Har tänkt sätta upp ett kastanjestaket, ca 1,6m högt. Delen som jag funderar över är 3m långt och bitvis rejält vindutsatt får man nog säga.

Kastanjestaket i L-form på gård med torr gräsmatta. Staketet består av lodräta trästolpar och är fäst intill ett hus med en trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela staketet kommer vara i vinkel, alltså L format men delen som står vindutsatt är som sagt 3m långt.

Platsen är på Öland och jorden får man nog betrakta som ganska sandig.

Staketet kommer med tiden ha en del växtlighet klängandes på sig även om det inte kommer täcka hela staketet.

Skulle färdiga plintar räcka här med botten av markduk och singel? Hur stora och hur tätt placerat vore lämpligt?
 
Om du ska ha växter som klänger på det borde du kanske sätta nån mer horisontell bräda högre upp för stabiliteten oavsett hur du förankrar i marken? Låter ju som tre plintar i marken kommer göra jobbet men jag är lite fundersam över resten av byggets förmåga att stå emot vind faktiskt (med växter).......
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du ska ha växter som klänger på det borde du kanske sätta nån mer horisontell bräda högre upp för stabiliteten oavsett hur du förankrar i marken? Låter ju som tre plintar i marken kommer göra jobbet men jag är lite fundersam över resten av byggets förmåga att stå emot vind faktiskt (med växter).......
En horisontell bräda i lite vinkel högst upp skulle man ju kunna slänga dit. Är nyfiken på vad i konstruktionen som gör dig osäker på hållbarheten? Vad skulle du säga är den svaga punkten så att säga?

Dom här staketen är ju i princip klyvda kastanjepinnar som sen är ihoptvinnade med ståltråd, med andra ord är det en viss ”flex” i dom. Är detta kanske inte till fördel, tänker på hur ofta helt stumma konstruktioner presterar sämre vid rörelse.
 
Ok jag tittade noggrannare, det ser ut att bli ok. Men det blir ett rätt stort vindfång, lätt att underskatta hur väl förankrat det behöver vara i marken tror jag.
 
  • Gilla
Jokmok
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ok jag tittade noggrannare, det ser ut att bli ok. Men det blir ett rätt stort vindfång, lätt att underskatta hur väl förankrat det behöver vara i marken tror jag.
Jag missade givetvis att skriva att bilden bara är som referens. För att visa vilken typ av staket jag menade. Har försökt redigera inlägget men kan inte nu i efterhand.

Å andra sidan blir staketet ungefär så stort som bilden visar så det är ju en lämplig referens.

Jo precis, jag förstår ju det, vill ju såklart att de gärna håller men svårt att veta när det är i överdrift. Får väl helt enkelt prova, skiter det sig blir det väl att gjuta antar jag.

Föresten spelar det någon större roll gällande storleken på stolparna, funderar på 70x70 då jag tänker att 95x95 blir lite väl maffigt i förhållande till staketet, att det ser konstigt ut med dimensionerna.
 
Jokmok Jokmok skrev:
Jag missade givetvis att skriva att bilden bara är som referens. För att visa vilken typ av staket jag menade. Har försökt redigera inlägget men kan inte nu i efterhand.

Å andra sidan blir staketet ungefär så stort som bilden visar så det är ju en lämplig referens.

Jo precis, jag förstår ju det, vill ju såklart att de gärna håller men svårt att veta när det är i överdrift. Får väl helt enkelt prova, skiter det sig blir det väl att gjuta antar jag.

Föresten spelar det någon större roll gällande storleken på stolparna, funderar på 70x70 då jag tänker att 95x95 blir lite väl maffigt i förhållande till staketet, att det ser konstigt ut med dimensionerna.
Grannarna har byggt nåt liknande fast i tryckt virke och kraften från vinden är riktigt stor. Det jag tror spelar störst roll är hur det är förankrat. Om du sticker ner 70x70 i en stolpsko eller vad det heter som går upp en bit så är det nog ok.
Särskilt om du bygger som ett L är det ju extra stöd.
 
Stolpar 70x70 bör räcka, jag har svårt att tro att det är stolpen som kommer att vara den svaga länken här.

Om staketet kommer att bli ett vindfång bör plinten vara 700-900 med fasta järn, inte stolpsko. Om det går att gräva så djupt att en plint på 900 får plats hade jag gjort det. När planken var färdigbyggda i husen där vi bor, kom en höststorm och välte alla och det fick bytas till rejälare plint. Vinden utsätter staket och plank för oerhört stora krafter och på Öland kan det ju blir rejält blåsigt.
 
  • Gilla
Jokmok
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Stolpar 70x70 bör räcka, jag har svårt att tro att det är stolpen som kommer att vara den svaga länken här.

