Hej!

Har ett gammalt garage där taket verkligen gjort sitt. Vill lägga så lite pengar som möjligt då jag inte tänkt att det ska stå kvar så många år.

Då jag har mängder med tegelpannor liggandes så tänkte jag slänga på dom istället för nytt papptak.
Råsponten ska självklart bytas först.

Det jag undrar är om bjälklaget kommer hålla eller om man kan komma undan med att förstärka det?
Jag bryr mig inte om taket kommer svikta lite, men det är ju skönt om det inte rasar in då jag ska ha en bil därinne.
Behöver jag förstärka regelverket under takstolarna eftersom dom inte sitter rakt över reglarna i väggarna?

Takstolarna är i 45*110 och sitter med 120cc. Det är 3400 mellan väggarna.
Bor utanför Kalmar.

Ja, jag vet att det billigaste hade varit att bara lägga på ny papp men vill öva på att lägga ett tegeltak då tanken är att jag ska bygga ett markant större garage där sen och vill ha lite i bagaget när jag ska bygga det.

Slitet papptak på gammalt garage med mossväxt, söndriga takpannor och skorstensrester. Blå himmel med moln i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insidan av ett gammalt garagetak med träreglar och takstolar i behov av förstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal träkonstruktion av ett garage med synliga takstolar och råspont som är sliten och delvis svartfläckig, troligtvis på grund av fukt och mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träramen och bjälklaget i ett garageunder tak. Några av brädorna har synliga tecken på ålder och slitning. Wiring hänger även från taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har koll?
 
M MangeKC skrev:
Ingen som har koll?
Kolla på träguidens konstruktions- och dimensioneringsverktyg för att se vad det borde vara för dimensioner i ett tungt tak. Jämför med det du har så kan du få en uppfattning om det kommer funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.