Kaminen till badtunnan sprang läck i vintras, sannolikt pga ispropp

För att laga behövs svetsning. Har inga större erfarenheter av svetsning själv. Har hört att det är svårt med aluminium. Någon med erfarenhet som kan ge tips input, vad för svets, tråd, gas🙂?

Tar även tacksamt emot tips på verkstad eller kunnig person som skulle kunna lösa problemet runt mellansverige; Uppsala, Örebro, Borlänge, Sveg, Torsby...
 
  • Aluminiumkamin till badtunna stående på en gammal skottkärra i en trädgård, med en badtunna i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av en kaminkonstruktion med synlig rost och en läckagepunkt som behöver svetsas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i aluminiumkamin till badtunna, orsakad av ispropp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en sprucken aluminiumkant i en kamin till en badtunna, kantens yta är ojämn med tydliga skador och rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt svetsar man aluminium med TIG ren argon och växelström volfram elektrod legerade med torium.
Det finns även pinnar för elsvets men det är svårt om man inte är van! Förvärmning, elektrodens hölje är flussmedel och ska flyta före smältan.
Jag rekommenderar att ta kaminen till en verkstad som sysslar med svetsning i tunnplåt typ aluminium.
 
L Leif i Skåne skrev:
Normalt svetsar man aluminium med TIG ren argon och växelström volfram elektrod legerade med torium.
Det finns även pinnar för elsvets men det är svårt om man inte är van! Förvärmning, elektrodens hölje är flussmedel och ska flyta före smältan.
Jag rekommenderar att ta kaminen till en verkstad som sysslar med svetsning i tunnplåt typ aluminium.
Aluminium måste dessutom vara helt rent innan man försöker svetsa. Går med M.I.G. Om man har tråd som passar materialet och argongas.
 
Det är högst olämpligt att ha en kamin i aluminium som riskerar att utsättas för väta. Jag rekommenderar att du byter kamin.
 
S Stubai skrev:
Det är högst olämpligt att ha en kamin i aluminium som riskerar att utsättas för väta. Jag rekommenderar att du byter kamin.
Du är medveten om att det finns olika sorters aluminium..?
Och att det är byggt så från början och funkar?
 
S Stubai skrev:
Det är högst olämpligt att ha en kamin i aluminium som riskerar att utsättas för väta. Jag rekommenderar att du byter kamin.
Aluminiumbåtar då?
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Problemet med aluminium är att det har extremt stor värmeutvidgning och dålig utmattningshållfasthet. De två i kombination är inte riktigt bra i en kamin. Även om vattenmantlingen precis lyckas hålla temperaturen under aluminiumplåtens smältpunkt.

Därför är jag inte säker på att det där är ispropp. Det kan lika bra vara överhettning.

Fel material och fel konstruktion


Rostfritt är bättre men där måste man se till att all plåt som har kontakt med eld har vatten på baksidan. Rostfritt utan bra vattenkylning står dåligt mot eld. Vanligt järn står litet bättre mot eld.
 
K Kane skrev:
Aluminiumbåtar då?
Man eldar sällan i aluminiumbåtar.
Aluminium är relativt stabilt vid normalt ph-värde men tål varken sura eller basiska miljöer. Sura miljöer går lite bättre än basiska miljöer.
Björkaska är basisk och blandar man den med vatten får man ett lut som fungerar utmärkt att bryta ner aluminium.
 
MultiMan
H heimlaga skrev:
Problemet med aluminium är att det har extremt stor värmeutvidgning och dålig utmattningshållfasthet. De två i kombination är inte riktigt bra i en kamin. Även om vattenmantlingen precis lyckas hålla temperaturen under aluminiumplåtens smältpunkt.

Därför är jag inte säker på att det där är ispropp. Det kan lika bra vara överhettning.

Fel material och fel konstruktion


Rostfritt är bättre men där måste man se till att all plåt som har kontakt med eld har vatten på baksidan. Rostfritt utan bra vattenkylning står dåligt mot eld. Vanligt järn står litet bättre mot eld.
Rostfritt höll ändå emot bra i SpaceX Starship vid senaste testet då det tappade en hel del värmeskyddsplattor vid återinträdet i atmosfären. Det blev lite hål i två av styrvingarna men de fortsatte fungera och Starship kunde landa kontrollerat i havet. De hade medvetet plockat bort två plattor längst ner på farkosten (inget känsligt bakom, bara plåten) och där kunde man se inifrån att stålet glödde, men det gick inte hål.


