Har en blandare i ett av badrummen som ofta orsakar tryckslag när man stänger av vattnet. Det kan fortsätta ett bra tag och jag behöver öppna blandaren och försiktigt stänga den när detta händer.
Har också upptäckt att det händer ibland när man spolar eller använder andra blandare, men mycket mer sällan.
Blandaren som orsakar detta oftast är en äldre modell, alla andra är nya.

Kan det vara blandarens fel även när det inte är den som startar det?
 
G goodzie skrev:
Kanske kan räcka att byta till en mjukstängande blandare.

Har du redan det behöver du en tryckslagdämpare:
[länk]
Det är denna blandare som orsakar problem:
Kromfärgad ettgreppsblandare från Gustavsberg/Vårgårda Nordic på en vit handfatsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har förstått att det är en Gustavsberg/Vårgårda Nordic.
Osäker på om den är mjukstängande.

Hur kommer det sig att slaget kan komma från andra ställen också, kan en ny blandare lösa detta eller behövs en tryckslagdämpare ändå?
 
jag har själv en likadan vårgårda från 1981. jag har inte haft några problem med tryckstötar men
du kan ju chansa och byta insatsen kanske hjälper
 
MultiMan
Hos mig berodde det på trasig backventil i termostatblandaren i duschen som påverkade hela systemet på olika sätt, bl a bankade ljud. Jag har mjukstängande FMM på andra ställen, men det var inte felet.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Hos mig berodde det på trasig backventil i termostatblandaren i duschen som påverkade hela systemet på olika sätt, bl a bankade ljud. Jag har mjukstängande FMM på andra ställen, men det var inte felet.
Det har du rätt i, har bytt ut alla blandare i huset förutom badrummet som innehåller blandaren i första inlägget och en duschblandare som jag glömde av. Också en äldre modell, Vårgårda, liknande denna jag hittade här på forumet:
Äldre modell av Vårgårda duschblandare med flaska Palmolive duschgel placerad ovanpå, fotad i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är lika gammal den, och det kan helt klart vara den som är orsaken också?
Hur vet man att backventilen är trasig, och går den att byta ut?
 
Intressant läsning! Jag har också detta fenomen då diskmaskinen är igång men det har även hänt vid andra tillfällen. Ska renovera köket nu i sommar och tänkte då fråga vvs-killen.
Tänker att ledningarna tar stryk och kan på sikt leda till läckage. Tänker jag rätt då?
 
Kom på när jag spolade in blandaren vid handfatet att den inte ger en helt jämn stråle utan pumpar ut luft lite då och då. Det känns som något är konstigt med blandaren? Kan detta hänga ihop med problemen jag har?
Ingen annan blandare i huset beter sig såhär.
 
J jockebq skrev:
Kom på när jag spolade in blandaren vid handfatet att den inte ger en helt jämn stråle utan pumpar ut luft lite då och då. Det känns som något är konstigt med blandaren? Kan detta hänga ihop med problemen jag har?
Ingen annan blandare i huset beter sig såhär.
Tror ni att blandaren som sprutar luft blandat med vatten kan vara en del av problemet. Vill inte lägga pengar på det badrummet i onödan då allt ska rivas framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.