Har en koppling i spabadet som läcker lite vatten. Det rör sig om en koppling till ett strilande vattenfall i ovandelen av poolen så trycket över kopplingen ska inte vara alltför stort. Det är inte mycket vatten som kommer ut men man kan se att det tränger ut små droppar i skarven vid den övre delen av det vinklade röret (se bild). Som jag förstått det så är flera av dessa kopplingar limmade så jag skulle gärna vilja undvika att plocka isär det. Finns det något sätt att täta det tillräckligt utifrån? Till exempel med hjälp av några slangklämmor i kombination med något annat eller liknande.
 
  • Vattenläckage vid limmad koppling med röd pil som markerar området, omgivet av isolering och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, har samma problem. Löste du det?
 
Inte lyckats lösa själva läckaget. Däremot stänge jag av vattenfallet vilket löste själva droppandet.
 
P Phoenix747 skrev:
Inte lyckats lösa själva läckaget. Däremot stänge jag av vattenfallet vilket löste själva droppandet.
Pluggade du slangen eller fanns det en avstängning för just vattenfallet? På mitt spabad finns det bara en avstängning, stänger man den så stryper man hela systemet.
 
Gjorde inget med slangen utan har ett separat vred ovanpå som styr flödet till fallet.
 
P Phoenix747 skrev:
Gjorde inget med slangen utan har ett separat vred ovanpå som styr flödet till fallet.
Okej, för mig rinner det lite hela tiden även om man stänger vredet ovanpå. Säkert nån frysförhindrande funktion. Funderar på att plugga slangen från pumpen.
 
Jag har lagat flera liknande läckage på mitt spabad. Väldigt enkelt, med nackdelen att det inte blir så enkelt att dela i efterhand. Köpte ett lim avsett för att täta hål i gummi och plast.

1. Gjorde rent ytorna, slipade med grovt sandpapper, använde aceton för att få bort beläggningar. Lär allt torka ordentligt.
2. Lade en första generös limskarv som jag smetade ut med pekfingret och lät torka i ett dygn.
3. Lade sedan på ett lager lim till och placerade ett tunt nät över det. Jämnade därefter med pekfingret och lät det torka i ett par dagar.
4. Till sist lade jag ett tredje tjockt lager över de tidigare och såg till att innesluta nätet helt Denna gång hade jag lärt mig att limmet inte lossnar från fingrarna så använde en liten spade stor som en fingertopp.

Har lagat "omöjliga" hål i hörn på min gamla vattensäng tidigare med samma teknik och det fungerar verkligen. Ibland kan flera lager nät behövas, där varje nytt lager är större än det föregående och således kapslar in konstruktionen.

Lycka till!
 
S StefanCalmar skrev:
Jag har lagat flera liknande läckage på mitt spabad. Väldigt enkelt, med nackdelen att det inte blir så enkelt att dela i efterhand. Köpte ett lim avsett för att täta hål i gummi och plast.

1. Gjorde rent ytorna, slipade med grovt sandpapper, använde aceton för att få bort beläggningar. Lär allt torka ordentligt.
2. Lade en första generös limskarv som jag smetade ut med pekfingret och lät torka i ett dygn.
3. Lade sedan på ett lager lim till och placerade ett tunt nät över det. Jämnade därefter med pekfingret och lät det torka i ett par dagar.
4. Till sist lade jag ett tredje tjockt lager över de tidigare och såg till att innesluta nätet helt Denna gång hade jag lärt mig att limmet inte lossnar från fingrarna så använde en liten spade stor som en fingertopp.

Har lagat "omöjliga" hål i hörn på min gamla vattensäng tidigare med samma teknik och det fungerar verkligen. Ibland kan flera lager nät behövas, där varje nytt lager är större än det föregående och således kapslar in konstruktionen.

Lycka till!
Hej! Vad bra beskrivning. Vad är de för nät du använder?

MVH
Per
 
Tangit pvc lim för poolkopplingar ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.