Rymdfärjan Columbia förintades tragiskt 2003 när värmeskyddet skadades och plasma kom in i aluminiumstrukturen som smälte tämligen omedelbart. Mycket sämre utfall än med Starship.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Rostfritt höll ändå emot bra i SpaceX Starship vid senaste testet då det tappade en hel del värmeskyddsplattor vid återinträdet i atmosfären. Det blev lite hål i två av styrvingarna men de fortsatte fungera och Starship kunde landa kontrollerat i havet. De hade medvetet plockat bort två plattor längst ner på farkosten (inget känsligt bakom, bara plåten) och där kunde man se inifrån att stålet glödde, men det gick inte hål.

[media]
Rymdfärjan Columbia förintades tragiskt 2003 när värmeskyddet skadades och plasma kom in i aluminiumstrukturen som smälte tämligen omedelbart. Mycket sämre utfall än med Starship.
Erfarenhetsmässigt så tål rostfritt några upphettningar. Det går ju att valsa till plåt och profiler. Det går också att smida och svetsa.
Problemet kommer efter flera upphettningar då materialet börjar spricka sönder.
 
MultiMan
Starship är tänkt att återanvändas många tiotals gånger, precis som Falcon 9 och möjliggöra en bas på månen som första steg, så jag hoppas du har fel om egenskaperna.

Edit: Starship i nuvarande iteration (men är tänkt att förlängas och ha fler motorer) är 9 meter i diameter och 121 meter hög. Rostfritt stål var enligt SpaceX det enda material inom en rimlig budget som står pall för de enorma krafterna inblandade i att få upp 100+ ton last i en sådan jätteraket. Redan idag ger motorerna mer än dubbelt så stor dragkraft som ikoniska Saturn 5. Den som lever får se.
 
Redigerat:
Det är fullt möjligt att det tål 15 resor till rymden och så byter man de mest utsatta delarna och så går det bra 15 resor till. Muskvitj har ju pengar.

Däremot kanske man inte vill ha en kamin som tål att eldas 15 gånger.
 
  • Haha
Stubai
  • Laddar…
F
L Leif i Skåne skrev:
Normalt svetsar man aluminium med TIG ren argon och växelström volfram elektrod legerade med torium.
Det finns även pinnar för elsvets men det är svårt om man inte är van! Förvärmning, elektrodens hölje är flussmedel och ska flyta före smältan.
Jag rekommenderar att ta kaminen till en verkstad som sysslar med svetsning i tunnplåt typ aluminium.
Elektrodrekommendationen är fel där. Thorium (WT) har man inte till aluminium. Det vanligaste är grön (WP), ren volfram.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Starship är tänkt att återanvändas många tiotals gånger, precis som Falcon 9 och möjliggöra en bas på månen som första steg, så jag hoppas du har fel om egenskaperna.

Edit: Starship i nuvarande iteration (men är tänkt att förlängas och ha fler motorer) är 9 meter i diameter och 121 meter hög. Rostfritt stål var enligt SpaceX det enda material inom en rimlig budget som står pall för de enorma krafterna inblandade i att få upp 100+ ton last i en sådan jätteraket. Redan idag ger motorerna mer än dubbelt så stor dragkraft som ikoniska Saturn 5. Den som lever får se.
Man kan ju gissa att det rostfria i starship kanske inte är helt vanligt rostfritt
 
MultiMan
"Originally it was 301 stainless steel on Starship Mk1 back in 2019. Then they switched to 304L stainless steel for the SN-series Starship 10km-altitude test vehicles. And now SpaceX is using their own-spec "30X" stainless steel. Still an austenitic-type stainless steel I think."

"304L has long been the choice for cryo liquid rocket engines in stainless. Weaker than regular 304 at room temperature but stronger at cryo temperatures (LOx boiling point and below). Elon just tweeted they were working on a custom alloy of "ultrahard 30x rolled stainless". Fans went overboard stating "rolled 30 times" and such. No, he just meant a 300 series alloy. Never explained what "ultrahard" meant, nor why the vessel walls would need to be hard. Indeed, that tends to be more brittle. You mainly want high tensile strength and "tough" is nice (tears like taffy, not brittle cracks)."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.