P
Ingen vill ödsla tid varken hos mäklare eller senare med olika problem med krångel jönsar.. jag har också skippat och sålt till tvåan i budgivningen för att det var en smidigare affär och en person som verkade stå för sitt ord ord och knappast tjaffsa om småsaker eller detaljer och som hellre tar fram snickarbältet än driver onödigt trams till rätten om man nu skulle hitta nåt tveksamt. en del är enkla att göra affärer med och andra är krångliga med allt.

och många äldre som säljer så är inte alltid pengarna det viktiga utan att allt känns bra med rätt köpare kan oftare än många tror vara viktigare än skillnaderna som några steg i budgivningen ofta talar om i summor.

Att tro att alla är giriga efter kronor och att alla tar toppbudet för det är 50 000 till på flera miljoner är naivt och verklighetsfrånvarande och några husaffärer senare kanske man vaknar och inser ett och annat..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
SonjaSt SonjaSt skrev:
ok, ja, de har dragit ur sig budgivningen.
Isåfall tas alla deras bud bort och ditt senaste "högsta" gäller isåfall.
Sen kan säljaren ändå välja att inte sälja till ditt högsta. Utan enbart till de du la som högst tidigare
 
SonjaSt SonjaSt skrev:
det är sant, dock i mitt fall kunde jag bara tittar på huset senare och upptäckte mer 'fel'
Hittar man fel man inte kände till när man lade sitt bud kan man kräva att säljaren rättar till saken. Speciellt om säljaren känt till felen men inte informerat om dem. Eftersom man bjöd med tron att dessa "mer fel" inte existerade.

Vill man sänka sitt bud pga de nyupptäckta telen kan man göra det. Men då bör man kunna visa upp en värdering. Tex en offert på vad en reparation kostar. Att sänka sitt bud motsvarande tycker nog de flesta är rimligt. Men man sparar inga pengar om man måste betala en reparatör istf säljaren. Så det går väl på ett ut.
Det är normalt enklare att kräva att säljaren rättar felen, än att pruta och sedan ta på sig jobbet själv. Inte sällan tillkommer oförutsedda kostnader, som då säljaren får betala.
 
A Alexn72 skrev:
Isåfall tas alla deras bud bort och ditt senaste "högsta" gäller isåfall
Varför det? Det vet man ju inte. Om TS högsta bud oxo dras tillbaka kanske deras senate kvarstår eller kommer tillbaka. Det vet man inte.
SonjaSt SonjaSt skrev:
ok, ja, de har dragit ur sig budgivningen.
Det du skriver betyder endast att du har vunnit eftersom de inte kommer lägga fler bud. Det säger inget om deras tidigare bud. Så länge TS bud är kvar intresserar sig inte mäklaren för om tidigare bud ligger kvar eller inte. Ingen behöver "dra tillbaka" ett bud som inte är det högsta. Det är helt meningslöst.

Av vilket skäl skulle en spekulant meddela att man drar till baka ett bud som är för lågt? Jag ser ingen poäng. Endast det högsta budet är intressant. Två saker kan ske när det finns ett högsta bud.
  1. Säljaren accepterar och säljer
  2. En annan spekulant bjuder över
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Jag vet åtminstone tre personer som valt att sälja till ett längre bud för de såg problem med den som bjöd högst, där skillnaden varit över 100' kronor. Jag känner till ytterligare några fall där någon fått köpa utan att ha högsta bud, för att säljaren ville att huset/lägenheten togs över just av den trevliga tjejen/den trevliga familjen, så nog händer det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Självklart får säljaren sälja till vem som helst. Högsta bud är inte alltid bästa bud. Men det är liksom en annan fråga än i detta fallet. TS har högsta bud, vill köpa, men vill gärna få ner priset.

Såklart kan effekten om budvinnaren börjar pruta bli att någon annan får köpa. Det är inte alls otroligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Självklart får säljaren sälja till vem som helst. Högsta bud är inte alltid bästa bud. Men det är liksom en annan fråga än i detta fallet. TS har högsta bud, vill köpa, men vill gärna få ner priset.

Såklart kan effekten om budvinnaren börjar pruta bli att någon annan får köpa. Det är inte alls otroligt.
Jag tycker det är långtifrån självklart att vi ska ha det så. I andra länder kan det finnas lagar som reglerar detta men inte i Sverige. Varför är du så övertygad att just vi är bäst? Det förekommer mycket fusk och tricks också.
 
