3 802 läst · 46 svar
4k läst
46 svar
Akrylat vs. mackbensin
Brukar tömma tanken på veteranhojen på hösten och slå i en 10 liter aspen, kör sedan en runda så soppan åker igenom förgasarna och slipper utfällningarna som blir av vanlig bensin. Skulle den råka stå still något år för länge så är det inga problem. Slipper plocka isär förgasarna för rengöring som jag annars var tvungen till efter framtagning med vanlig macksoppa.
Alltså, farsans stigaklippare har gått på 95 i typ 10-15 år. Min börjar närma sig 10.
De startar alltid på första rycken och skulle det vara så att man råkar behöva lämna in något år tidigare för renovering av förgasare så har man ju tjänat igen det i multum jämfört med om man ändå måste ner med det om man kör alkylat
De startar alltid på första rycken och skulle det vara så att man råkar behöva lämna in något år tidigare för renovering av förgasare så har man ju tjänat igen det i multum jämfört med om man ändå måste ner med det om man kör alkylat
Medlem
· Sverige
· 5 198 inlägg
Kan inte tänka mig annat än att köra alkylatbensin i motorsågar, röjsågar, lövbåsar etc. Literpriset är visserligen en smula högre men det man får är en helt överlägsen produkt.
Lagringsbeständighet är fantastiskt bra, den inblandade oljan i tex Aspen 2T är av den högsta kvalitet som finns för luftkylda småmotorer dvs JASO FD. Extremt mycket bättre avgasvärden för användaren som ofta sitter med näsan i närheten av avgasröret.
Kikade in i en gammal motorsåg som enbart körts på Aspen 2T, cylinderloppet såg ut som nytt, tändstiftet perfekt efter ca 20 års periodisk säsongsdrift. Absolut inga problem någonsin, inga igensatta bränslefilter etc. Kompression bättre än när maskinen levererades en gång i tiden.
Glöm TCW-klassingar av alkylat för luftkylda högvarviga motorer, recept på sammanbrott förr eller senare - TCW-soppa är avsett för 2-takts utombordare med låg temp i förbränningsutrymmet pga vattenkylningen. Skrev till Jula för några år sedan om detta men mitt inlägg togs bort, de marknadsförde TCW-klassad 2T för motorsågar, röjsågar etc vilket är helt fel applikation.
Lagringsbeständighet är fantastiskt bra, den inblandade oljan i tex Aspen 2T är av den högsta kvalitet som finns för luftkylda småmotorer dvs JASO FD. Extremt mycket bättre avgasvärden för användaren som ofta sitter med näsan i närheten av avgasröret.
Kikade in i en gammal motorsåg som enbart körts på Aspen 2T, cylinderloppet såg ut som nytt, tändstiftet perfekt efter ca 20 års periodisk säsongsdrift. Absolut inga problem någonsin, inga igensatta bränslefilter etc. Kompression bättre än när maskinen levererades en gång i tiden.
Glöm TCW-klassingar av alkylat för luftkylda högvarviga motorer, recept på sammanbrott förr eller senare - TCW-soppa är avsett för 2-takts utombordare med låg temp i förbränningsutrymmet pga vattenkylningen. Skrev till Jula för några år sedan om detta men mitt inlägg togs bort, de marknadsförde TCW-klassad 2T för motorsågar, röjsågar etc vilket är helt fel applikation.
Jag håller med dig om det mesta, men jag tycker inte att man ska skönmåla priset på alkylatbensin. Det är mellan ca 45 kr litern på 5-litersdunk och 35 kr litern på tappen. Inga struntsummor direkt; 85 % till 230 % dyrare än 95-oktanig bensin. Det vore extremt bra för oss och miljön om vi konsumenter fick se lägre pris på alkylatbensin och fler köpställen på lösvikt.H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 198 inlägg
Helt klart är alkylat dyrare, men för de flesta av oss är det inte särskilt många 5-litersdunkar man tankar under en säsong så det handlar om småpengar för de flesta. Några tior eller i västa fall hundralappar hit eller dit.
Jag tankar mitt 4T och 2T från pump lokalt, Aspen. Minns inte senaste literpriset men det var bra mycket lägre än om jag skulle köpt motsvarande på dunk.
Vad gäller skogsbolag, fastighetsbolag som har anställda att köra dessa småmaskiner förutsätter jag att det är obligatoriskt att enbart köra alkylatbränsle, inte minst av arbetsmiljöskäl.
Jag tankar mitt 4T och 2T från pump lokalt, Aspen. Minns inte senaste literpriset men det var bra mycket lägre än om jag skulle köpt motsvarande på dunk.
Vad gäller skogsbolag, fastighetsbolag som har anställda att köra dessa småmaskiner förutsätter jag att det är obligatoriskt att enbart köra alkylatbränsle, inte minst av arbetsmiljöskäl.
Har heller inte haft några problem med gräsklipparen vid start på våren med 98R Rkarlsson skrev:Alltså, farsans stigaklippare har gått på 95 i typ 10-15 år. Min börjar närma sig 10.
De startar alltid på första rycken och skulle det vara så att man råkar behöva lämna in något år tidigare för renovering av förgasare så har man ju tjänat igen det i multum jämfört med om man ändå måste ner med det om man kör alkylat
stående i tanken ( tidigare 95 E5 ) Har inte haft problem med hojarna heller även
om vi försöker tanka 98 före vintern. Kör 98 + Castrol i det mesta 2-takt här och
Aspen i två "småmaskiner". T.ex röjsågen har gått på mackbensin sen ny +30 år
utan öppnad förgasare och fungerar bra.
Typ samma här. 3 motorcyklar, 1 båt med 2 takt utombordare, 2 st stiga klippare. Övrigt underhåll är skött på alla motorer så de har gått utmärkt. Jag själv har aldrig kunnat motivera 35 kr litern.galento skrev:Har heller inte haft några problem med gräsklipparen vid start på våren med 98
stående i tanken ( tidigare 95 E5 ) Har inte haft problem med hojarna heller även
om vi försöker tanka 98 före vintern. Kör 98 + Castrol i det mesta 2-takt här och
Aspen i två "småmaskiner". T.ex röjsågen har gått på mackbensin sen ny +30 år
utan öppnad förgasare och fungerar bra.
Mackbensin innehåller ej svavel eller bly men det innehåller bensen vilket alkylatbensin är befriat frånT Thomas_Blekinge skrev: