Har tidigare bott med planteringar, gräsmattor och Kirskål, sniglarna trivdes förträffligt. Nu bor jag med berg, plattläggning och stenmurar med några få perennrabatter i bergsskrevorna, Om jag letar så hittar jag en och annan i planteringarna. Däremot kunde man under den värmeböljan som var hitta några intorkade på plattläggningen på morgonen som inte hann hem innan solen stekte dem. Så jag är övertygad dom finns överallt men ni har inte hitta dem, dom finns i skogen på vall och betesmark också.
 
cecar33 skrev:
...Så jag är övertygad dom finns överallt men ni har inte hitta dem, dom finns i skogen på vall och betesmark också.
Glädjespridare där :)
 
Stenolofanders skrev:
[bild]
Vi har vidtagit åtgärder: Här törs inga spanska skogssniglar sig fram!

Älgkranier, gäddskallar och vindsnurror med zeldamärken är det enda som hjälper.

Pepparpeppar: inga i vår trädgård än så länge men de avancerar i trakten. Nära oss finns en parkeringsplats där imbecilla tarvliga människor dumpar trädgårdsavfall: med detta följer sniglar. Jag ska bygga ett gömsle så att jag kan lurpassa med bössan. Dumpare och sniglar lever farligt.
Hahaha 😂! Låter som du har bra koll på läget 😜
 
Som jag skrev tidigare, har vi tyvärr gott om både kirskål och brännnässlor men det hejdar verkligen inte deras framfart här iaf 😣.

Tänkte i och med att vi ska anlägga en ny trädgård med helt ny gräsmatta att vi har en liten chans att slippa dessa otyg 😳.
Men sniglarna finns kanske som ni skriver överallt nu och det är kanske tom lönlöst att ens göra ett försök att slippa dom...
Hm, är rätt envis av mig så det blir upp till kamp 👊💪.
 
Redigerat:
Vi delar ett kålhuvud och slänger i trädgårdens mörkaste hörn. Sniglarna gillar, och håller sig borta från resten av trädgården. :)
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Kålhuvud, aha!

Så man behöver inte slösa pilsner på dem?
 
Nix, inte en enda pilsner har vi slösat. ;)
 
Är detta mördarsniglar? Har inte upplevt problem tidigare men nu har dessa dykt upp efter att det rgnat
 
  • En brun snigel på en stenig yta med gräs och mossa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En brun snigel ligger på en grov stenbelagd yta, omgiven av små stenar och växtligheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp det är det.
Bara att klippa dom och kasta
 
W whak skrev:
Jepp det är det.
Bara att klippa dom och kasta
Tack för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.