Ska försöka fästa en vägghängd varmvattenberedare på bef. tvättstugevägg. Huset är ett gullringshus från 82.

I tvättstugan sitter det närmst reglarna en skiva som inte är gips utan mer åt spånskivehållet? Vad är det för skiva? Hela huset har detta i väggarna. Masonit, spånskiva?

Varmvattenberedaren som skall fästas på vägg är 150l och har väll ca 180kg som vikt.

Vad klarar skivmatrialet om man skruvar med ordentliga träskruv direkt i väggen?

Det jag har tänkt är att fästa 2reglar direkt utanpåliggande på väggen in i väggens regelverk typ 45x70 rakt över, för att sen skruva vvb i reglarna och väggen.

Vad tycker ni? 😅
 
  • Närbild av ett runt hål i en vägg, där man ser lager av material inklusive en skiva som ser ut som spånskiva eller masonit, samt ett rör som går genom hålet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J J.Andersson skrev:
Ska försöka fästa en vägghängd varmvattenberedare på bef. tvättstugevägg. Huset är ett gullringshus från 82.

I tvättstugan sitter det närmst reglarna en skiva som inte är gips utan mer åt spånskivehållet? Vad är det för skiva? Hela huset har detta i väggarna. Masonit, spånskiva?

Varmvattenberedaren som skall fästas på vägg är 150l och har väll ca 180kg som vikt.

Vad klarar skivmatrialet om man skruvar med ordentliga träskruv direkt i väggen?

Det jag har tänkt är att fästa 2reglar direkt utanpåliggande på väggen in i väggens regelverk typ 45x70 rakt över, för att sen skruva vvb i reglarna och väggen.

Vad tycker ni? 😅
Det är tretex, det klarar *inte* att fästa något i den. Men gipsskivan klarar desto mer.
Själv skulle jag nog sätta en 15mm plywood-skiva, skruva den i reglar där det går, fästa med molly i övrigt. Sedan fästa vvb i den.
 
  • Gilla
J.Andersson
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det är tretex, det klarar *inte* att fästa något i den. Men gipsskivan klarar desto mer.
Själv skulle jag nog sätta en 15mm plywood-skiva, skruva den i reglar där det går, fästa med molly i övrigt. Sedan fästa vvb i den.
Hur stor skiva rekomenderar du? Typ så här enligt bild?
 
  • Schema av ett väggfäste för varmvattentank mot en plywoodskiva mellan två reglar. Plywoodskivan är skruvad i reglarna och potentiellt fäst med mollyplugg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J J.Andersson skrev:
Hur stor skiva rekomenderar du? Typ så här enligt bild?
Det där ser väl utmärkt ut.
Då fäster du i reglarna och skivan ordentligt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.