B
Under min renovering hade jag själv önskat att snabbt kunna få en uppfattning om de olika gipstyper som finns, fördelar/nackdelar m.m. Nu har jag betat av flera av dessa typer och tänkte därför dela med mig av lite erfarenheter, om det är av intresse för någon. Har även gjort ett litet test för att se hur pass bra de står sig för mindre skador.

Fibergips
Detta är en blandning av 80% gips och 20% cellulosa som ska göra skivan hårdare och skruvfast samt bättre ljudisolerad. Skivan väger 15 kg / m2 vilket är 67% tyngre än vanlig gips. Kräver speciell skruv eller hårdgipsskruv. Finns i bredder om 600 eller 900 mm.

Erfarenheter: Jag valde att bygga två väggar med understa lagret av fibergips istället för OSB, egentligen främst för att jag ville prova samt önskade så god ljudisolering som möjligt i dessa väggar. Skivan är betydligt tyngre än vanlig gips samt stabilare och kan säkert bidra till bättre ljudisolering. Att den är skruvfast tycker jag är lite av en överdrift, iaf om man jämför med OSB. Skivan är svårjobbad då en 900x2500 skiva väger 34 kg samt då man måste såga till dem, det går inte att knäcka dem. Vid sågning dammar det något extremt och man behöver göra detta utomhus. Skivan har ingen kartong vilket gör att de är känsliga i kanter etc, det går att slå av hörn ganska lätt. Därtill går dem inte att måla direkt utan hela skivan behöver bredspacklas. Jag upplevde även att man behövde jämna till runt skruvhuvuden då avsaknad av kartong gjorde att material bullar upp runt skruvhuvudet. Jag valde att sätta fibergipsen horisontellt (undre lagret) vilket man kan göra och vilket nästintill behövs då de endast verkar finnas i 600 och 900 bredd, vilket blir knepigt på reglar cc 60. Detta fungerar dock bra då man oavsett placering ska limma ihop långsidorna med tillhörande lim. Summa summarum, väggen blev trots ursprungliga 45 reglar mycket stabil med fibergips undertill och hårdgips över och känns mer nästan mer som murbruk än en gipsvägg men totalt sett svårjobbat skivmaterial.

Test belastning ca 80 kg. Ståendes med en arbetstoffel på skruv med skiva som underlag, ses som de övre märkena i bilden nedan. Därefter ståendes med arbetstoffel på en stenskiva mot skruven, de nedre märkena. Som synes knappt synliga märken i första test.

Närbild på gipsskiva med svaga märken från belastningstest med arbetstoffel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ultra board
Detta är en gipsskiva som marknadsförs av de olika gipstillverkarna som deras hårdaste gipsskiva. Den ska vara förstärkt med fiber, något oklart vad för fiber, och marknadsförs även den som skruvfast. Skivan väger 12 kg / m2. Hårdgipsskruv bör användas. Finns i bredder om 900 och 1200 men den senare tycks vara mycket svår att få tag i, vilket nog är lika bra med tanke på vikten.

Erfarenheter: Jag behövde byta ut en gipsskiva och köpte då en ultra board skiva, kostar ungefär dubbelt mot en vanlig gipsskiva. Skivan är betydligt tyngre och mer stum än vanlig gips. Kartongen relativt likt vanlig gips. Att knäcka dessa var betydligt bökigare och krävde att man ritsade djupare än vanligt. Att de när skruvfast tycker jag likt fibergipsen är tveksamt om man jämför med OSB.

Test: Belastning ca 80 kg. Ståendes med en arbetstoffel på skruv med skiva som underlag, ses som de nedre märkena i bilden nedan. Därefter ståendes med arbetstoffel på en stenskiva mot skruven, de övre märkena. Något djupare märken än fibergipsskivan.

Gipsskiva med svaga märken efter belastningstest med arbetstoffel och skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hårdgips
Detta är en glasfiberförstärkt gipsskiva samt med en enligt uppgift kraftigare kartong som sammantaget ska stå sig bättre i mer utsatta miljöer. Skivan väger 12 kg / m2. Kräver hårdgipsskruv. Finns i bredder om 1200 mm. Marknadsförs ej som skruvfast.

Erfarenheter: Jag beställde ca 20 hårdgipsskivor som yttre lager på väggar med befintlig standardgips för att skapa väggar med dubbelgips. Kostnad ca 180 kr per skiva. Skivorna med 120 cm bredd och ca 35 kg vikt är inte för den klene att bära upp själv till övervåning etc. I övrigt är de relativt lättjobbade, knäcks som vanligt gips. Jag har ingen vägg med standardgips x 2 att jämföra med men upplever att väggarna blev påtagligt stabila och stumma. Därtill tycker jag att kartongen känns kraftigare, men snarare finare i ytan än vanligt gips.

Test: Belastning ca 80 kg. Ståendes med en arbetstoffel på skruv med skiva som underlag, ses som märkena till höger i bild. Därefter ståendes med arbetstoffel på en stenskiva mot skruven, märkena till vänster i bild. Här ser man även intryckning av skruvens hals till skillnad från Ultra board.

Närbild på ett hörn av en gipsskiva med små synliga märken från utfört belastningstest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Renoveringsgips
Dessa används för att skapa en slät och jämn yta där spackling bedöms för stort arbete eller av annan anledning inte genomförbart. Skivorna är förstärkta med glasfiber samt har eventuellt något kraftigare kartong än vanliga skivor. Skivorna väger ca 5,5 kg / m2. För att inte skivan ska resa sig runt skruvhuvud rekommenderas hårdgipsskruv.

