Någon som testat lödskarvhylsor till begränsningskabeln? Nackdel att kabeln måste skalas och hylsan värmas, men egentligen bara ett lite besvärligare moment. Fördelar bl.a. bättre draghållfasthet, kortare kabel och lägre pris med ~3 kronor styck. Om jag ska gissa tror jag de är bättre tätade och har betydligt säkrare anslutning än 3M-klämmisarna.

Finns på t.ex. Würth eller sök på Tyco CWT-9003 på eBay (finns olika längder och storlekar men 9003/blå verkar bäst lämpad).

 
Eftersom det är viktigt att skarven blir tät, skall denna hylsa fungera lika bra eller till och med bättre. Problem blir det om det är begränsningsslinga som skall sättas ihop med guidekabel, då det är tre kablar.
 
  • Gilla
Pontus Berg
  • Laddar…
Jag har jobbat med varianter av dessa och det gäller att ha en bra varmluftpistol, dels varm nog och som blåser på en liten yta. Ska den ner i backen skulle jag sätta ett lager krymplsang utanpå, gärna med lim.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Inte löd, men däremot vanliga krympskarvhylsor med lim. Fungerar klockrent överallt där två kablar skarvas. Har nog ett tjugotal sådana skarvar i begränsningsslingan utan problem.
www.swedol.se/krympskarvhylsa-duraseal-forpackning-100-st.html

Jag använder massor av dessa när jag skarvar kablar i båten, och de har aldrig felat där heller.

Krympskarvhylsor är ju dessutom i princip vad som används när kraftkabel skarvas i mark, men då med lös krympslang med lim som dras på en oisolerad krymphylsa. Slutresultatet blir dock det samma. Sedan kommer i det fallet ytterligare en limkrympslang på för manteln, men det är inte för tätheten utan för isolationens skull.

Så jag vågar påstå att det är en beprövad metod.

Lödhylsor har jag använt en del till tunna signalkablar, och jag har samma erfarenhet som fotografen - det krävs rätt mycket värme för att smälta tennet. Tyvärr gillar i vart fall Husqvarnas kabel inte värme något vidare. Isoleringen blir lätt deformerad. Krymphylsorna behöver inte lika mycket värme.
 
  • Gilla
Tobbe Arnesson
  • Laddar…
Värmekälla tänker jag mig någon liten blåslampa snarare än varmluftpistol (för att slippa mecka med 230 skarvsladdar), då bör det gå att hetta upp tennet till sina +200° hyfsat lokalt utan att skada kabelns isolering.

Någon på Facebook har kört med denna typ av skarvar i över fem år utan problem.

Jag tror tennvarianten är bättre en de med bara lim, om det mot förmodan kommer in fukt i hylsan. Det är suboptimalt vid starkström och applikationer med vibrationer att löda, men för signalkabeln torde det vara optimalt.

De ska även funka för tre tåtar enligt de produktbeskrivningar jag läst, men risken att det blir otätt torde öka.

Mekonomen har också men kallar dem lödhylsa. Försöker få svar på om de tar 23,- för en hylsa eller för en förpackning om 100. Hemsidan är något oklar.
 
Mekonomens pris var 23,- per hylsa, så ingen bra kanal.

Klädsamt iofs att de erbjöd halva priset eftersom hemsidan var oklar (vilket de har för avsikt att åtgärda). (y)
 
Igår hade jag "nöjet" att testa lödskarvhylsan på begränsningskabeln. Använde en liten blåslampa med butangas. Den första eldade jag upp, men nästföljande två fick jag ihop på ett bra sätt. Fick flytta runt lågan mycket, för att hetta upp tennet utan att smälta krympslangen. Det syns när flussmedlet börjar väta, då är det nära att tennet smälter.

Tar mycket längre tid än klämvarianten (~3-4 minuter), men jag tror fortfarande att det är en bättre skarv och framförallt billigare.

Jag köpte fabrikat Tyco från eBay i samband med att jag gjorde den här tråden. Nu verkar det finnas fler som säljer i Sverige.
 
S
Det går ju åt 2 st 3M när man ska fixa ett brott på befintlig dragning/begränsningskabel i gräsmattan.
Är månne en annan uppsida med lödskarvhylsor att man klarar sig på 1 st per brott? (Att de ”med sin längd” och ”raka konstruktion” samtidigt blir som bro mellan de båda ändarna?)

🤔
 
På de krympskarvar jag använt så har jag bara haft en tändare.
 
