A
K KarlThomas13 skrev:
Var sitter pumpen på TK40.
Vad behöver demonteras för att byta pumpen.

Thomas J
På baksidan bakom ryggplåten, du ser när du tagit bort plåten
 
  • Gilla
KarlThomas13
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
På baksidan bakom ryggplåten, du ser när du tagit bort plåten
Tack för tipset. Det underlättade. Ny pump monterad och nu hoppas jag att torktumlaren "lever" några år till.
Thomas J
 
A
K KarlThomas13 skrev:
Tack för tipset. Det underlättade. Ny pump monterad och nu hoppas jag att torktumlaren "lever" några år till.
Thomas J
Det gör den säkert
 
Jag har också en TK40 som inte torkar tvätten. Är det rimligt att tro att det är pumpen som är trasig eller igensatt? Funderar på vad som är rimlig åtgärd - byta ut maskinen eller försöka hålla liv i den.

I övrigt så är funktionen tveksam. Det har klokat en del när jag kört den, samt att tvätten inte blir riktigt torr.

Uppskattad ålder är ca 15 år.
 
bästa torken
rengör kondensorn
ta loss fläktkåpan som sitter berdvid kondensorn rengör sensorn på insidan och inte minst fläkthjulet
kolla kanalen mellan fläkt och filter
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Tack! Efter lite felsökning så har jag hittat felet. Drivremmen har gått av, så trumman snurrar inte. Vilket gör att varmluften bara blåser runt i maskinen utan att tvätten torkar särskilt mycket.

Att byta drivremmen verkar inte vara särskilt svårt. Jag har inte hittat några exakta instruktioner för TK40, men skulle tro man behöver ta loss bakstycket och/eller ena sidan och trä på remmen.

Ska man beställa ett kit eller bara drivrem, om man ger sig på det här?

Två rader i en onlinebutik som listar två olika drivremmar med priser och alternativ för att köpa ett kit eller en enstaka drivrem.
 
pelpet pelpet skrev:
Tack! Efter lite felsökning så har jag hittat felet. Drivremmen har gått av, så trumman snurrar inte. Vilket gör att varmluften bara blåser runt i maskinen utan att tvätten torkar särskilt mycket.

Att byta drivremmen verkar inte vara särskilt svårt. Jag har inte hittat några exakta instruktioner för TK40, men skulle tro man behöver ta loss bakstycket och/eller ena sidan och trä på remmen.

Ska man beställa ett kit eller bara drivrem, om man ger sig på det här?

[bild]
det finns trådar hur man byter rem på denna plattformen av bla electroluxaren
samma tillvägagångsätt på alla svenskbyggda torkar
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.