Test: Belastning ca 80 kg. Ståendes med en arbetstoffel på skruv med skiva som underlag, ses som märkena nederst i bild. Därefter ståendes med arbetstoffel på en stenskiva mot skruven, märkena överst i bild. Något överraskande presterar renoveringsgipsen bättre än både brandgips och standardgips.

Gipsskiva med flera märken och skruvindragningar som en del av ett materialtest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Brandgips
Detta är en tjockare gipsskiva om 15 mm där åtminstone Norgips brandskiva har en kärna som ska vara förstärkt med lera och vermikulit. Skivan väger 12,5 kg / m2. Tror inte denna kräver hårdgipsskruv. Finns i bredder om 1200 mm.

Erfarenheter: Använde detta på ett par ställen för att täcka limträbalkar och få dessa i liv med övrigt gips. Skivan känns klenare än hårdgips och ultra board, att dra ut en skruv går betydligt lättare än från Ultra board. I övrigt relativt lättarbetad.

Test: Belastning ca 80 kg. Ståendes med en arbetstoffel på skruv med skiva som underlag, ses som märkena nederst i bild. Därefter ståendes med arbetstoffel på en stenskiva mot skruven, märkena överst i bild. Här ser man intryckning av hela skruven.

Närbild på gipsskiva med två skruvar där belastningstester visar minimala intryck runt skruvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vindskyddsskiva
Dessa finns i olika former och är skapta något olika från olika tillverkare. De är 9,5 mm tjocka. Skivornas vikt ca 7-7,2 kg / m2. Gyprocs vindskiva GU har enligt uppgift förstärkt kärna med glasfiber samt impregnerad kartong bak och fram. Norgips vindskiva X9 (röd) ej förstärkt kärna och impregnerad på framsida. Skivorna ska inte innehålla något giftigt.

Erfarenheter: Av vissa anledningar behövdes en vindskyddsskiva för att få en vägg i liv. Min uppfattning är att dessa trots impregnering går att måla på, detta då spackel tycks sätta sig som vanligt på dessa. Att måla direkt på skivorna tycks mer oklart. Gyprocs skivor känns eventuellt något mer stabila än Norgips men kartongen på framsida upplevs tunnare.

Test: Belastning ca 80 kg. Ståendes med en arbetstoffel på skruv med skiva som underlag, ses som märkena överst i bild. Därefter ståendes med arbetstoffel på en stenskiva mot skruven, märkena nederst i bild. Här ser man intryckning av hela skruven. Skivan presterar dock bättre än standardgips och är likvärdig med brandgips, vilket i detta fall skulle kunna tänkas bero på att det är skiva med enligt uppgift, förstärkning av glasfiber.

En gipsskiva med skruvhål och två upphöjda märken från belastningstester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Standard gips
Skivornas vikt ca 9 kg / m2.

Test: Belastning ca 80 kg. Ståendes med en arbetstoffel på skruv med skiva som underlag, ses som märkena nederst i bild. Därefter ståendes med arbetstoffel på en stenskiva mot skruven, märkena överst i bild. Här ser man än mer intryckning av hela skruven. Standardskivan (i detta fall från Siniat) presterade sämst av alla skivor.

Gipsskiva med tester av skruvfästen, visar små intryckningar och skador på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
andreascarlsson och 15 till
  • Laddar…
Tack för genomgången, intressant!
Jag visste inte det fanns så många sorters gips.

/Höghus
 
Verkligen en bra genomgång!
 
B bygges skrev:
"Erfarenheter: Jag valde att bygga två väggar med understa lagret av fibergips istället för OSB, egentligen främst för att jag ville prova samt önskade så god ljudisolering som möjligt i dessa väggar. "

Hur fäste du standardgipsen på fibergipsen? Går det med vanliga gipsskruvar, eller använde du fibergipsskruvar där också?
 
När jag renoverade för 10-år sedan så blev det OSB-plattor i botten och hårdgips utanpå. Väldigt nöjd med det, riktigt stabila väggar blev det.

Både Norgips och Saint-Gobain saluförde hårdgips men Norgips var helt överlägsen i kvalitet.
På en knäckt Norgips platta såg man att glasfiberna var helt jämnt fördelade.
På en knäckt Saint-Gobain platta såg man att fiberna låg i tussar, ungefär som man hade glömt att blanda smeten ordentligt. Mina medarbetare som satte upp plattorn intygade att Norgips plattan helt klart var starkare.
Nu var detta ju 10 år sedan och kanske var det bara en dålig batch men tja, är man intresserad kan det vara värt att kolla.
 
B
tømmerman:
Hur fäste du standardgipsen på fibergipsen? Går det med vanliga gipsskruvar, eller använde du fibergipsskruvar där också?
Det finns hårdgipsskruv från t.ex. MFT och Essve. MFT har lite mindre huvuden och mer lutning på hals, lite större risk att det bullar upp sig än Essve upplevde jag, men med Essve bröts flertal skruvar av i halsen när man skruvade i Ultraboard.

Fibergipsskruv är mer som spånskiveskruv som helt borrar ner sig i gipset så den ska man bara använda för fibergips, som är mycket hårt.

Vanlig gipsskruv har för stort huvud, det är svårt att få ner huvudet i gipset då det är så pass hårt, också risk att det bullar upp sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.