Vilka fördelar finns det med att bygga nytt VS köpa 10+ år gammalt hus (bortsett från mer underhåll, renovering osv)?


Dem jag känner till är:

* Försäkringsmässigt ingår färdigställande skydd 10-årigt konsumentskydd (Garboförsäkring) samt 1 årig villaförsäkring.

* Fastigheten är helt befriad från fastighetsskatt de första 5 åren samt halv fastighetsskatt år 6-10.


Mer?
 
Det nya huset är, (förhoppningsvis), bättre isolerat än det äldre.
Sedan kan man bara hoppas på att byggmetoderna blivit bättre på senare tid, men det kan väl bara framtiden visa.
Modernare planlösning och ytskikt, (vilket iofs kommer bli hopplöst ute om några år ändå).

mvh
David
 
En modern planlösning är ett mer effektivt utnyttjande av ytan.
Ett nytt hus är oftast billigare att värma upp och det kan ha bättre inomhusmiljö.
Du behöver inte avsätta x antal kronor i månaden för underhåll på några år.
Men den största vinsten med att bygga nytt är väl att det är så fantastiskt underbart att få ett sprillans nytt hus gjort för exakt mina behov!!!
 
Vi valde att bygga nytt med total entrepenad bla. pga
- att slippa lägga ner mycket av vår tid på renovering. (man känner ju tyvärr sig själv. Kan ta 5 år att få upp lite lister efter att man målat om)

-att huset i princip borde vara underhållsfritt i 10 år vägde också in.

- var ingen större skillnad i månadskostnad för vår del.
 
Här där jag bor får du ett billigare nybyggt hus 1,5 mil från stan till samma pris som ett 60-70 tals hus med renoveringsbehov inne i stan. Då lyxar jag hellre till mitt billigare nybyggda hus om något år isället för att lägga en massa pengar på ett gammalt hus.
 
Den största anledningen till att vi vill bygga nytt är att nya hus har betydligt lägre (i vissa fall halva) driftkostnade mot äldre hus, Driftkostnaderna är något som man inte kommer ifrån hur man än gör.

Att man slipper fastighetsskatten första 5 åren och sen halv fastighetsskatt får man väl ta med en nypa salt då man ändå måste räkna med att den kostnaden kommer. Men det är ju självklart ett välkommet bidrag..!

;)
 
Jag håller med Roach - planlösning och placering är nummer ett.

De övriga "fördelar" som räknas upp är inte värda mycket. Varför skulle det vara bra att ha en färdigställandeförsäkring t.ex.? Den träder bara in om inte nya huset blir färdigställt, och begagnade hus är förstås färdigställda redan.

Den 10-åriga byggfelsförsäkringen har så pass hög självrisk att jag inte förstår varför den ska nämnas som fördel heller - i ett 10+ år begagnat hus får man hjälp av sin hemförsäkring om plötsligt något rasar ihop så kapitalt att det kan anses vara ett byggfel. Dessutom gäller den här försäkringen normalt sett bara för 8 år. (alltså år 3 till 10 när de flesta större fel kan anses avklarade ändå!)

Den 1-åriga hemförsäkring som ingår är ungefär likadan - den är inte värd så mycket eftersom den gör undantag för allt som kan tänkas ligga på byggbolagen som uppfört huset.

Det enda riktigt positiva med hemförsäkringen är att det visade sig ingå rättskydd så att man får hjälp av försäkringen med advokatkostnaden när man blir tvungen att få husleverantören att göra rätt för sig. :-/

Bättre isolerat än ett begagnat kan ifrågasättas - våra driftkostnader i nytt hus ligger inte alls på de nivåer som angavs i förväg, tyvärr. Ofta ligger nya tomter mindre centralt, så ökade pendlingskostnader/tid får man också väga in.

Men fastighetsskatten är lägre, det är sant. Å andra sidan blir taxeringsvärdet högt på nya huset när det väl är dags.
 
Förhoppningsvis så är stomme, tak osv mer i lod än på gamla hus! bara en parantes....
 
I den överhettade marknaden som råder idag så får du ett för din behov anpassat hus till "rätt pris" mot när du köper ett "begagnat" ett hus som marknaden satt ett pris på
 
Dessutom vet du inte hur alla avloppsrör och ledningar ser ut i ett gamalt hus. :-?
Föredrar nog nytt framför läckor och spolningar..hehe.
 
Det som ofta är problem i gamla hus, typ 50-talare är att det har bott äldre par i huset länge, och dem är så otroligt snåla på att använda vatten, därav många stopp och avloppsproblem. Vi har ett 50-talshus som det bodde ett äldre par i, avloppet var urspolat innan vi flyttade in, ca ett år, och gamlingarna flyttade ut 8 mån innan vi köpte huset, men vi har inte haft ett enda problem på våra 5 år i huset, men vi använder ju vatten, speciellt sen vi fick barn, och tvättmaskinerna går varje dag. Får avloppen stå länge utan att det spolas så torkar ju också insidan upp, vilket gör att gammalt fett och skräp torkar och spricker och sen orsakar stopp då det ramlar lös från rörväggarna.
Men visst skulle man känna sig mycket tryggare om man hade plaströr i hela huset, men det får komma när rören går sönder, eller vid nästa renovering.

/Stefan
 
Hej!
Det som avgjorde för oss var att vi fick huset exakt som vi ville med planlösning o dyl.
Vi letade under några år innan vi beslutade oss för att bygga nytt, sen är det ju fördelar med uppvärmning osv.
 
Ekonomi och marknadsvärde och sånt kan ju alltid diskuteras, det har ju mycket att göra med var man bygger och till viken kostnad. Vi bygger nytt efter att de senste 6 åren flyttat nästan varje år och gjort lite pengar på att köpa billigt och sälja dyrt (brlgh). Det innebär att vi i flera år bott i byggdamm eftersom vi totalrenoverat. För oss är den absolut största fördelen med att bygga nytt att inte behöva leva i byggdamm och ägna all fritid åt att renovera!

Okej - det är mycket jobb med att bygga nytt också men på ett mer tankemässigt plan.
 
W
Beror på vad man menar med äldre hus, jag skulle nog aldrig köpa ett 50-60 tals hus (om inte läget var fantastiskt) däremot ett riktigt stort gammalt fint hus från 1900 eller så är ju en helt annan femma. Man kan ju aldrig bygga så gediget och så fantastiskt vackert idag med tinnar och torn och roliga utrymmen (plan och bygg lär ju sätta stopp för alla sådanna projekt). Charmen i ett gammalt hus finns ju aldrig att få i ett nytt.
Jag ser mest till det estetiska och känslan i huset. Gillar verkligen nya oxo men tillslut blev det ett gammalt stort vackert 1900-tals hus byggt i massiv ek med massor av snickarglädje för att inget hus jag hade tänkt bygga kunnde matcha charmen i detta. Sedan kanske det är oekonomiskt när det gäller uppvärming (men jag har 8 kakelugnar och vem har det i ett nytt hus???) och det går åt en del i reparationer men jag tycker det är värt det. Sedan så har vi det med taxeringsvärdet, gammla hus har låga taxeringsvärden för värdeåret är ofta 1930 eller så. Tex har jag ca 1,5 mille, de nybyggda runt om har 3 ggr så mycket och husen är 3 ggr så små och tomterna är 20 ggr mindre. Klart flyttar de innan de börjar betala txeringsvärde så e det väll ok, förmögenhetsskatten däremot blir ju mer om man köpt huset kontant men ser man på sikt så betalar de ju mer i taxeringsvärde än jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.