God morgon

Jag har ett helvete med ett bolag och vill veta vad jag kan göra.

För lite mer än 1år sedan så anlitade jag ett bolag till att slipa mitt parkettgolv hemma.

Bolaget hade i sin tur ett gäng chilenare som var hemma hos mig och utförde arbetet. Till saken här att jag tagit bort en bardel i köket för att öppna upp. Här fanns ett hål i golvet som de skulle laga (förbestämt). Killarna lagade detta hål och slipade golven i lägenheten.

Men jag upptäckte att de stött till mina nymålade väggar med slipmaskinen i de flesra rummen och sa detta till dem att de måste vara försiktiga. Jag informerade den svenska parkettfirman om detta och sa till dem att de måste måla om väggarna då de skadat mina väggar. Detta skulle gå på deras försäkring.

Inte nog med detta, så golvet de slipade och betsat till mörk valnöt, lagningen de hade gjort…där hade de använt vitt lim. Detta vita lim trängde sig snart upp i mellan springorna och det såg för jävligt ut! Jag sa till om detta och detta skulle bli ett helvete

Jag blev lovad flera gånger att detta skulle bli åtgärdat utan att det hände något. Ägaren i parkettbutiken duckade mig, slutade svara på mina telefonsamtal och mail

Jag var tvungen att åka till butiken och jaga honom.

Löften och åter löften. Till slut kom firman till mig en andra gång. På grund av idioterna använt vitt lim (det enda som fanns i bilen) så var de nu tvungna att slipa om allt golv 110m2.

Problemet kvarstod, det blev inte bättre.

Ett nytt helvete började där jag sa till dem att de inte fick slipa en tredje gång då de kommer slipa bort min parkett.

De skulle duka i flera månader men till slut fick jag ett helt nytt parkettgolv som var brunt frpm början.

Nu var det måleriet kvar, väggarna som de förstörde.

Här tog jag fram en offert från en målare enligt ö.k med butikens chef. När han fick offertern så var det för dyrt etc. Så han frågade en väns son som driver ett måleri istället.

Nu började nästa stora helvete. Det lovades och jagades i flera månader. Målaren var rädd att inte få betalt från butikschefen och jag kunde inte börja. Butikchefen upprepade att ”Nej men det är lungt det finns inga problem, jag står för jobbet. Målarfirmans chef vågade inte påbörja och skyllde på att det krävde att det skulle vara ett försäkringsärende, vilket det borde, men parkettbutikens chef gjorde det inte konstigt nog.

Till slut efter många resor och förtvivlan, jag tog fram ett avtal med butikschefen för att försäkra mig om att han skulle utföra det han var skyldig mig; garantijobb.

Han började snacka om att han måste kolla med sin advokat och skatteverket. Bara undanflykter.

Till slut började ändå målarfirman att måla hemma hos mig. Men 30% in i garantiarbeter så började de inte komma och chefen för Målerifirma skällde ut mig och sa att jobbet hos mig inte var prioriterat han trodde inte han skulle få betalt och det var tvunget att vara garantijobb.

Jag har och mår så fruktansvärt dåligt över detta och är så fruktansvärt förbannad.

Jag kommer inte vidare i livet och målerifirman och parkettbutiken duckar mig igen. De lovar att ringa etc men gör det inte.

Vad kan jag göra? Vad säger konsumentköpslagen?
 
BirgitS
Konsumenttjänstlagen säger att företag ska göra rättelse inom skälig tid, eller någon liknande formulering. Har du läst om lagen på Konsumentverkets och Hallå konsuments sidor?
För juridisk vägledning, t.ex. gällande hur du formulerar ett kravbrev, kan du i första hand vända dig till kommunens konsumentvägledare och i andra hand till Hallå konsument.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.