Det sägs att akrylatbensin är mycket bättre för 4T gräsklippare än mackbensin. Vad är nackdelarna med mackbensin? Går det att blanda? Eller omväxlande? Jag vill inte ha så många tomma dunkar.
 
MultiMan
Akrylatbensin finns inte, det heter alkylat.

De är blandbara. Mackbensin innehåller etanol, även 98 numera. Etanolen kan skada slangar och annat som inte är anpassade på gamla maskiner. Mackbensinen har inte lika lång lagringsbeständighet (stor skillnad) och ger avlagringar i munstycken mm när den dunstar. Betydligt mindre, eller inga problem alls med alkylat när det gäller sådant.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 6 till
  • Laddar…
Kanske viktigaste användning av alkylatbensin är för ens egen hälsa.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det sägs att akrylatbensin är mycket bättre för 4T gräsklippare än mackbensin. Vad är nackdelarna med mackbensin? Går det att blanda? Eller omväxlande? Jag vill inte ha så många tomma dunkar.
Både motorgräsklippare och den som rullar runt med klipparen liksom naturen mår bra mycket bättre av alkylaten.

Vad beträffar de tomma dunkarna - återvinningen är mitt förslag förutsatt att de verkligen är tomma. 😀 😀 😀
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det sägs att akrylatbensin är mycket bättre för 4T gräsklippare än mackbensin. Vad är nackdelarna med mackbensin? Går det att blanda? Eller omväxlande? Jag vill inte ha så många tomma dunkar.
Jag fick jämt jävlas med min lilla aktersnurra när jag körde på vanlig soppa så nu kör jag mest på alkylat speciellt de sista vändorna på säsongen. Men visst händer det att det åker i vanlig 95 också.
Vissa mackar har det ju på pump och då är det mycket billigare och man slipper ha ett berg av tomdunkar.
 
bortsett från miljöaspekten så kan jag annars varmt rekommendera briggs&strattons egen "fuelfit" En tillsats till vanligt bränsle som faktiskt är ganska bra. Man slipper massa avlagringar och annat skit och fungerar utmärkt i det mesta. Jag har kört det i gräsklipparen i många år nu och inte ens petat på förgasaren.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det sägs att akrylatbensin är mycket bättre för 4T gräsklippare än mackbensin. Vad är nackdelarna med mackbensin? Går det att blanda? Eller omväxlande? Jag vill inte ha så många tomma dunkar.
Troligtvis en dum fråga, varför många tomma dunkar? Jag tankar både 2T och 4T vid pump, men kanske inte finns där du bor
 
A AndersS skrev:
Troligtvis en dum fråga, varför många tomma dunkar? Jag tankar både 2T och 4T vid pump, men kanske inte finns där du bor
I skåne finns i princip ingen pump.
Karta över Skåne som visar bristen på pumpar med endast sex T-markörer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rodntrot och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
I skåne finns i princip ingen pump.
[bild]
Är det alla oberoende av kedja?
Minst Aspen och OkQ8 har haft på pump.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det sägs att akrylatbensin är mycket bättre för 4T gräsklippare än mackbensin. Vad är nackdelarna med mackbensin? Går det att blanda? Eller omväxlande? Jag vill inte ha så många tomma dunkar.
Något som kan vara att ta i beaktande är att en del upplever problem när de övergår från att tidigare i många år kört "vanlig soppa" till alkylatbensin, motorn börjar gå illa, stannar och/eller är svårstartad...
Det beror då 99 gånger av 100 på att alkylatbensinen löst upp massa gammalt skit som fanns i förgasaren och nu har det blivit stopp i nått munstycke....
Detta fenomen har orsakat att alkylatbensinen i vissa kretsar fått ett dåligt rykte om att "bara orsaka en massa problem".

Alkylatbensinen är det enda vettiga valet till maskiner som används säsongsvis, t.ex båtmotorer, gräsklippare, snöslungor o liknande. Den kan stå orörd i många många år utan att dess egenskaper förändras.

Kör du mycket så att den ökade kostnaden upplevs betungande så gör som någon tipsade om tidigare, att köra sista 2-3 tankningarna på alkylatbensin när säsongen går mot sitt slut.
Den metoden tillämpar jag själv på min MC, alla "småmaskiner" i sommarstugan går dock enbart med alkylatbensin o har så gjort i ganska många år nu. Aldrig haft problem med något relaterat till bränslet, maskinerna går normalt helt utan problem alls fram till de är runt 15-20år, då behöver oftast förgasaren isär och få nya packningar och membran....
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är det alla oberoende av kedja?
Det där är är Aspens återförsäljare.
OKQ8
Karta över Sverige med OKQ8-stationer markerade i Uppsala och Västerås med filter på Alkyatbensin 4 T pump aktiverat.
Karta av OKQ8-återförsäljare i Sverige och Norge, med markeringar för stationer som säljer alkylatbensin och andra typer av drivmedel, samt elbilsladdning.
 
A AndersS skrev:
Troligtvis en dum fråga, varför många tomma dunkar? Jag tankar både 2T och 4T vid pump, men kanske inte finns där du bor
Jag kör inte 6 mil för att tanka på pump.
Och visst kan man lämna tomdunkarna på ÅV men det känns dumt med massa onödiga plastförpackningar.
Svavel och blyhalten är visst mindre än i mackbensin men vi pratar om mycket små mängder.
CO2-utsläpp per liter är ungefär likadant.
Få bli varannan.
 
Jag fyller en gång/år. En 20L dunk 4t (en vardera bostad och fritidshus) och 10 L 2t (fritidshus) Är ju inte så stor förbrukning och har tapp både vid bostad och fritidshus.
 
R
När vi köper Husqvarna eller stihl maskiner så brukar skog o trädgårdsbutikerna rekomendera att man antingen kör med vanlig bensin eller akrylat men inte blanda ibland vanlig och nästa gång akrylat..
Någon som vet varför?
 
Jag använder alkylatbensin i motorsågen för i synnerhet på byggen så står man ju mitt i röken i timtal och då man hugger vändfällen skall man ju ofta ner med huvudet och armarna och motorsågen i någon grop och kapa.. Alkylat brinner renare och röken är mindre hälsovådlig.

Annars är det varlig 95 oktan överallt hos oss.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.