N
Hej,
Jag planerar att installera FTX-ventilationssystemet. Innan detta hade vi självdragsventilation med vårt oljebaserade värmesystem. Nu har vi ett NIBE värmesystem. Vilket FTX-märke bör jag välja som fungerar bra både på sommaren och vintern?
Tack!
 
N NordicNomad skrev:
Hej,
Jag planerar att installera FTX-ventilationssystemet. Innan detta hade vi självdragsventilation med vårt oljebaserade värmesystem. Nu har vi ett NIBE värmesystem. Vilket FTX-märke bör jag välja som fungerar bra både på sommaren och vintern?
Tack!
Tror inte märket spelar så mycket roll för hur det fungerar på olika årstider, jag skulle valt ett aggregat från en av de stora (Östberg, Swegon etc.) så att det förhoppningsvis finns reservdelar i framtiden. Har du bergvärme så kan du ju överväga frikyla via ventilationen men det tror jag går att få till med de flesta/alla aggregat.
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
Har du en FLVP i dagsläget?
Alla FTX- har samma bas funktion och fungerar liknande.
Skillnaden är vad du väljer för tillkommande komponenter, om du skall ha saker såsom värmebatteri/kylbatteri osv osv.
Men som svar på din fråga så har Swegon och Östberg bra villa-aggregat. Vill du ha ett mer möjligheter till styrfunktioner så skulle jag rekommendera systemair.
 
  • Gilla
NordicNomad
  • Laddar…
N
P Peter321 skrev:
Tror inte märket spelar så mycket roll för hur det fungerar på olika årstider, jag skulle valt ett aggregat från en av de stora (Östberg, Swegon etc.) så att det förhoppningsvis finns reservdelar i framtiden. Har du bergvärme så kan du ju överväga frikyla via ventilationen men det tror jag går att få till med de flesta/alla aggregat.
Tack. Ja, jag har geotermisk uppvärmning, men sker gratis kylning via ventilationen? Menar du att det finns en mekanism där luftkonditionering kan integreras med FTX?
 
N
F fluffe97 skrev:
Har du en FLVP i dagsläget?
Alla FTX- har samma bas funktion och fungerar liknande.
Skillnaden är vad du väljer för tillkommande komponenter, om du skall ha saker såsom värmebatteri/kylbatteri osv osv.
Men som svar på din fråga så har Swegon och Östberg bra villa-aggregat. Vill du ha ett mer möjligheter till styrfunktioner så skulle jag rekommendera systemair.
Vad är FLVP?
 
N NordicNomad skrev:
Vad är FLVP?
FrånLuftsVärmePump
 
N
D Dilato skrev:
FrånLuftsVärmePump
Nej, jag har bergvärme pump NIBE s-serien.
 
N NordicNomad skrev:
Tack. Ja, jag har geotermisk uppvärmning, men sker gratis kylning via ventilationen? Menar du att det finns en mekanism där luftkonditionering kan integreras med FTX?
Ja, men då måste ventilationsrören kondensisoleras noga. Och det blir rätt blygsam kyleffekt om inte ventilationssystemet överdimensioneras.

Vad jag har läst mig till är att det oftast är enklare, billigare och effektivare att köra kylan separat, antingen via en luftvärmepump eller med en eller flera fläktkonvektorer kopplade till brinen från borrhålet.
 
  • Gilla
NordicNomad
  • Laddar…
N
P Peter321 skrev:
Ja, men då måste ventilationsrören kondensisoleras noga. Och det blir rätt blygsam kyleffekt om inte ventilationssystemet överdimensioneras.

Vad jag har läst mig till är att det oftast är enklare, billigare och effektivare att köra kylan separat, antingen via en luftvärmepump eller med en eller flera fläktkonvektorer kopplade till brinen från borrhålet.
Ja, då tror jag att det är lösningen. Någon sa till mig att detta kommer att fungera med att brin ut för luftkonditionering.

https://www.vvsochbad.se/eveco-flaktkonvektor-230v-26-kw-50c-framtemp-789184

Men det är en separat lösning som inte är integrerad med FTX.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
N
Jag fick ett förslag från en installatör på EvoAir A200S G2 eller Östberg Heru 200 S EC Y2.
Priset skiljer sig inte så mycket men till Östberg måste jag köpa en styrenhet som kostar ca3000kr extra.
Jag undrar vilken jag ska välja.
 
N NordicNomad skrev:
Hej,
Jag planerar att installera FTX-ventilationssystemet. Innan detta hade vi självdragsventilation med vårt oljebaserade värmesystem. Nu har vi ett NIBE värmesystem. Vilket FTX-märke bör jag välja som fungerar bra både på sommaren och vintern?
Tack!
Hej!

Har själv precis installerat ett Östberg HERU 160 S EC-y2.
Vill bara tipsa om att du får 50% (max 30.000) bidrag på det nu via energieffektivisering https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/
 
  • Gilla
NordicNomad
  • Laddar…
Det gäller väl bara om man går från direktverkande el eller gas. Värmer man redan med bergvärme är det nog tveksamt med bidrag.
 
  • Gilla
Danielthatsme och 1 till
  • Laddar…
N
  • Gilla
Danielthatsme
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Det gäller väl bara om man går från direktverkande el eller gas. Värmer man redan med bergvärme är det nog tveksamt med bidrag.
Jo det kan nog stämma.
Själv har jag luft/luftvärmepumpar och för det gällde bidraget.

Fick krångla lite innan allt blev utrett gällande bidragsberättigande.

Men till sist fick jag bekräftat i mail från länsstyrelsen:
"Vi har nu fått ännu mer vägledning i frågan i form av överklagade avslag från Boverket. Även FTX-system utan batteri är att anse som stödberättigade åtgärder."

Men som du säger verkar det gälla hus som tidigare värms upp med el i någon form (tror t.o.m. att luft/luftpumparna måste vara minst 10 år gamla, men inte helt hundra på det)
 
  • Gilla
NordicNomad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.