C
O O skrev:
Såklart kan effekten om budvinnaren börjar pruta bli att någon annan får köpa. Det är inte alls otroligt.
I detta fall är ju dock omständigheten att det för närvarande inte finns någon annan spekulant än TS.

Visst, någon av de andra spekulanterna kanske väljer att hoppa in i leken igen, men att de dragit tillbaka sina bud antyder ju att så inte är fallet. Om inte är förmodligen enda alternativet för säljaren att gå ut med en ny annons/visningsrunda och försöka ragga nya spekulanter.

Så nog finns det utrymme att utmana säljaren här. Utfallet hänger förstås på omständigheterna. Säljaren kanske har gott om tid och energi att fortsätta leta spekulanter.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Att någon dragit tillbaka något bud är nog en övertolkning av vad TS skrev som andra redan påpekat. Om inte annat för att folk inte gör så. Blir man överbudad och ger sig slutar man i nio fall av tio bara.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att någon dragit tillbaka något bud är nog en övertolkning av vad TS skrev som andra redan påpekat. Om inte annat för att folk inte gör så. Blir man överbudad och ger sig slutar man i nio fall av tio bara.
Jo, nu uppfattar jag det dock som att TS bekräftade i #69 att övriga budgivare helt dragit sig ur budgivningen, och inte bara "stannat" som brukligt är.
Annars håller jag med.

Det är så klart avgörande för situationen. Om TS vinner budgivningen och sedan ångrar sig och lägger sig under ett redan liggande motbud är det ju stor pajasvarning. Men det fattar förhoppningsvis de flesta(?)
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, nu uppfattar jag det dock som att TS bekräftade i #69 att övriga budgivare helt dragit sig ur budgivningen, och inte bara "stannat" som brukligt är.
Annars håller jag med.

Det är så klart avgörande för situationen. Om TS vinner budgivningen och sedan ångrar sig och lägger sig under ett redan liggande motbud är det ju stor pajasvarning. Men det fattar förhoppningsvis de flesta(?)
Men nu finns det ju som sagt ingen anledning att dra tillbaka ett bud som är för lågt, jag anar att TS har missuppfattat nånting.
 
C
K Kirre2 skrev:
Men nu finns det ju som sagt ingen anledning att dra tillbaka ett bud som är för lågt, jag anar att TS har missuppfattat nånting.
Kanske det, men vi kan ju inte gärna förutsätta att TS missuppfattat situationen. Mitt inlägg utgick naturligtvis från att det TS skriver är en korrekt lägesbeskrivning.
 
SonjaSt SonjaSt skrev:
ok, ja, de har dragit ur sig budgivningen.
De har alltså bjudit så långt de kunnat/tyckt det varit värt. På så vis vann du budgivningen. Precis så som det är i de flesta husaffärer.
Hur tänker du då att övriga budgivare ska tänka, om du plötsligt bara vill betala så mycket som de övriga budgivare bjudit?
 
SonjaSt SonjaSt skrev:
men den hemska köparen, vad finns den? spelar det nån roll efter kontraktskrivning? särskild med friskrivningsklausul och dolda-fel-försäkring så förväntar jag inte att höra nåt mer från köparen och jag skulle inte heller som köpare höra av mig till säljaren efter affären. Har köpt ett hus, ingen kompis...
Den hemska köparen lurar lite varstanns i samhället. Den finns i alla samhällsklasser, yrkeskategorier, och bland båda könen.
Om, just du är en av dessa "hemska köpare", kan jag givetvis inte svara på. Det du säger här, talar ändå emot det, då du hävdar att du inte tänker höra av dig till säljaren, då affären är klar.
MEN, det jag försökt säga hela tiden, är att säljaren sannolikt kommer tro att du är en "hemsk köpare" om du nu ska försöka pruta, efter vunnen budgivning. Risken med det, är som sagt att man säljer till någon annan.

Enda gången du kan försöka pruta, är om du råkar hitta ett stort fel, som ni budgivare inte blivit informerade om. Alltså typ ett dolt fel som uppmärksammas innan köpet är klart.
 
O O skrev:
Varför det? Det vet man ju inte. Om TS högsta bud oxo dras tillbaka kanske deras senate kvarstår eller kommer tillbaka. Det vet man inte.
För att de dragit sig ur affären.
Hade de stannat dvs inte lagt högre bud så räknas såklart budet.
Men drar man tillbaka sitt bud så finns de inte längre.
De kanske vann en annan budgivning på ett hus och nu inte vill ha detta.

Dvs deras bud är inte längre aktuella och tas då bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.