C
S Spanarn10 skrev:
Är månne en annan uppsida med lödskarvhylsor att man klarar sig på 1 st per brott? (Att de ”med sin längd” och ”raka konstruktion” samtidigt blir som bro mellan de båda ändarna?)
Grimsholm har sådana specialhylsor i sortimentet:
Två långsamma lodskarvkopplingar från Grimsholm, en grön och en svart, som används för att skapa anslutningar i kablar, visade ovanifrån.
https://www.grimsholm.com/produkter/robotgrasklippare/kopplingar/lodskarvkoppling-lang-4-pack
https://www.grimsholm.com/produkter/robotgrasklippare/kopplingar/lodskarvkoppling-lang-50-pack

Man kan dock diskutera poängen med dessa då de inte är billigare än 2 x Scotchlok-skarvar.
Men annars, nej. Ändarna skall gå omlott i i hylsan.

Har själv bara testat vanliga presshylsor med smältlim, men de har inte gett en tillförlitlig/vattentät anslutning mot kabelns isolering och har med tiden gett fuktinträngning och korrosion i kabeln. Så personligen kör jag på med Scotchlok.
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
C cpalm skrev:
Grimsholm har sådana specialhylsor i sortimentet:
[bild]
[länk]
[länk]

Man kan dock diskutera poängen med dessa då de inte är billigare än 2 x Scotchlok-skarvar.
Men annars, nej. Ändarna skall gå omlott i i hylsan.

Har själv bara testat vanliga presshylsor med smältlim, men de har inte gett en tillförlitlig/vattentät anslutning mot kabelns isolering och har med tiden gett fuktinträngning och korrosion i kabeln. Så personligen kör jag på med Scotchlok.
OK, tack.

”Poängen”, tja jag tänker att 1 (skarv) alltid är bättre än 2. Ju färre skarvar desto bättre.

Dock så blev jag efter din upplysning och länkar uppmärksammad på att det finns en produkt av ”den vanliga” sorten, som också fyller den funktion som jag fiskar efter. Gripsholm även den, nedan.
Ger inte lika lång ”bro” mellan de båda ändarna men normalt sett bör det ju räcka då. (Varför inte alla skarvkopplingar har ingångarna riktad på det sättet, ”horisontellt, på linje” blir då spontant ett mysterium.)

Så för just argumentet att slippa 2 st skarvar/kopplingar per kabelbrott så torde, som jag nu förstår det, då nedan produkt vara helrätt. 🧐🙂

Skarvkoppling GRIMSHOLM GREEN, produktbild med grönt lock och tre anslutningar, pris 49,90 kr, artikel nr 10273050, för reservdelar till robotgräsklippare. Två gröna kablar går genom en jordbädd och är kopplade till en blå elektrisk kopplingsdosa. En tång med röda handtag hänger nedanför dosan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En elektrisk skarvkoppling från Grimsholm Green visas, placerad under marken, med två gröna kablar anslutna på vardera sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
S Spanarn10 skrev:
”Poängen”, tja jag tänker att 1 (skarv) alltid är bättre än 2. Ju färre skarvar desto bättre.
Jo, det kan man hålla med om. Men Grimsholms långa lödskarvhylsa är ju i praktiken ett "halvfabrikat" med 2 skarvar, så det tycker jag missar den poängen.

I praktiken har jag noterat att det ofta blir skador på isoleringen i samband med kabelbrott och sådana skador bör definitivt klippas bort, för korrosionsskador är skit att felsöka. Men även om ändarna är fräscha är det inte så jäkla lätt att få ihop ändarna och samtidigt montera ett skarvdon.

Med tanke på att det är en utsatt del där Scotchlok-donen visats sig ha god prestanda kan man också fundera på om det lönar sig i längden att experimentera med alternativa "no name"-produkter.
 
Jag skaffade min första Robomow för 18 år sedan, i samband med lite ombyggnationer häromåret så drog jag om en bit av kant-ledningen. För att slippa leta upp var lag lagt kablaget i garaget senast så drog jag upp en bit som skulle bli oanvänd, men som fungerade.

Jag hittade ett gäng skarvar på den biten som jag gjort för ungefär 10 år sedan. Någon var fylld Scotchlok, någon Wago topp-skarv, några var vanliga tomtehattar och ett par var enbart 4-5cm tvinnad kabel utan något skydd öht.

När jag tänker tillbaka så var det helt enkelt ett ställe där kabeln gick väldigt dumt från början och blev klippt några gånger. Jag hade bara någon enstaka "rätt" typ av koppling och resten blev temporär-fixad bara för att få igång skiten för stunden så att jag kunde göra om och göra rätt sen...

Med det som praktiskt exempel så har jag insett att det förvisso är trevligt med en bra skarv, men man behöver komplicera det mer än nödvändigt...
 
Det fungerar utmärkt att reparera slingbrott genom att löda ihop ändarna och skydda med limkrympslang.

Så lödtenn och limkrympslang behövs. Plus div verktyg och kunskap att använda dem. Vid större skador kan man behöva ersätta med en bit extra kabel. Då krävs två skarvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.