Skissar på ett cykelskjul där jag undrar vad som är bästa metod för infästning av själva takbalken mot stolpen. Stolpen är 90x90 och jag har tänkt jacka ur på framsidan för att lägga den främre balken däri. Men sen undrar jag om de som gå bakåt ska fästas på utsidan av stopen som i bild 1 eller om jag ska jacka ut för den också som i bild2? kanske inte spelar så stor roll? vi har i dagsläget inte bestämt hur sidorna ska täckas. Antagligen liggande spjälor typ 2/3 men finns också en tanke att täcka de helt med stående panel
 
  • 3D-skiss av ett cykelskjul som visar den främre takbalkens infästning genom urjackning i stolpen samt funderingar kring infästningen av de bakre balkarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av cykelskjul med en stolpe som håller upp en takbalk. Det visas två metoder för fastsättning; en med urjackning och en utan. Måttangivelser syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver i jacka ur någonstans. Det håller även o du bara skruvar fast takbalkarna. Men sen är frågan om skjulet ska täckas med träpanel exempelvis. Dvs är det bättre eller sämre att balken ligger jäms med stolparna, eller att den ligger utanpå.
 
A AG A skrev:
Du behöver i jacka ur någonstans. Det håller även o du bara skruvar fast takbalkarna. Men sen är frågan om skjulet ska täckas med träpanel exempelvis. Dvs är det bättre eller sämre att balken ligger jäms med stolparna, eller att den ligger utanpå.
Tack. Kanske är ett helt icke problem då. Framåt tänker jag blir ”snyggast” med att jacka ur men kanske knappt värt tiden för det heller 😀

Sidorna är mer hur det blir om vi ska kläd dom. Men får lösa det sen då också
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Bara ytterligare en fråga. Hur fäster jag de invändiga takbalkarna. Hade tänkt balkskor men balkarna ska ju vinklas en del. Inte så mkt. Tänker bara ha 10cm diff på fram-bak (2,4 m längd) men en balksko är kanske mest för helt plana reglar? Ska jag köpa såna här där man vinklar upp nedre plåten utirån den vinkel man ska ha eller ska jag bara köra vinkelbeslag på sidorna?
https://www.bauhaus.se/balksko-simp...65653&indexName=nordic_production_sv_products

Balksko från Simpson Strong-Tie med 45 graders lutning, dimensioner 45x120x1,5 mm, används för att fästa invändiga takbalkar med vinkling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fredrik.johansson skrev:
Har du kikat på någon färdig ritning?
Här finns ett förslag som du kan hämta lösningar från, det är ju onödigt att uppfinna hjulet flera gånger…
[länk]
jodå. men de lägger takbalkarna uppe på bärlinan så att säga. jag fäster in det för att hålla takhöjden nere och få lite annan design
 
Titta på konstruktionsskruv så slipper du fula beslag
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Titta på konstruktionsskruv så slipper du fula beslag
du menar man drar det rakt igenom främre bärlinan så att säga alt skråskruvar?
 
Om du tittar på dessa så finns det beskrivning på hur du ska skruva för att det ska hålla
 
O olofh skrev:
Bara ytterligare en fråga. Hur fäster jag de invändiga takbalkarna. Hade tänkt balkskor men balkarna ska ju vinklas en del. Inte så mkt. Tänker bara ha 10cm diff på fram-bak (2,4 m längd) men en balksko är kanske mest för helt plana reglar? Ska jag köpa såna här där man vinklar upp nedre plåten utirån den vinkel man ska ha eller ska jag bara köra vinkelbeslag på sidorna?
[länk]

[bild]
Jag förstår din tanke med att hålla nere höjden. Men hur ska egentligen byggnaden se ut. Mem infälda takbalkar får du ju inga taksprång. Utantaksprång kommer fasaden fort bli dålig.
Men, om du till trots gör som du tänkt, så fungerar det utmärkt med helt vanliga balkskor i den lutningen. Först sågar du bara rätt vinkel på änden av regeln som ska fästas i balkskon. Sen gör du ett litet jack i underkant på regeln, som ska stå i balkskon.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag förstår din tanke med att hålla nere höjden. Men hur ska egentligen byggnaden se ut. Mem infälda takbalkar får du ju inga taksprång. Utantaksprång kommer fasaden fort bli dålig.
Men, om du till trots gör som du tänkt, så fungerar det utmärkt med helt vanliga balkskor i den lutningen. Först sågar du bara rätt vinkel på änden av regeln som ska fästas i balkskon. Sen gör du ett litet jack i underkant på regeln, som ska stå i balkskon.
Tack. Det låter vettigt. Det är ju bara ett cykelförråd så antagligen blir det semiöppna sidor med spjälor/ribbor alt vanliga panelbrädor
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.