:DHej,
Jag har precis köpt ett underbart torp, byggpr 1896, som varken har vatten, avlopp eller el.
Behöver tips på ett lämpligt enskilt avlopp som man kan få installerat. Att föredra vore någonting miljövänligt som man slipper tömma regelbundet.

Hittade denna hemsidan, är det någon som har detta system och som rekommenderar det?

https://alnarpcleanwater.se/

tacksam för alla tips och råd ni har!
 
Julia Dellen Julia Dellen skrev:
:DHej,
Jag har precis köpt ett underbart torp, byggpr 1896, som varken har vatten, avlopp eller el.
Behöver tips på ett lämpligt enskilt avlopp som man kan få installerat. Att föredra vore någonting miljövänligt som man slipper tömma regelbundet.

Hittade denna hemsidan, är det någon som har detta system och som rekommenderar det?

[länk]

tacksam för alla tips och råd ni har!

Alnarps system har jag hört en del om. Enligt min uppfattning verkar det vara ett bra system, dock ganska dyrt.

Vilket system som fungerar bäst för dig beror mycket på markförhållanden; finns det naturligt självfall? Hur långt från huset ska anläggningen ligga? Vilken skyddsnivå gäller? Avstånd till vattentäkter?

Det finns mycket bra att läsa på avloppsguiden.se

Du kan även få information om marken i området med hjälp av GIS kartor; Sök på GIS stöd för små avlopp för instruktioner. Direktlänk ligger nedan

https://ext-geoportal.lansstyrelsen.se/standard/?appid=920b023b74d84b3eac70d847ea9b2c42
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Oavsett måste du prata med kommunen, gör det först om du inte gjort det.
 
S schlump skrev:
Oavsett måste du prata med kommunen, gör det först om du inte gjort det.
ja det vet jag väl. Jag har precis köpt huset, tänkte absolut inte göra något utan kommunens tillstånd.
 
Precis som Peter Thörn skriver ovan så bestäms vilken anläggning du kan ha mycket av förhållandena, d.v.s. jordmån och markförhållanden, avstånd till vattentäkt och tomtens storlek. Vid gynnsamma förhållanden (sand, mycket plats, inga vattentäkter eller markvärmebrunnar nära, gott om plats till granntomter) kan det räcka med trekammarbrunn och enkel infiltration, medan en liten sank tomt med lerjord, grävda brunnar och fullt med grannar kräver en helt annan lösning.
Mitt förslag är att först ta en titt på SGU:s karta för att få en uppfattning om förhållandena och därefter ta kontakt med en lokal entreprenör som anlägger avlopp i området. Fråga grannarna vem som brukar göra de lokala avlopppen. Diskutera möjliga lösningar med denne, helst på plats. Kontakta sedan kommunen och försök läsa på om de lokala reglerna. I nuläget är det rätt svårt att komma undan med någon annan avloppslösning än en som är dimensionerad för permanent boende, men det varierar från kommun till kommun.
 
  • Gilla
Julia Dellen
  • Laddar…
Nämnts tidigare - Viktigt att kontrollera vad kommunen har för krav.

Vi valde ”Willa BDT” för enbart gråvatten. Ganska låg investering, cirka 500kr per år för en ny filtersäck som man helt sonika byter själv, efterpolering i stenkista.
Kompletterat med en förbränningstoalett.

Ganska enkel installation som går att utföra själv, se bara till att dokumentera allt till ansökan.

Godkänt i Haninge kommun, strandnära skärgårdsmiljö.
 
  • Gilla
Julia Dellen
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Nämnts tidigare - Viktigt att kontrollera vad kommunen har för krav.

Vi valde ”Willa BDT” för enbart gråvatten. Ganska låg investering, cirka 500kr per år för en ny filtersäck som man helt sonika byter själv, efterpolering i stenkista.
Kompletterat med en förbränningstoalett.

Ganska enkel installation som går att utföra själv, se bara till att dokumentera allt till ansökan.

Godkänt i Haninge kommun, strandnära skärgårdsmiljö.
Det låter ju mycket bra. Vårt hus står på berg så vi har inte plats att gräva ned avlopp. Men hur ser ut? Har du ett foto på tomten där den står?
 
Julia Dellen Julia Dellen skrev:
:DHej,
Jag har precis köpt ett underbart torp, byggpr 1896, som varken har vatten, avlopp eller el.
Behöver tips på ett lämpligt enskilt avlopp som man kan få installerat. Att föredra vore någonting miljövänligt som man slipper tömma regelbundet.

Hittade denna hemsidan, är det någon som har detta system och som rekommenderar det?

[länk]

tacksam för alla tips och råd ni har!
Alnarp är riktigt bra. Har kompisar som har det. Men man bör ha vattentoa för att få bra med näring i systemet Likaså är det bättre fungerade om man bor permanent.
Vad som godkänns är mycket upp till enskilda handläggarna upplever jag. På tex Gotland är det omöjligt att få vissa system godkända. Trots att de godkänns på andra orter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.