Hej!
är det någon som kan ge tips på vad man behöver för material för att ansluta en varmvattenberedare till sommarvatten?

Det är en Nibe Eminent som kommer sitta utanför stugan.

Bilden visar hur vattnet ansluter till stugan.

Tacksam för om någon kan berätta vad vi behöver för grejer :)

Mvh
Calle
 
  • Vattenledningar med kopplingar under en snötäckt markyta, anslutna till en stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som en vanlig installation men att man ska kunna tömma beredaren helt på hösten. Viktigt att man vet vilken sorts vatten det är som kommer så att man väljer rätt material i beredaren. NIBE har bra information om korrosionsskydd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Som en vanlig installation men att man ska kunna tömma beredaren helt på hösten. Viktigt att man vet vilken sorts vatten det är som kommer så att man väljer rätt material i beredaren. NIBE har bra information om korrosionsskydd.
Tack för svar!
Jag har kollat med Nibe och beredaren passar bra för vårt vatten, den kommer hänga ute under skydd med möjlighet att tömma på hösten.

Har du något tips på vad jag behöver för sorts
- rör till och från varmvattenberedaren
- koppling från inkommande vatten

Jag är alltså helt novis på detta men tänkte prova själv. Allt är utanför huset så jag tänker att det är ok att testa lite innan jag ringer något proffs.

Varmvattenberedaren är en tillfällig lösning. Om något år kommer vi bygga ett attefallshus.
 
Jobbar inte med rörmokeri men kanske någon annan har det mesta i huvudet? Du bör i vart fall inte använda kopparrör med tanke på stöldrisken. Finns t.ex. PEX-rör och annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.