krillek krillek skrev:
Nja, jag säger tvärt om - täta *inte* mellan bågarna. Poängen är att luften ska kunna cirkulera. Det är inte otroligt att cirkulationen har förstörts när man har målat och kluddat på bågarna under årens lopp.

Du kan ju kika i min gamla tråd (tyvärr aldrig avslutad) om fönsterrenovering - kanske kan du få några tips :)

[länk]
Precis det jag skrev. "Otätt mellan bågarna"
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
TRJBerg
För en okunnig som mig själv har jag lärt mig att vid t ex dubbla fönster (dvs ytterfönster + innanfönster) så ska man täta det inre fönstret mot rummet medan det yttre fönstret ska ha ventilation mot utsidan. Är det rätt eller fel?
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
M Maestrono skrev:
Precis det jag skrev. "Otätt mellan bågarna"
sorry, läste för snabbt :oops:
 
Microkatten
Hestiashem Hestiashem skrev:
Det jag är mest orolig för är kittningen. Jag har tittat på Gantelius instagram där han kittar fönster. Det ser väldigt lätt ut när han gör det men det kräver nog en hel del träning för att få det jämnt och bra.
Det kan noga vara olika, men min egen erfarenhet som nybörjare var att det ändå gick hyfsat snabbt att få rimliga resultat. Linoljekitt är ganska förlåtande och det är enkelt att börja om när det inte går som man vill.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
För en okunnig som mig själv har jag lärt mig att vid t ex dubbla fönster (dvs ytterfönster + innanfönster) så ska man täta det inre fönstret mot rummet medan det yttre fönstret ska ha ventilation mot utsidan. Är det rätt eller fel?
Korrekt uppfattat. Gäller både kopplade fönster och fönster med separata ytter och innanbågar. Inte alltid det går med separata bågar om det saknas anslagslist - det var därför man ofta tätade med klisterremsor när innanbågarna sattes in på hösten.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Hestiashem Hestiashem skrev:
Jättebra tråd! Fick massor av tips. Jag vill också få ner karmar och bågar till trärent. Känns bättre att få börja på nytt när man inte vet vad för slags färger man använt genom åren.

Det jag är mest orolig för är kittningen. Jag har tittat på Gantelius instagram där han kittar fönster. Det ser väldigt lätt ut när han gör det men det kräver nog en hel del träning för att få det jämnt och bra.

När det gäller färgborttagning har jag fått en hel del uppslag via din tråd. Linoljesåpan ska jag testa! Tänkte annars köra färgborttagningsmedel Jape Sanera färg. Har använt det tidigare till innerdörrar i funkislägenhet - med bra resultat.

Jag har ett annat litet projekt med en rostig räfsa som jag tänkte fixa. Där ska jag använda saltsyra för att få bort rost. Det känns inte helt tryggt att hålla på med syra. Så tipsen i din tråd var intressanta. Jag har dock ingen batteriladdare

Jag såg att tråden inte var avslutad. Betyder det att fönsterna aldrig blev målade! Eller blev det bara inte fotat? ☺️
Tack. Att inte tråden avslutades handlade nog mer om brist på tid/ork att fota och dokumentera långa trådar. Fönstren på huvudbyggnaden, totalt 200+ bågar, är klara. Men jag har en del fönster kvar på sidobyggnaderna så det finns jobb att göra och kanske fota/dokumentera om andan faller på :)
 
  • Gilla
Hestiashem
  • Laddar…
Hestiashem Hestiashem skrev:
Eftersom kondensen sitter mellan bågarnas glas är det inte själva tätningslisten mellan karm och båge som är problemet.
Jo, det är det. Såvida vi inte menar olika saker med "mellan glasen"...?

Om luft läcker ut inifrån bostaden förbi/genom dåliga tätningslister mellan innerbåge och karm så kyls luften (+vatteninnehåll) när den träffar ytterrutans insida och vattenångan kondenserar på rutan.

Sedan kan det också vara så som Maestrono skriver. Det ena utesluter inte det andra. Båda sakerna ger kondens mellan fönstren. Skillnaden är att om det läcker in utifrån så uppstår kondens endast när/efter det regnar, medan om det inte är lufttätt vid listerna så blir det kondens även om det inte regnar.

Vad gäller kittning så är min erfarenhet densamma som Microkattens (#19). Börja med det minst kritiska fönstret. Efter att man kittat ett fönster så har man en god känsla redan för kittningen. Sedan går det fortare och blir aningens mer rätt redan första ggn för varje ytterligare fönster man gör, men det blir gott nog redan första ggn bara man är ihärdig och gör om tills det blir bra. Som sagt, med linoljekitt är det lätt att göra om då det tar lång tid att stelna.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
C
Microkatten Microkatten skrev:
Det kan noga vara olika, men min egen erfarenhet som nybörjare var att det ändå gick hyfsat snabbt att få rimliga resultat.
Instämmer. Kittningen är det roligaste momentet, det får man kläm på efter några försök och är man missnöjd gör man bara om. Några tips utifrån egna erfarenheter är dels att vara noga med bredden på kittningen så att den blir lika bred som, och går kant-i-kant med kittfalsen. Blir inte så snyggt om kittningen blir för bred eller för smal. Dels att undvika kladd på glasen vilket är svårt att få bort.

Jag har dessutom alltid lagt glasen i tryckkitt och vibrerat dem på plats med vibrerande slipmaskin (utan slippapper och med en kartongbit imellan) med väldigt bra resultat.
 
  • Gilla
Hestiashem och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Några tips utifrån egna erfarenheter är dels att vara noga med bredden på kittningen så att den blir lika bred som, och går kant-i-kant med kittfalsen. Blir inte så snyggt om kittningen blir för bred eller för smal. Dels att undvika kladd på glasen vilket är svårt att få bort.
Jag kittar ungefär 1-2 mm innanför kittfalsen. Då kan jag måla 1-2 mm utanför kittet ner på glaset för att säkerställa att det blir tätt och hamnar då perfekt i nivå med bågen och det ser bra ut inifrån.

Jag har också slutat att försöka få en helt perfekt kant när jag målar. Jag skär istället rent färgkanten på både in- och utsida med en bred spackel som anhåll och en rakbladsskrapa. I samma veva tar jag bort eventuellt kvarvarande kladd av kitt och färg från glasen med rakbladsskrapan och putsar slutligen rutan ren.
 
  • Gilla
Hestiashem och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att det viktigaste för att få en bra lottning är att verkligen knåda linoljekittet ordentligt tills det blir varmt och smidigt innan man börjar kitta. Att kitta med kallt kitt gör ingen glad
 
  • Gilla
Hestiashem
  • Laddar…
Alebaleportocale
Hestiashem Hestiashem skrev:
Jag ska skicka färgen på analys på måndag..
Var har du skickat färgproven?
 
Jag har inte hunnit skicka in det än men jag ska skicka det till Aanalys - https://aanalys.se
Verkar enkelt och prisvärt.
 
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
Alebaleportocale
Blev det bly i färgen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.