Vad ska jag ha för att koppla ihop 20mm pex med 15mm koppar? och helst då så enkelt som möjligt med 1 st övergångskoppling.
Jag har spanat in denna övergång från LK, skulle denna kunna fungera med en 15mm klämring för koppar? Hur ser jag det i så fall?
Kanske finns det någon som gjort denna övergång tidigare..
/johan
 
  • Produktbild från Golvvärmebutiken som visar en övergångskoppling från LK Systems för PE-X och PE-RT med artikelnummer 86-2417908. Priset är 124 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklaste är väl att köpa en rak 22x15 klämringskoppling, tex rsk 1940338, och sedan ersätta 22mm sidan med en sats vatette plast tex 1878221

Läs på vara att Vatette är okay för LK’s slang men jag har svårt att tro att den inte skulle vara det
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Enklaste är väl att köpa en rak 22x15 klämringskoppling, tex rsk 1940338, och sedan ersätta 22mm sidan med en sats vatette plast tex 1878221

Läs på vara att Vatette är okay för LK’s slang men jag har svårt att tro att den inte skulle vara det
Ok, ja det låter ju klart enklast. Jag trodde jag behöver en övergång speciellt gjord för pex, men det ska alltså fungera med att bara byta själva tillsatsen. Jag har i och för sig inte LK slang utan den är från hornbach, tror det var 20/2.0. Men då kan man ju tycka att hornbach har en klämkoppling mot pex som borde fungera. Jag får kolla med dom. Tack för synpunkterna :)
 
tommib
Hornbach har Vatette på hyllan och myrstack har den klart enklaste lösningen.

Om du har 20x2.0 PEX så ska du ha den här (RSK 1873864)
och sedan den här (RSK 1940338).

Vatette plast är avsedd just för att gå från PEX (och andra plastslangar) till en vanlig klämringskoppling. Du hittar monteringsanvisningarna på Vatettes hemsida genom att använda RSK-numren. Den är också explicit godkänd för montage med alla fabrikat av PEX-slangar så länge de har de angivna dimensionerna.

Edit: Du kan också använda den icke kromade kopplingen med RSK 1873804 men den var inte lagervara åtminstone på min Hornbach.
 
M myrstack skrev:
Enklaste är väl att köpa en rak 22x15 klämringskoppling, tex rsk 1940338, och sedan ersätta 22mm sidan med en sats vatette plast tex 1878221

Läs på vara att Vatette är okay för LK’s slang men jag har svårt att tro att den inte skulle vara det
Ok, ja det låter ju klart enklast. Jag trodde jag behöver en övergång speciellt gjord för pex, men det ska alltså fungera med att bara byta själva tillsatsen. Jag har i och för sig inte LK slang utan den är från hornbach, tror det var 20/2.0. Men då kan man ju tycka att hornbach har en klämkoppling mot pex som borde fungera. Jag får kolla med dom. Tack för synpunkterna :)
tommib tommib skrev:
Hornbach har Vatette på hyllan och myrstack har den klart enklaste lösningen.

Om du har 20x2.0 PEX så ska du ha den här (RSK 1873864)
och sedan den här (RSK 1940338).

Vatette plast är avsedd just för att gå från PEX (och andra plastslangar) till en vanlig klämringskoppling. Du hittar monteringsanvisningarna på Vatettes hemsida genom att använda RSK-numren. Den är också explicit godkänd för montage med alla fabrikat av PEX-slangar så länge de har de angivna dimensionerna.

Edit: Du kan också använda den icke kromade kopplingen med RSK 1873804 men den var inte lagervara åtminstone på min Hornbach.
ok tack igen, då har jag lite mer självförtroende när jag ska ge mig på detta (tänkte isolera och dra 20 pex under golv i krypgrund fram till radiator och sedan sista biten in i kopplet köra med 15 koppar). Det behöver mao inte heller vara kromade kopplingar så tack för den :)
 
tommib
Jag skulle försökt köra oskarvat med pex hela vägen till kopplet. Bara för att man får skarva värme dolt måste man ju inte göra det. För estetiken finns det skal att släppa på, eller så har man elementskydd.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag skulle försökt köra oskarvat med pex hela vägen till kopplet. Bara för att man får skarva värme dolt måste man ju inte göra det. För estetiken finns det skal att släppa på, eller så har man elementskydd.
tommib tommib skrev:
Jag skulle försökt köra oskarvat med pex hela vägen till kopplet. Bara för att man får skarva värme dolt måste man ju inte göra det. För estetiken finns det skal att släppa på, eller så har man elementskydd.
Intressant, ja, det är väl mest för utseendet och att jag har så på övriga radiatorer som jag vill ha lika. Till dessa radiatorer blir det lite längre dragning och nydragning samt de ligger lite avsides, så det skulle kunna vara ok med annan lösning (Det gör ju inget om det blir enklare o billigare…) Men hur ser skalen ut i så fall, har du någon länk till sådan?
 
tommib tommib skrev:
[länk]
Tack :)
Följdfråga i så fall… Har du tips på någon koppling för pex 20x2,0 till radiatorkopplet? Finns det så stora, det blir ju ganska stora rör mot kopplet.
 
tommib
Inte från Vatette men LK har en (RSK 1878427) för 20 mm rör. Synd att du inte har deras rör.

Googla lite, det finns säkert. Om du ändå kommer fram till att du ska skarva kan du ju göra det i en vinkel. Använd Vatette 22 vinkel med kopplingsset mot PEX-röret och en förminskning till 15Cu åt andra hållet. Kopplingen blir lite dyrare men du slipper bocka kopparrör eller sätta en till skarv.

Edit: Finns visst en färdig sådan vinkel, RSK 8505153
 
Redigerat:
tommib tommib skrev:
Inte från Vatette men LK har en (RSK 1878427) för 20 mm rör. Synd att du inte har deras rör.

Googla lite, det finns säkert. Om du ändå kommer fram till att du ska skarva kan du ju göra det i en vinkel. Använd Vatette 22 vinkel med kopplingsset mot PEX-röret och en förminskning till 15Cu åt andra hållet. Kopplingen blir lite dyrare men du slipper bocka kopparrör eller sätta en till skarv.

Edit: Finns visst en färdig sådan vinkel, RSK 8505153
Ok tack igen. Tanken jag hade var att sätta ett 90 rörböjstöd på pex:en och sedan en rak förminskning till cu 15 rakt in i kopplet. Jag får fundera och kanske testa hur jag ska göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.