J
P petersv skrev:
Det var mera en retorisk fråga. Med gpon har man en inbyggd överbelastning som inte kan ändras i efterhand. Prestanda och flexibilitet ligger långt efter aktiv Ethernet.

Tack vare användande av ribbon-fiber så har vi kunnat kosta på oss att centralisera aktiva nät någotsånär i Sverige. Det är inte allt för dyrt att svetsa dem.

Den stora fördelen med Pon är att de tar mindre plats i centraländan. Som kund är det svårt att se någon fördel såvida man inte får del av någon besparing.
Nä, som kund som redan har fiber är det ju givet att det inte är någon fördel. Men om du plötsligt får tillgång till fiber som annars inte hade funnits, eller hade varit ekonomiskt försvarbart att koppla upp, då är det en fördel.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Blir som de gamla kopparnäten när det saknades tråd i lokalnätet och man satte in linjedelare😉
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Håller med de flesta här om att priset är rimligt. Vi betalade 16.000 kr för ett par år sedan, på en kampanj. Tror ord. pris var typ drygt 20.

Min uppfattning är att det inte spelar någon roll hur enkelt arbetet är för fibermänniskorna, det är nog ändå det fulla priset man betalar.
 
Betalade 6999 när ja drog in fiber . Var en drive Telia hade och då Ingick grävning. Men de hade en hål hake att man var bunden till dom i ett år
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det är inte lätt att hänga med. Snart börjar man rulla ut G-PON på bred front i Sverige. Då kan man köra, mycket förenklat, multiplar av 32 kunder etc, i varje fiber, med Gigabit/sekund-bandbredd, utan strömförsörjning i splitutrustningen. Hisnande. Detta kommer möjliggöra ännu bättre utnyttjande av befintlig fiber i framtiden.
PON är horribelt, begränsningar och svårt att felsöka. Splitters är en stor felkälla, det har avvecklats i flertalet stadsnät.
 
J
B Bedro skrev:
PON är horribelt, begränsningar och svårt att felsöka. Splitters är en stor felkälla, det har avvecklats i flertalet stadsnät.
Förvisso, men för den som inte har förmånen att ha tillgång till en explicit fiber så är det inte så illa. I många lägen lönar det sig inte att bygga ut med ny stamfiber, och då är det en bra lösning.
 
J Jocke Best skrev:
Förvisso, men för den som inte har förmånen att ha tillgång till en explicit fiber så är det inte så illa. I många lägen lönar det sig inte att bygga ut med ny stamfiber, och då är det en bra lösning.
En lösning som endast nätägaren bestämmer, inget som vi privatanvändare kan önska. För 15 år sen så körde vi gpon, just för att spara på fiber i tron att det skulle bli billigare. Det kostar också att bygga pon och integrera för management, felsökning. Men idag är gpon en föråldrad teknik, inte mognat särskilt väl.
 
J
B Bedro skrev:
En lösning som endast nätägaren bestämmer, inget som vi privatanvändare kan önska. För 15 år sen så körde vi gpon, just för att spara på fiber i tron att det skulle bli billigare. Det kostar också att bygga pon och integrera för management, felsökning. Men idag är gpon en föråldrad teknik, inte mognat särskilt väl.
Jag tror inte du förstår mitt inlägg, men jag noterar vad du skriver. Att det inte lönar sig för diverse stadsnät är en sak. Stora nätägare satsar på tekniken just nu.
Det är som att inte tycka om 1+2-väg, för att man inte har tre filer i varje riktning.
 
J Jocke Best skrev:
Jag tror inte du förstår mitt inlägg, men jag noterar vad du skriver. Att det inte lönar sig för diverse stadsnät är en sak. Stora nätägare satsar på tekniken just nu.
Det är som att inte tycka om 1+2-väg, för att man inte har tre filer i varje riktning.
Vilka stora nätägare?
 
J
B Bedro skrev:
Vilka stora nätägare?
Du får hålla ögonen öppna bara, så kanske du träffar på lite passiva burkar därute inom kort 😎
 
  • Gilla
Bedro
  • Laddar…
En kommun/kommunalt bolag här nere höjer från 20 000 till 26 000 för en ny anslutning 2025.
I tätort ingår grävning på fastigheten, men på landsbygd ansvarar fastighetsägaren för det men material, duct/märkband hämtas hos kommunen
 
A AndersS skrev:
En kommun/kommunalt bolag här nere höjer från 20 000 till 26 000 för en ny anslutning 2025.
I tätort ingår grävning på fastigheten, men på landsbygd ansvarar fastighetsägaren för det men material, duct/märkband hämtas hos kommunen
Vad blir nätavgiften då?
 
A AndersS skrev:
Vet ej, såg bara en tidningsartikel idag. Men var Emmaboda kommun.
Finns kanske här.
[länk]
Ja 26k är väl fortfarande billigt i förhållande vad en installation verkligen kostar.
 
kampanj här just nu är 23 900:- för öppet fiber, sa till dem när vi snackar under 10 000:- är det aktuellt. Går att få det billigare om man binder sig till Telia i 2 år, 20 000:-.
Har mobil bredband, obegränsat för hela familjen och det funkar precis lika bra som fibern därför är det inte aktuellt med deras fantasipriser i mitt tycke. Betalade 12000:- till förra huset inkl grävning OCH asfaltering. Då till tomtgränsen och jag fick gräva resten själv, 3m. Dessutom va det efteranslutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.