Flyttar in i ny lägenhet i juli. Eftersom jag har dubbelt boende en hel månad tänkte jag att det är ett bra tillfälle att passa på att slipa parketten i nya lägenheten innan jag flyttar in.

Tyvärr är naturligtvis juli inte den bästa månaden för att få en hantverkare att fixa detta. Har gått bet hos de firmor jag frågat. Återstår då att göra det själv.

Är fråga om två rum där det är behov av slipning, totalt ca 35 kvm. Huset är byggt på 50-talet och parketten troligen original. Den tidigare ägaren har låtit slipa parketten relativt nyligen i övriga rum med gott resultat, så det verkar fullt möjligt att göra i alla fall. Är även ett par synliga springor på ett par ställen, så det tänkte jag i så fall försöka spackla igen.

Har aldrig gjort detta förut och är inte helt van vid hantverk, även om jag har tapetserat och lagt klickgolv vid tillfälle med hyfsat resultat. Även lagt ett klinkergolv, men det blev väl inte helt 100. Bara så ni förstår min ungefärliga nivå :)

Har läst lite om fallgropar man kan gå i, som att man riskerar "gropar" vid ojämn slipning. Problem om inte spikar är tillräckligt försänkta mm.

Kort sagt, är det som ovan en god idé att hyra maskiner och ge sig på detta på egen hand? Hur lång tid bör jag räkna med? Är som sagt en del andra flyttbestyr som ska hinnas med också, så helst vill jag kunna klara det på en helg.
 
Nej skulle jag säga, svårt att slipa och svårt att lacka så det passar med det andra. Kan
 
  • Gilla
Thomas Andersson9439
  • Laddar…
D
Finns en maskin som heter Edge som är förlåtande men inte den mest effektiva kanske, spana in den.
 
  • Gilla
Thomas Andersson9439
  • Laddar…
Nu har jag ändå gett mig på att slipa mina golv själv. Det har gått över förväntan. Använde en proffsig bandslipmaskin i kombination med kantslip.

Mitt största problem uppstår nu i slutskedet. Jag har lagt på ett lager lack, vilket gick bra. Sedan har jag enligt råd och instruktioner polerat den lackade ytan innan nästa lager lack. Jag körde med en excenterslip med mycket fint slippapper.

Då uppstår nu problemet att denna polering gav ett mycket fint vitt damm, som är snudd på lögn att få bort. Har jag gjort nåt knas? Har läst på om alla fallgropar, men inte hört något om detta.

De vita fläckarna på golvet är alltså detta damm. Jag har dammsugit och moppat i flera omgångar, men det vill inte försvinna. Det såg dock mycket värre ut från början.

Men hur får jag bort resterna av detta damm innan jag lägger nästa lager lack?
 
  • Trägolv med vita fläckar av slipdamm synliga efter polering och lackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.