Hej,

Håller på att ansöka om bygglov för ett uterum (Willab Garden) med tillhörande altan. Vi bor i ett parhusområde och nu kräver kommunen att vi ska lämna in någon form av "brandskyddsbeskrivning" då tillbyggnaden hamnar dikt an mot ena grannens uteplats samt närmare än 7m från nästa grannes carport (vilken i sig inte har någon brandklass vad jag vet).

Har pratat med hantverksfirman som ska bygga, men de känner inte till några speciella regler för detta. Jag har pratat med Willab Garden och deras säljare har heller ingen direkt information om vad som räknas som "branddskydd" för ett inglasat uterum. Mina grannar som tidigare fått bygga uterum har heller inte behövt vidta några extra åtgärder för detta, så jag vet inte vad det är komunen vill att jag ska beskriva (och de kan inte svara på det själva).

Har någon här kunskap att dela med sig av och kanske tips på vad jag ska kunna göra baserat på bifogade ritningar/skisser?

Mvh,
Frederik
 
  • Ritning och 3D-skiss av ett uterum samt altan vid ett parhus med måttangivelser och position i förhållande till grannars egendom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag och bror byggde uterum till vår mor så slutade det med 2 lager gips (omlott) i väggen mot gränsande granne för att uppfylla EI30. Det var en vägg helt utan fönster.
 
  • Gilla
tennet och 1 till
  • Laddar…
M
Boverket har tabeller som redovisar brandkrav på byggnad.
 
Har du frågar räddningstjänsten? Det är ju experterna som kommunen har att göra med.

Är uterummet i riktigt glas eller någon form av plast? (jag vet inget om färdiga uterum därav frågan.) Jag har svårt att tro att det eg krävs så mkt speciallösningar, ofta handlar det om att redovisa att det inte är något brandfarlig eller någon typ av material som blir besvärlig om det brinner eller att det gör det besvärligt för räddningstjänsten att komma intill om det skulle börja brinna.
 
  • Gilla
tennet
  • Laddar…
M Marcusskold skrev:
Boverket har tabeller som redovisar brandkrav på byggnad.
Tack för svar! Har precis varit inne och försökt läsa på Boverket och deras tabeller. Tolkar det som att man i mitt fall i så fall ska försöka brandskydda mot grannen med någon form av ”brandvägg” då jag omöjligen kan bygga 8 meter från någon tomtgräns.

Hur skulle ni säga att man konstruerar en brandvägg? OSB + 1 eller 2 lager gips eller hur skulle man bygga det? Mot grannen åt andra hållet kan jag ju inte bygga nån brandvägg, eftersom det blir skjutdörrar på den sidan.

Både Willab Garden och Skånska Byggvaror säger att deras uterum inte är ”brandklassade” och därför har de ingen info om ”brandskyddsbeskrivning”, dvs ingen konkret hjälp därifrån heller..

Willab skickade dock ett brandskyddsdokument till mig (från 2000 utfärdat av ”Sveriges Provnings - och Forskningsinstitut”..) där de testat brand i kanalplasttaket under 15 min (istället för 30min som tydligen var ”standard”). Enligt det testet ska iallafall taket vara svårantändligt och fick godkänt..

Tydligen nya regler gällande detta, så ingen verkar veta någonting. :rolleyes:
 
  • Gilla
J22
  • Laddar…
Nu har du säkert fått svar på din fundering angående brandskydd.
Men det viktiga att börja med är att reda ut på vilka avstånd andra byggnader finns, är radhuset en gemensam byggnad eller är det två separata byggnader? Det ser ut som att du och din granne bor vägg i vägg med varandra, är det i samma byggnad eller är detta två byggnader?
Är det två byggnader så ser det ut som att din inglasning hamnar i direkt anslutning mot din grannes byggnad och då får du problem. Är din och din grannes boende i samma byggnad då kan det fungera att bygga en inglasning som det ser ut på bilden med ev viss justering beroende på hur fasadernas fönstersättning ser ut.
Men som sagt viktigt att börja med på vilka avstånd andra byggnader finns för att kunna svara på vilket brandskydd din inglasning skall få.
 
Hej, tack det löste sig med kommunen tillslut och vi har fått bygglovet beviljat nu. Fick lite konsultation via PM av en kille som läst tråden och som jobbar med detta.

Vi bor i parhus, så vi delar vägg med en granne. För brandskyddsbeskrivningen så nöjde sig kommunen med att vi brandskyddar uterumsväggen som ligger dikt an mot grannens baksida, enligt BBR EI 30 (isolerad trävägg med dubbelgips). Här hade vi ju tänkt att ha en isolerad vägg oavsett. I övrigt har ju uterummet glaspartier med skjutdörrar på de andra väggarna, så där kan vi inte anpassa något.. Mot grannen på andra sidan, som vi delar carport med, räckte det med att vi har dubbelgips i förrådet mellan våra fastigheter (och det har vi redan).

Genom att redovisa detta så uppfyllde vi kommunens krav på brandskyddsbeskrivning.
 
  • Gilla
CarVal och 2 till
  • Laddar…
Perfekt! Jag jobbar som brandkonsult så jag hade kunnat hjälpa till
Bra att det löste sig
 
  • Gilla
Timber88 och 1 till
  • Laddar…
Jag befinner mig i exakt samma situation och köpte också från Willab Garden. Hur gjorde du @tennet?

@J22 har du tid att bolla lite? :)
 
D Dashio skrev:
Jag befinner mig i exakt samma situation och köpte också från Willab Garden. Hur gjorde du @tennet?

@J22 har du tid att bolla lite? :)
Hej, i mitt inlägg #7 här ovan har jag beskrivit hur vi löste det. Vi byggde väggen mot grannen som en ”vanlig yttervägg” och isolerade med dubbelgips och glasull. I bygglovet nämnde jag också att detta var godkänt enligt brandklass ”EI 30”. Det godkändes av kommunen i Värmdö.
 
tennet tennet skrev:
Hej, i mitt inlägg #7 här ovan har jag beskrivit hur vi löste det. Vi byggde väggen mot grannen som en ”vanlig yttervägg” och isolerade med dubbelgips och glasull. I bygglovet nämnde jag också att detta var godkänt enligt brandklass ”EI 30”. Det godkändes av kommunen i Värmdö.
Men var ni tvungna att skriva en brandskyddsbeskrivning iaf? Eller räckte med att bara säga att ni gjorde så? :)
 
D Dashio skrev:
Men var ni tvungna att skriva en brandskyddsbeskrivning iaf? Eller räckte med att bara säga att ni gjorde så? :)
Kommunen ville/kunde ju inte förklara hur man skulle göra en brandskyddsbeskrivning. Så jag har för mig att jag i en av ritningarna bara gjorde som en liten ”faktaruta” där jag skrev typ ”brandklassad yttervägg enligt EI 30” (eller liknande) och sedan en kort beskrivning av de olika materialen/skikten som väggen bestod av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.