åt mig. Du får gärna beskriva hur den är tänkt att användas och vari dess styrkor och fördelar ligger så kan jag avgöra ifall det blir rätt.
 
Om du skriver var i landet du finns så är det lättare att hjälpa dig
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Bor i Jönköpingstrakten och efter tips svängde jag förbi Optimera imorse. Dom hade motsvarande skiva ifrån Knauf hemma så det får det bli. 👍
 
  • Gilla
Matti_75
  • Laddar…
B
Riktigt skruvfast är den inte, men klart bättre än vanlig gips. Skär så djupt du kan med gipskniven innan du ska knäcka.. Glöm inte hårdgipsskruv.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R RocketScienceSmurf skrev:
Beijer hade inte hemma och de hade dessutomstängt när jag skulle svänga förbi och fråga ifall dom kunde beställa hem åt mig. Du får gärna beskriva hur den är tänkt att användas och vari dess styrkor och fördelar ligger så kan jag avgöra ifall det blir rätt.
inte så att du kan hänga mycket tyngre saker än i vanlig gips.
absolut ingen ersättning till varken osb eller plyfa.

den klarar bra last i en riktning men inget moment alls.
så skruva upp en tavla eller liknande är inga problem men bara glömma sånt du har ett moment på typ handledare, kök, hatthylla, krokar m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.