Om staketet kommer att bli ett vindfång bör plinten vara 700-900 med fasta järn, inte stolpsko. Om det går att gräva så djupt att en plint på 900 får plats hade jag gjort det. När planken var färdigbyggda i husen där vi bor, kom en höststorm och välte alla och det fick bytas till rejälare plint. Vinden utsätter staket och plank för oerhört stora krafter och på Öland kan det ju blir rejält blåsigt.
Jo, jag har tänkt 700 plintar med fasta järn, fått tag på några av en granne här.

Vad hade ni för plintar till planket som blåste ner och vad bytte ni till?
 
Jokmok Jokmok skrev:
Jo, jag har tänkt 700 plintar med fasta järn, fått tag på några av en granne här.

Vad hade ni för plintar till planket som blåste ner och vad bytte ni till?
det var 700 och nu är det 900 :) Det var byggföretaget som bytte på alla husen (det är ett område där alla hus byggdes samtidigt) Det är dock plank, så det är tätare än ditt kastanjestaket. Med växter blir dock även ett kastanjestaket tätt.
Vi har själva byggt stängsel som bara är nät och även dessa blir stora vindfång när det stormar.

Om du vill använda 700-plintarna som jag uppfattar att du får av grannen (en faktor som inte ska föraktas) hade jag kompletterat med en snedstäva/stötta som hade en egen plint i den del, markerat med rött i min mycket schematiska bild, som inte har stöd från staketvinkel. (Som mothåll i förhållande till vindriktningen.)

Staket sett uppifrån.

Schematisk bild av ett staket sett ovanifrån, med två vinklade staketlinjer och en röd cirkel markerande en föreslagen placering av en stötta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jokmok
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
det var 700 och nu är det 900 :) Det var byggföretaget som bytte på alla husen (det är ett område där alla hus byggdes samtidigt) Det är dock plank, så det är tätare än ditt kastanjestaket. Med växter blir dock även ett kastanjestaket tätt.
Vi har själva byggt stängsel som bara är nät och även dessa blir stora vindfång när det stormar.

Om du vill använda 700-plintarna som jag uppfattar att du får av grannen (en faktor som inte ska föraktas) hade jag kompletterat med en snedstäva/stötta som hade en egen plint i den del, markerat med rött i min mycket schematiska bild, som inte har stöd från staketvinkel. (Som mothåll i förhållande till vindriktningen.)

Staket sett uppifrån.

[bild]
Hm, jo jag har funderat på det. Jag tar vidare din skiss och ritar ut förhållandena.

Skiss över tomt. Staket markerat i svart, insynsskyddande struktur runt parkering markerat i grått. Röda pilar visar vindriktning, röd cirkel markerar tänkt gångväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Staketet är tänkt som en litet insynsskydd runt vår parkering (gråmarkerat). Insynen från vägen över parkeringen och vår tomt som då fortsätter ner bakom staketet är lite väl mycket idag.

Om jag skulle sätta ett stöd på den delen kommer det bli lite klumpigt då stödet hamnar in i parkeringen. Stödet bör väl som du skriver vara motsatt sida från vinden (röda pilar). Där är dessutom grusat och att gräva i det vet jag inte om jag mäktar med.

I delen intill den röda cirkel är det tänkt att en gång ska gå, vidare längre till vänster alltså. Efter den finns en fasad till ett garage (förråd). Jag ska rita upp en lite mer detaljerad skiss över helheten. Eventuellt att man kan stötta upp staketet en del via fasaden även om det behöver finnas en gång.
 
Skiss över grejerna.

- Svarta området överst representerar bygatan.
- Gula området är ett äldre garage med tegel fasad.
- Grå området är främst grusad parkeringsyta men även en grusad gång går längst med garaget.
- Svarta linjerna representerar det tilltänkta staketet.
- Gröna området är delar av tomten

Skiss som visar bygge. Överst svart bygata, gul garage med tegelfasad till vänster, grått grusad yta, svart staketlinjer, grönt tomtdelar och röda pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jiji Jiji skrev:
det var 700 och nu är det 900 :) Det var byggföretaget som bytte på alla husen (det är ett område där alla hus byggdes samtidigt) Det är dock plank, så det är tätare än ditt kastanjestaket. Med växter blir dock även ett kastanjestaket tätt.
Vi har själva byggt stängsel som bara är nät och även dessa blir stora vindfång när det stormar.

Om du vill använda 700-plintarna som jag uppfattar att du får av grannen (en faktor som inte ska föraktas) hade jag kompletterat med en snedstäva/stötta som hade en egen plint i den del, markerat med rött i min mycket schematiska bild, som inte har stöd från staketvinkel. (Som mothåll i förhållande till vindriktningen.)

Staket sett uppifrån.

[bild]
Satsar kanske på att försöka få ner några 900 plintar (hur nu det ska gå till).

Förresten, varför finns det inte färdiga plintar med fot. Borde inte det vara betydligt stabilare? Alltså ett upp och nervänt T. Då blir det ju bra tryck nedåt på plinten också och risken för att den tippar minskar.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.