"Var med och buda så löser vi krånglet sen, om ni vinner" verkar vara en standardinställning hos mäklare. När vi sålde en bostadsrätt så ville vinnarna ha möjligheten att dra sig ur affären utifall de inte fick tillräckligt för sin tidigare, osålda lägenhet för att kunna lösa finansieringen. Mäklaren kände till detta önskemål sen tidigt. Vi tyckte att den möjligheten redan finns i standardkontraktet (mot att vi behåller skälig del av handpenningen så klart). Affären blev av, de lyckades sälja och alla blev glada och nöjda.

Så i TS fall så kanske den andra budgivaren ändå var legitim, men för feg för att skriva på?
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Priset är inte upptrissat för ingenting är sålt. Det är bara att meddela vad du kan tänka dig köpa huset för. Nu vet du ju att 1) säljaren måste få sitt hus sålt för de har redan köpt ett annat och 2) den andra budgivaren har inte ekonomin klar.

Guldläge för din fortsatta förhandling alltså. Vilka bud som är lagda eller inte lagda kan du glömma. Nu är det ett nytt och bättre läge för dig.
 
  • Gilla
  • Haha
Swedejohn och 9 till
  • Laddar…
G
Man bjuder väl det man vill betala och inget annat, inte svårare än så.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Man bjuder väl det man vill betala och inget annat, inte svårare än så.
Nej. Man bjuder det kan KAN betala där och nu. Inte det man kan betala efter att eventuellt ha sålt bilar, hus och båtar
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
G
A atomlab skrev:
Nej. Man bjuder det kan KAN betala där och nu. Inte det man kan betala efter att eventuellt ha sålt bilar, hus och båtar
Gör du det men så gör inte jag oavsett dina versaler i texten.

Har jag 2Mkr på banken och jag vill köpa ett hus för 1Mkr så betalar jag givetvis inte 2Mkr för det, vore korkat att följa ditt råd.
 
  • Gilla
  • Haha
Rejäl och 5 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Gör du det men så gör inte jag oavsett dina versaler i texten.

Har jag 2Mkr på banken och jag vill köpa ett hus för 1Mkr så betalar jag givetvis inte 2Mkr för det, vore korkat att följa ditt råd.
Ni var det såklart inte så jag menade vilket är självklart.

Snarare du har en miljon på banken då är det för en miljon du kan köpa. Inte så som en del idag budar. Man budar på hus för två miljoner men bara har har en miljon. Den sista miljonen kommer från ett hus man eventuellt kan sälja.
 
MrJay
Jösses… om TS misstänker fulspel för att hen får betala 300 000 kronor över begärt pris (eller utgångspriset om man rullar tillbaka budet), vad borde jag då tycka som betalade ett flermiljonbelopp och dubbla utgångspriset för vår tomt efter ett budkrig mot en skum polack…
 
Vincesod Vincesod skrev:
Det budet var 300 000 under begärt pris. Jag gick upp till begärt pris. Jag skulle dragit tillbaka alla mima bud. Men nu har säljaren fått intryck att de kan få mycket mer och vill såklart inte sälja.
Då är det väl bara att meddela mäklaren att ditt (lägre) bud innebär säkra pengar idag.
Vill säljaren chansa på att den andra spekulanten lyckas sälja sitt hus till ett pris som kan ge ett bättre bud är det fritt fram. Men tänk om försäljningen ger så lite att de inte kan betala lika mycket som du erbjuder. Det finns ju ingen som helst garanti för att de kan betala. Och ingen garanti att du fortfarande är intresserad att betala lika mycket om det inte finns någon mer spekulant kvar.

Var cool. Det lär bli en förhandling som kan ge en kompromiss du och säljaren kan leva med. Mäklaren vill att det skall bli affär (och arvode!) så där finns hjälp att få till det.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Man bjuder det kan KAN betala där och nu.
Skulle aldrig betala så mycket för en fastighet för det VILL jag inte. 😉
 
  • Haha
Grannens Häck
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Jösses… om TS misstänker fulspel för att hen får betala 300 000 kronor över begärt pris (eller utgångspriset om man rullar tillbaka budet), vad borde jag då tycka som betalade ett flermiljonbelopp och dubbla utgångspriset för vår tomt efter ett budkrig mot en skum polack…
Varför gjorde du det?
 
Claes Sörmland
A atomlab skrev:
Nej. Man bjuder det kan KAN betala där och nu. Inte det man kan betala efter att eventuellt ha sålt bilar, hus och båtar
Marknaden håller inte helt med dig. Här ute på landet tycks en påtaglig del av buden komma från folk som inte har pengar för affär. Har sett det vid försäljning av flera småhus i grannskapet. D v s husen säljs inte till högsta bud från första omgången utan det blir omtag.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag hade backat 300k annars budar du mot dig själv.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Marknaden håller inte helt med dig. Här ute på landet tycks en påtaglig del av buden komma från folk som inte har pengar för affär. Har sett det vid försäljning av flera småhus i grannskapet. D v s husen säljs inte till högsta bud från första omgången utan det blir omtag.
Man ser även lägre bud och sänkta priser på tex hemnet speciellt på fritidshus.

Folk har mindre pengar att röra sig med idag.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vincesod Vincesod skrev:
Absolut! Fast här var mäklaren medveten om att bud med förbehåll inte skulle vara aktuella från säljarens sida. Om det möjligtvis inte var till ett väldigt bra pris och då borde deras bud inte ha varit aktuella. Hade varit en annan sak om de fick information om detta och buden avböjdes och sedan kom tillbaka med ett kraftigt överbud. Nu har mäklaren medvetet trissat upp budgivningen genom att låta mig tro att jag budar mot någon på samma villkor som mig själv.
Backa tillbaka till de 300 under utgångspris och se vad som händer, du kan alltid öka igen om det kommer någon ny budgivare, det finns alltid ett likadant eller bättre hus runt hörnet så få ingen panik och lura dej själv.
 
Det är lite av ett skämt att andra budgivares villkor inte är öppna i budgivningen, ja.

Du hade tur som inte gick högst.

Budgivningen är bara någon slags förhandling. När du inte 'vann' den finns det ingen social press att stå fast vid budet och det vet säljaren. Du kan backa hur långt du vill utan att varesig du eller säljaren tappar ansiktet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.