D
Har ytterväggar liggande 3" plank. På insidan, alltså inuti själva huset, sitter någon slags brun papp uppsatt. Jag tror det är en enkel ångbroms/vindskydd. Denna papp trillar nästan ner av sig själv. Har nu en liten del yttervägg som jag behöver återställa innan jag sätter ytskikt (gips), för pappen har trillat ner och blivit till små bitar. Vilken produkt kan jag köpa? Funkar det med t.ex. Mataki Halotex W7?
https://www.hornbach.se/p/vindskydd-mataki-halotex-w7-25-x-1-4-m/10636033/

Kan jag sätta upp någon annan oplastad papp, typ grålumppapp eller oplastad mjölkpapp?

Blir provocerad av priserna på produkter som kallas för "papp" och sorteras i samma kategori av byggladorna (vindduk), närmare 2000 kr vill dom ha. Jag behöver inte ens 10 kvm så blir dyrt satan för den lilla ytan.
 
Örnpapp ska man nog undvika inåt, det har rätt stark lukt som sitter i väldigt länge.


Jag gissar att den bruna pappen är papp för pappspänning. Det var ff vanligt förekommande på 30-talet för att få en slät yta att tapetsera eller måla. Både i tak och på väggar.

Vindpapp sitter i regel på utsidan. Om du inte tänker återställa pappspänningen behöver du ingen papp på insidan utan kan sätta tex gips direkt.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
Tror inte det är för pappspänning, det har suttit på andra väggar och haft en annan känsla och styrka. Denna papp faller lätt sönder. Sitter dessutom flera ark lite hur som helst uppsatta på väggen.

Bet i sura äpplet och beställde en sån här efter snack med byggnadsvårdare och denna boutique.

https://www.isoleringsbutiken.se/oko-natur-angbroms-50-m
 
Redigerat:
Jiji Jiji skrev:
Örnpapp ska man nog undvika inåt, det har rätt stark lukt som sitter i väldigt länge.


Jag gissar att den bruna pappen är papp för pappspänning. Det var ff vanligt förekommande på 30-talet för att få en slät yta att tapetsera eller måla. Både i tak och på väggar.

Vindpapp sitter i regel på utsidan. Om du inte tänker återställa pappspänningen behöver du ingen papp på insidan utan kan sätta tex gips direkt.
Helt rätt missade att det var inåt.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Tror inte det är för pappspänning, det har suttit på andra väggar och haft en annan känsla och styrka. Denna papp faller lätt sönder. Sitter dessutom flera ark lite hur som helst uppsatta på väggen.

Bet i sura äpplet och beställde en sån här efter snack med byggnadsvårdare och denna boutique.

[länk]
Lumppapp?
 
D
Jiji Jiji skrev:
Lumppapp?
Om jag bara visste! Skulle tagit bild på det innan det föll sönder men nu är det uppsopat och utbytet i en sopsäck. Vill få det precis som innan, den konstruktionen har klarat tidens tand.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.