En fråga angående testamente, jag har gjort lite sökningar och hittat motvisande svar.

Ett gift par där ena parten har barn och den andra inte har barn, parten utan barn avlider och det tidigare gemensamt skrivna testamentet där man ärvde varandra har hittills ej hittats, vad händer om detta ej hittas?

Kan den avlidnes syskon eller andra släktingar kräva något eller kan den efterlevande leva vidare i lugn och ro utan att behöva sälja eller flytta om testamentet ej hittas?
 
Släktingar till den barnlöse kan bara ärva om han avlider sist. Och de fortfarande inte har gemensamma barn då.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för svaren!
Jag har dels hittat detta men även att tex syskon till den avlidna kan ärva då make/maka bara ärver 50% enligt lag vilket i detta fallet inte blir bra om det är möjligt.
 
Du har fått ett bra svar med en tydlig länk till en bra källa av @Klass0n.

Så länge paret var gifta, den avlidne inte hade barn och det inte finns ett testamente finns inte mer att säga.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Stort tack för svaren!
Jag har dels hittat detta men även att tex syskon till den avlidna kan ärva då make/maka bara ärver 50% enligt lag vilket i detta fallet inte blir bra om det är möjligt.
Processen är att vid ett dödsfall så gör man en bodelning. Om vi antar att det inte finns äktenskapsförord eller annan enskild egendom. Så är alla tillgångar (fastigheter, möbler, bilar, sparkapital osv) som finns i familjen giftorättsegendom. Den skiftas så att den efterlevande får behålla hälften. Det är den eftelevnades del av den totala egendomen, detta är inget arv, utan den efterlevandes andel av familjens tillgångar. . Dödsboet får den andra halvan. Arvingarna till dödsboet får ut dödsboets tillgångar som arv.

I fallet att de är gifta, och det finns inga gemensamma barn, den avlidne har inga barn sedan tidigare. Då ärver den efterlevande allt i dödsboet. Det blir alltså inget arv till andra släktingar som syskon till den avlidne.

I fallet att det är den med barn sedan tidigare som avlider först. Så blir det annorlunda. Barnen som i det här fallet är särkullsbarn ärver i så fall den avlidne. Den efterlevande får inget från dödsboet.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Skulle våga påstå att en enkel Google sökning ger ett tydligt svar:

[bild]

[länk] har barn-,Om den avlidne inte har barn,Det behövs ingen bodelning.
Jag fick detta klargjort av begravningsbyrån igår så nu kan den efterlevande utan problem börja göra sej av med egendom som ej ska behållas.

Stort tack till alla för hjälpen!
 
  • Älska
Klass0n
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag fick detta klargjort av begravningsbyrån igår så nu kan den efterlevande utan problem börja göra sej av med egendom som ej ska behållas.

Stort tack till alla för hjälpen!
Skönt att höra att det löste sig!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Skönt att höra att det löste sig!
Besöket hos begravningsbyrån var ganska intressant, en enkel kista av spånskivor för transporten från bårhus till kremering kostar ca 5500:-, jag har märkt att jag är i fel bransch.....
 
  • Wow
Klass0n
  • Laddar…
nuförtiden är väl reglerna ändrade? Man får spika ihop sin egen låda om man vill.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
För barnlösa par som båda har syskon kan det kanske vara läge att tänka på hur de vill att deras arv ska fördelas. Om inget skrivs är det väl slumpen som avgör, syskon till den sist avlidne ärver allt.
Finns det någon testamentekonstruktion som är hållbar, dvs den kan inte ändras av den make som lever längst?
Om vi antar att A och B är barnlösa och har var sitt syskon, AS och BS. Om A äger en del av en familjegård tillsammans med AS, kan ju A vara intresserad av att den slutligen ärvs av AS eller AS efterlevande, och inte av BS ifall A skulle avlida först.
 
Ett testamente där den man vill ska ha något ärver det direkt är förstås enklast, men jag antar att frågan också bygger på att maken först ska sitta med orubbat bo.

I så fall kan arvet uppskjutas, så att den efterlevande maken får full dispositionsrätt och arvet först skiftas efter att båda dött. Lite som med gemensamma barn alltså.

Problemet med det är att full dispositionsrätt innebör just det, och den efterlevande kan skänka bort allt till Sköndals katthem eller köper kaviar och champagne för allt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kindvall skrev:
För barnlösa par som båda har syskon kan det kanske vara läge att tänka på hur de vill att deras arv ska fördelas. Om inget skrivs är det väl slumpen som avgör, syskon till den sist avlidne ärver allt.
Finns det någon testamentekonstruktion som är hållbar, dvs den kan inte ändras av den make som lever längst?
Om vi antar att A och B är barnlösa och har var sitt syskon, AS och BS. Om A äger en del av en familjegård tillsammans med AS, kan ju A vara intresserad av att den slutligen ärvs av AS eller AS efterlevande, och inte av BS ifall A skulle avlida först.
Man kan skriva att make/maka ärver med förbehåll om viss egendom som ska gå vidare till specifik person.
Jag och sambon har testamente dels pga vi inte är gifta och jag har barn sedan tidigare relation med äktenskapslik konstruktion där efterlevande ärver som enskild egendom.
 
K kindvall skrev:
För barnlösa par som båda har syskon kan det kanske vara läge att tänka på hur de vill att deras arv ska fördelas. Om inget skrivs är det väl slumpen som avgör, syskon till den sist avlidne ärver allt.
Finns det någon testamentekonstruktion som är hållbar, dvs den kan inte ändras av den make som lever längst?
Om vi antar att A och B är barnlösa och har var sitt syskon, AS och BS. Om A äger en del av en familjegård tillsammans med AS, kan ju A vara intresserad av att den slutligen ärvs av AS eller AS efterlevande, och inte av BS ifall A skulle avlida först.
Nej, det är fel. Efter den siste dött delas boet - hälften går till den enas syskon (eller syskonbarn) och hälften till den andras. Det kallas för efterarv.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Nej, det är fel. Efter den siste dött delas boet - hälften går till den enas syskon (eller syskonbarn) och hälften till den andras. Det kallas för efterarv.
Gäller det verkligen i normalfallet? Alltså om det inte finns testamente om det?

Efterarv trodde jag bara gällde gemensamma barn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.